• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

LPG eller inte???

L

Lasse&Anki

Guest
Hej
Vi behöver hjälp. Vi är nybörjare på husbil men har bestämt oss för att fly den svenska vintern i fortsättningen.
Nu står vi där som åsnan mellan två hötappar. Skall vi installera LPG eller inte? När jag läser tidigare inlägg får jag intrycket att det är svårt att fixa spansk flaska. Samtidigt läser jag att LPG gasen i Spanien är mest butan.
Snälla hjälp oss.:spinny::spinny:
 

Leif Torså

FD HBK Medlem
Inlägg
323
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7691
Medlemskap
2023
Sv: LPG eller inte???

Tankflaska behövs om man utan problem vill kunna tanka gas i vilket land som helst i Europa.

När man reser ner eller hem från södra Europa under perioden oktober till mars är det ofta nollgradigt nattetid. Om man inte sträckkör går det då åt en hel del gas vid övernattningarna utmed vägen. Med tankflaska kan man tanka LPG i alla länder utmed vägen och behöver inte jäkta. Beroende på rådande väderlek brukar jag tanka LPG 2 - 3 gånger på vägen ner/upp. När man väl är på plats i ett varmare klimat så räcker gasen länge. Jag har en svensk kompositflaska som reserv om det skulle bli för kallt för LPG-gasen. Det passar för mitt sätt att använda husbilen.


Leif Torså
 
H

heanders

Guest
Sv: LPG eller inte???

Hej, jo visst är det så Roland!

Jag har en fråga, EU/EN-dokumentet om gasinstallationer som visades här på forumet, i vilken tråd hittar jag det?

Hasse
 
Senast redigerad av en moderator:

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Sv: LPG eller inte???

myLPG.eu - LPG/Autogas in Europe hittar du alla tankstationer för LPG i Europa, land för land
skulle tro att Ralph menar följande som finns i hans närhet;

Eskilstuna, Uppsala, Enköping, Örebro och Strängnäs

Via denna länk hittar ni också myLPG.eu POI-filer för era navigatorer, innehåller 21 414 st LPG-stationer i västra Europa (och PL, SLO, HR och GR):

http://www.husbilsklubben.se/forums/t84415-5/#post694438

Just nu finns POI-filerna i formaten .csv (CoPilot) och .kml (Locus Map Pro och POI Viewer).
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: LPG eller inte???

Vad har du för LPG stationer i närheten

Varsågod

Skärmklipp 2016-02-08 00.10.33.png

Nyköping, Norrköping, Linköping, Karlstad, Motala, Skövde passerar man ofta också när man tutar runt.

På sommaren tankar man ju max var annan månad. Dvs aldrig för jag är inte så länge hemma att jag behöver.
 
Senast ändrad:

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.609
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: LPG eller inte???

Tveka inte, köp minst en LPG flaska. Vi åkte ut via Danmark Tyskland Holland Belgien Frankrike England till Wales. Har tankat Diesel o Gasol hela vägen. Enkelt o billigt. Fyllde senast på Shell i Swansee Bay. 19,25 liter för 0,509 pund per liter. I princip så blir det 10 kg för en hundralapp så vi har varmt o gott i husbilen! Hälsar Björn o Lena
 
Senast ändrad:
Toppen