• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Läckande LPG tankflaska

Leif Torså

FD HBK Medlem
Inlägg
323
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7691
Medlemskap
2023
När jag i höstas tankade LPG vid en mack i Tyskland blev jag utsatt för en otrevlig händelse.

Jag hade fyllt tanken och pumpen slagit i från. När jag kopplade loss slangmunstycket från flaskan började gas strömma ut från flaskan. Jag återanslöt munstycket och fyllde igen. När jag upprepat denna procedur några gånger fick jag stopp på läckaget.

Min teori är att den backventil som sitter direkt efter adaptern av någon anledning hade hakat upp sig, eventuellt beroende på någon förorening.

Jag har tankat gas några gånger efter denna händelse men problemet har inte återkommit.

Är det någon annan som upplevt detta problem?

Leif Torså
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Läckande LPG tankflaska

[FONT=Verdana","sans-serif]När vi ändå är inne på smutspartiklar i LPG-gas, så får jag passa på att vidarebefordra LPG-experternas (belgiska och holländska LPG-installatörers) tes, att smutspartiklar som stoppar förbränningen i husbilens apparatur oftast inte kommer från LPG-gasen.[/FONT]
[FONT=Verdana","sans-serif]Det finns effektiva filter på pumpanläggningen man tankar ifrån. Bränslebolagens intresse är att leverera en ren produkt som inte orsakar haverier på LPG-drivna bilar. Därmed inte sagt att de är 100%-tigt oskyldiga! I LPG-drivna bilar finns dessutom filter innan insprutningen (förbränningen).[/FONT]
[FONT=Verdana","sans-serif]På insidan av gasrören i husbilen kan finnas skalbeläggningar från rörtillverkningen. Bitar av skalet lossnar med tiden p.g.a. skakningar och/eller temperaturförändringar och/eller korrosion. Oftast är det dessa partiklar som sätter igen systemet i slutet, straks före förbränningspunkten. Filter direkt efter gasflaskan fyller alltså inte någon större funktion![/FONT]
[FONT=Verdana","sans-serif]Ett enkelt partikelfilter borde alltså monteras strax för varje förbränningspunkt i varje apparat![/FONT]
[FONT=Verdana","sans-serif]Det finns ingen anledning att göra filtren så effektiva att de tar bort lukten.[/FONT]
[FONT=Verdana","sans-serif]Etylmerkaptan och paraffin förbränns alldeles utmärkt, utan lukt, tillsammans med butan/propan.[/FONT]
[FONT=Verdana","sans-serif]Julian[/FONT]
 
Toppen