• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

LPG eller inte???

L

Lasse&Anki

Guest
Hej
Vi behöver hjälp. Vi är nybörjare på husbil men har bestämt oss för att fly den svenska vintern i fortsättningen.
Nu står vi där som åsnan mellan två hötappar. Skall vi installera LPG eller inte? När jag läser tidigare inlägg får jag intrycket att det är svårt att fixa spansk flaska. Samtidigt läser jag att LPG gasen i Spanien är mest butan.
Snälla hjälp oss.:spinny::spinny:
 

Karin & Dick

HBK Medlem
Inlägg
119
Kommun
Ronneby
HBK-Nr
819
Medlemskap
2024
Sv: LPG eller inte???

Hej.
Vi har bestämt att byta till LPG med utvändig på fyllning eftersom vi från hösten liksom ni kommer att fly vintern framgent (hustrun går i pension till sommaren) och vad jag förstått så är det lätt att tanka gasol utomlands. Jag har pratat med Peter i Knisslinge och det kostar strax under 10000 kr med 2 flaskor.
 

Eura M

HBK Medlem
Inlägg
41
Kommun
Bålsta
HBK-Nr
17114
Medlemskap
2024
Sv: LPG eller inte???

Hej

Första året med en flaska LPG, enkelt att fylla i Tyskland Frankrike Spanien.
Nu på Camping i Spanien, köpte direkt av gasbilen fylld flaska ca 200:-
Räcker ca en vecka då det blir byte. nu när jag står still några veckor räcker ju inte LPG flaskan och jag åker ju inte ut för att fylla på den.

Om man inte ska stå still någon längre tid så räcker det med att ha LPG och fylla på allt eftersom

Bosse:)
 
F

F.d. 52911

Guest
Sv: LPG eller inte???

Det räcker med 2 spanska flaskor att ha en extra svensk är bara överdrift.
Man kann fylla i Åhus på väg hem / söderut alternativt i Burg.
ha det
Paulkaj

ps.
Har kommit underfund med att lpg man tankar när i Spanien har mer butan
innehåll än byttesflaskorna.När det är kalt måste man fylla tankflaskan
innan den blir ca 25% kvar för att värmrn skall fungera.
Eljest värma upp tank flaskorna.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: LPG eller inte???

Jag har haft LPG (Alugasflaskor) i 5 år utan problem. Varit nöjd varje minut. Yttre tankning och nivåvisning inne i bilen.

Står man still länge på en camping kan det vara bra att komplettera med en spansk som ofta campingen fixar eller förmedlar. Vi rör på oss ofta så vi har inget behov.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: LPG eller inte???

En fråga från en novis. Vad är det för sorts gas som mackarna säljer till gasdrivna bilar? Kan man själv "tanka" sina fasta tankar/flaskor där?

Bennie
 

Bosse Marianne 2075

HBK Medlem
Inlägg
248
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
2075
Medlemskap
2024
Sv: LPG eller inte???

Jag är helnöjd med LPG flaska i bilen, vi är i Spanien på Costa Brava. Inga problem att fylla LPG i Spanien,Frankrike, Tyskland. Man måste ha alla tillbehör till varje land, jag hade tur som träffade Anders Pålsson LED 2U i Santa Porla fick köpa den nya adptern för Spanien. Jag har ställt in GPS en på Repsol tappar alla har inte,det billigaste jag har köpt i Spanien är 5kr liten så jag är nöjd, Reservflaska p 11 om de skulle krisa. Ligger vi på camping så är det el som gäller för våra del, för det ingår med ACSI kortet.
 

Bilagor

  • IMG_0797.JPG
    IMG_0797.JPG
    2,8 MB · Visningar: 6

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: LPG eller inte???

Två LPG flaskor när ni lämnar Sverige och så köper man en Spansk i Spanien då har ni löst gasfrågan på ett bekvämt sätt och har lite reservkapacitet

Inte bra och svårt att ha tre flaskor i bilen. Gasen skall vara i ett ventilerat avskilt utrymme. Finns lite gas kvar även i en tom flaska.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: LPG eller inte???

En fråga från en novis. Vad är det för sorts gas som mackarna säljer till gasdrivna bilar? Kan man själv "tanka" sina fasta tankar/flaskor där?

Bennie

Det finns två typer av gas för fordonsdrift, dels LPG (gasol) och den kallas för motorgas, den arbetar under lågt tryck och vätskeform. Den andra kallas för fordonsgas och det är metangas som kan vara framställd av litet av varje. Den arbetar under högt tryck i gasform.
Det är ingen risk att man förväxlar de båda gaserna. Det är LPG gasen som vi använder till våra husbilar och visst kan man fylla LPG flaskorna själv om försäljningsstället har utrustning för det och flaskorna är fast monterade i bilen.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: LPG eller inte???

Självtankning görs av flaskor med överfyllnadsskydd , som en toa stol.
Flaskorna / tankar skall bara fyllas till 80 procent och de som fyller flaskor yrkesmässigt väger under fyllnaden.

Viktigt det Wberger säger. Skaffa en LPG flaska. Finns på många ställen. Bl.a JR Larmcenter och Kylinge Bil. En engångskostnad på ca: 3500kr och sedan kan man tanka i hela Europa. Det är förbjudet att fylla vanliga flaskor pga sprängningsrisken.

Jag hade så ett tag, tills jag köpte en till. Nu har jag bara LPG och tankar det oftast samtidigt med diesel på samma mackar i utlandet. I Sverige är man ju bara ett par månader på sommaren så då behöver jag inte tanka. Trots det har jag 5 LPG mackar inom någon timmes körtid från Hallstahammar.
 

Roine

HBK Medlem
Inlägg
24
Kommun
Enköping
HBK-Nr
1595
Medlemskap
2024
Sv: LPG eller inte???

Viktigt det Wberger säger. Skaffa en LPG flaska. Finns på många ställen. Bl.a JR Larmcenter och Kylinge Bil. En engångskostnad på ca: 3500kr och sedan kan man tanka i hela Europa. Det är förbjudet att fylla vanliga flaskor pga sprängningsrisken.

Jag hade så ett tag, tills jag köpte en till. Nu har jag bara LPG och tankar det oftast samtidigt med diesel på samma mackar i utlandet. I Sverige är man ju bara ett par månader på sommaren så då behöver jag inte tanka. Trots det har jag 5 LPG mackar inom någon timmes körtid från Hallstahammar.

Vad har du för LPG stationer i närheten
 
L

Lasse&Anki

Guest
Sv: LPG eller inte???

Tack
Vi har nästan bestämt oss för att installera fasta flaskor.
Vi tänker dra till Spanien nästa höst och ser readan fram emot det men först skall vi nu till Holland i April.

Lasse&Anki
 
Toppen