• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fisketur

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Ett par dagar i Hotagens naturreservat. Avresa fredag em och vi slog läger vid Stora Foskvattnet. Här bilen med skoter och pulka avlastade:
IMG_0174.JPG

Naturreservatet är stort, ca 1.130 kvadratkilometer, och utgörs till största delen av vildmark, men utnyttjas året runt för renskötsel. Området är björntätt, men det enda intressanta tecken på vilt (förutom ripor) som vi såg denna gång var färska utterspår vid ån som utgör utflöde från Foskvattnet. Se denna länk om djurlivet i övrigt:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Hotagens_naturreservat.

Under gårdagen körde vi upp till den ofta givande fjällsjön Nils-Jonsavattnet och tog ett antal granna rödingar. Halvvägs upp passerar man Flybergsgården, en ödegård där den siste bofaste i många år försörjde sig på att sälja fjällfisk, vilken han till fots transporterade ner de nästan tre milen till bebyggelsen i Laxviken.
Här ett par bilder från leden förbi Flybergsgården tagen under gårdagens snöfall:
IMG_0177.JPG
IMG_0179.JPG

Lägger här in ett par bilder från ett tidigare besök vid Nils-Jonsavattnet, alltför dålig sikt under denna tur med ymnigt snöfall och snödrev över sjön. Renarna ängslas inte för skotern bara man ser till att hålla avstånd:
IMG_0181.jpg
IMG-0180.jpg

Vägen upp till utgångspunkten för fisketuren, alltså upp till Stora Foskvattnet plogas inte i onödan och särskilt inte när det är helg, varför husbilens terrängegenskaper kom till god nytta vid hemresan idag där vi var enda bil som körde i de 20 cm nysnö som kommit under natten mot idag, söndag.

aake
 
Senast ändrad:

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Fisketur

Visst Jappe, röding av ypperlig kvalitet, men framförallt vildmark inte mer än en dryg timme hemifrån. Rödingen skall njutas nu i kväll med alla beprövade tillbehör!
Den enda egentliga påfrestningen under turen var att Måns, som annars brukar sköta sig bra, väckte oss i vargtimmen den andra natten genom att jaga en öronpropp som jag tappat i sängen. En intensiv jakt och kamp över och under täcket där det länge var osäkert vem som skulle avgå med segern. Katten hade sannolikt inte fått tillräcklig motion under dagen, han satt mest och tryckte under bilen i skydd för snövädret.

aake
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Fisketur

Lätt gjort att snubbla på tiopotenser. I går kväll skrev jag att Hotagens naturreservat var stort, men angav samtidigt en tiopotens för liten areal. Redigerat nu och förhoppningsvis har ingen reagerat. Arealen är alltså 1.130 kvadratkilometer, ungefär lika stort som vårt minsta landskap Öland och mer än tillräckligt stort för att man skall kunna gå vilse!

aake
 

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.377
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Sv: Fisketur

Grym respekt för dig! Att frivilligt dra till snö och kallt istället för sol och varmt övergår mitt förstånd. Men fortsätt berätta om dina äventyr här i tråden. Jag följer.

I princip min tanke med. PÅ semestern åker man söder ut. Men ett besök på Island för några års sedan har fått mig o tänka om. :)
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Fisketur

Visst kan det även vara trivsamt att resa söderut och det brukar vi ofta göra på hösten och ibland även någon kortare resa på våren. Men jag vill inte missa den fina vårvintern här hemma i Jämtland och som fågelskådare och allmänt djurintresserad är även maj och försommaren höjdpunkter i Jämtland.

Men så här mitt i vintern skulle man behöva resa alltför långt för att kunna utnyttja husbilen om man vill finna intressant fågelliv; jag är inte frestad att korsa Sahara med bil i dagens oroliga värld.
Vi har funderat på att eventuellt resa söderut på hösten för besök i Pyreneerna och i fågellokaler i södra delen av Iberiska halvön och sedan lämna husbilen i södern i slutet av oktober och återkomma till bilen när flyttfåglarna börjar återvända i slutet av februari. Vi får se hur det blir det kommande året, men lite gruvsamt är det med all trängsel för oss som är bortskämda med vildmark och ingen av oss är heller det minsta intresserad av att steka sig i solen, vi brukar uppsöka skugga även under den svala sommaren här hemma.

aake
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Fisketur

Härligt att se detta. I min ungdom för drygt 40 år sedan var jag mycket i Hotagsfjällen på sommaren. Fiskade röding i Dunnervattnet, Nyvattnet och var uppe på Munsfjället varje sommar i 6 år tills ölen och tjejerna tog över. Vandrade ofta till samelägret några mil bort och till Hällingsåfallet.

Gjorde ofta enkla vindskydd där vi lagade rödingen som vi metat, i glöden. Har nästan fastnat på klippan (Dunnerklumpen) ett par gånger, Fällde nog en 500 m2 skog av misstag när jag kastade en sten från Munsfjället en gång (Men det är preskriberat). Blev ett "litet" skred.:oops:

Har faktiskt byggt en timrad liten bastu på Torkelstorp med 10 andra när jag var 14 år. Vi hittade en gammal vedspis.:p:

Torkelstorp

Härliga tider. Uj vad tiden går...:(

222457864_1976531b-d6bd-4465-b1fc-58bc706fce03.jpg


Ps! Där har jag satt personligt rekord. 38 myggor i ett slag.

Hittade faktiskt en bild på bastun vi byggde. Jag var ju ingen kvalificerad timmerhuggare, men jag var en hejare på att släpa och bära timmer. På den tiden var jag stark som en oxe.

hyr.gif
 
Senast ändrad:

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Fisketur

Nyss hemkommen efter en ny tur upp till Hotagens naturreservat. Bättre väder, men mycket sämre fiske. Men en del stimulerande naturobservationer. Under gårdagen fick vi se ett par ripor och några orrar, samt färska spår av lodjur. Sedan förra helgen har det fyllt på sig med ytterligare 50 cm nysnö, varför det var nästan omöjligt att ens gå runt skotern ute i skogen, lite lättare ute på sjön där snön packat ihop sig.

Här en bild från i tisdags hemma på gården inför avresan:
IMG_0180.JPG

Här från parkeringen uppe vid St. Foskvattnet, vår inkörsport till reservatet och utgångspunkt för skoterleden. En mycket stor parkering, helt utan bilar under denna vistelse. Vid förra besöket stod en personbil med skotersläp där över en av dagarna, men denna gång såg eller hörde vi inga spår av andra människor, varken vid parkeringen eller inne i reservatet:
IMG_0190.JPG

Här dels en bild från leden ut mot Foskvattnet, där vi fiskade någon timme i förrgår em och dels en bild från fisket på Nils-Jonsavattnet under gårdagen:
IMG_0189.JPG'
IMG_0185.JPG

Inom några veckor så har vårvintern förhoppningsvis kommit så långt att det blir aktuellt med en expedition till en mer högalpin natur, närmast St. Mjölkvattnet och Burvattnet i Offerdalsfjällen.
Där brukar man vanligtvis inte bli helt ensam ute i vildmarken, vilken kan kännas betryggande för den åldrade mannen. Skulle jag drabbas av haveri på skotern ute kring Nils-Jonsa så är det tveksamt om jag skulle ta mig hem. Med hjärtsvikt och även i övrigt sviktande hälsa och helt i avsaknad av mobilmottagning så skulle jag få invänta att någon söker mig. Inne i skoterpulkan har jag förvisso visst skydd och faktiskt även en värmare, så någon extrem risktagning handlar det inte om.

aake
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.861
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Fisketur

Fantastiskt vilken vildmark ni "runt knuten", sånt som många drömmer om att få uppleva en gång i livet.
En dum fråga, får man fiska som man vill i reservatet, eller krävs fiskekort?
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

MB300E

HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Luleå
HBK-Nr
17799
Medlemskap
2024
Sv: Fisketur

Måste säga att jag är faktiskt riktigt avundsjuk på dig.
Har själv införskaffat en Kabe alkovbil med värmeväxlare och ett mindre skotersläp där jag tror mig rymma skoter + kälke och eventuellt även snöslungan om jag verkligen måste.

Tänkt mig ut på liknande äventyr, bara jag lyckas övertala min kära fru ;)
 
Toppen