• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Montering av solpanel

Yngve Pettersson

HBK Medlem
Inlägg
74
Kommun
Linköping
HBK-Nr
18825
Medlemskap
2024
Lite funderingar inför montering av 2 st solpaneler


1. Finns det någon standard på mått (längd bredd) för olika storlekar typ 100-120-130w etc.


2. Limma fast beslag direkt på taket känns väldigt permanent om man eventuell skulle behöva byta panel.


3. Montera paneler på aluminium profiler som fästs i taklister/motsvarande, verkar mer flexibelt, förslag mottages tacksamt.
 

Hackef

HBK Medlem
Inlägg
152
Kommun
Linköping
HBK-Nr
10056
Medlemskap
2024
Sv: Montering av solpanel

Hej Yngve!
Har inga svar men en fråga. Är du inte orolig för takgenomföringen, alltså hur det ska hålla tätt och det permanenta hål man tvingas göra?
Det är min oro och skäl till att jag inte monterat paneler än.
Kul att se dig på det här forumet förresten, här finns mycket info om allt möjligt.
Jag har ett kryptiskt namn här, Hackef, men vi känner varandra via LOK!
/Ole

PS: Hoppas ni är nöjda med bilen så här efter en säsong
 
F

F.d. 53814

Guest
Sv: Montering av solpanel

Hej Yngve!
Har inga svar men en fråga. Är du inte orolig för takgenomföringen, alltså hur det ska hålla tätt och det permanenta hål man tvingas göra?
Det är min oro och skäl till att jag inte monterat paneler än.
Kul att se dig på det här forumet förresten, här finns mycket info om allt möjligt.
Jag har ett kryptiskt namn här, Hackef, men vi känner varandra via LOK!
/Ole

PS: Hoppas ni är nöjda med bilen så här efter en säsong

Om bilen är ny och fin så skulle jag låta proffs göra monteringen och genomföringen.
Det kostar nog inte så mycket jämfört med att tappa en panel eller få in fukt.
Du ska ju få till kabeldragningen inne i bilen också.
 

Yngve Pettersson

HBK Medlem
Inlägg
74
Kommun
Linköping
HBK-Nr
18825
Medlemskap
2024
Sv: Montering av solpanel

Hej Ole och gundj
Jag är inte så orolig för takgenomföringen med dagens tätmedel.
Avser utföra monteringen själv, det klassiska verkar vara att limma fast panelbeslag (plast klossar) men hur gör man vid panelbyte då gäller det att hitta en med samma mått.
Därför min fråga på andra smarta lösningar som inte blir lika definitiva som limning direkt på taket.

PS. Vi är mycket nöjda med bilen 2 resor till Arjeplog + Toscana.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Montering av solpanel

Limte klosser kuttes løs med tynn ståltråd, type pianostreng eller den som de bruker for å ta ut frontrute. I mangel av dette en brytbladkniv og tynne plastkiler, litt mer jobb men ganske enkelt. En kutter midt i limfugen og ikke i lakken eller klossen.
 

Cia och Magnus

HBK Medlem
Inlägg
325
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
20217
Medlemskap
2024
Sv: Montering av solpanel

Man limmar med sika och det blir en gummiliknande massa som fäster väldigt bra men inte är hård. Det är som Knut säger bara att ta något tunt och skära igenom. Sedan är det ett litet helvete att få bort allt om ytan inte är helt slät men det brukar den väl vara på husbilar
 
J

Jarn

Guest
Sv: Montering av solpanel

Att montera solpanel på taket på husbilen är inte så komplicerat, bara man följer tillverkarens rekommendationer.
Fall inte för frestelsen att köpa så billigt fästmaterial som möjligt, utan använd t.ex. de speciella takgenomföringsdosor som finns och rätt sorts lim typ Sicaflex eller TEC.
Jag har på 8 - 12 år gamla husbilar sett solceller som varit fästa med hjälp av träklossar, plåtskruvar och silikonlim. Där har blivit läckage plus att panelerna varit på väg att lossna.
Där var också använt vanliga elkopplingsdosor som spruckit o läckt in vatten pga de inte tålt vara ute i UV strålning.
Så ta det lugnt och satsa på fästmaterial av kvalitet, de ska ju sitta där i många år, då blir det inga problem.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.578
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Montering av solpanel

Hej Yngve!
Har inga svar men en fråga. Är du inte orolig för takgenomföringen, alltså hur det ska hålla tätt och det permanenta hål man tvingas göra?
Det är min oro och skäl till att jag inte monterat paneler än.
-----------------------------------
Hejsan Hackef, det kan ju bära mot lite att limma dit fästen och ta upp hål för genomföringar m.m. på en kanske ny och dyr husbil för att få dit solceller antenner m.m........
Men om man vänder på saken så är det väl det både man själv och troligen nästa ägare vill ha och uppskattar.
Håller tätt gör det ju om man monterar delarna på ett bra sätt och inte slarvar som en del firmor har tendens att göra :p:.
Om man nu skulle vilja ta bort det som sitter monterat på taket inkl. genomföringar, så är det ju bara att skära bort fästen med pianotråd eller liknande. Limrester går att få bort, men vad sjutton gör det om det finns några spår kvar uppe på ett husbilstak egentligen.
Hål efter bortskurna genomföringar m.m. är det bara att täcka över med en lämpligt stor (och kanske vitlackad) 2m.m. tjock aluminiumplåtbit som också limmas med sika, och då sitter där för evigt utan att läcka. Hålet inne i bilen är ju förhoppningsvis inne i ett skåp, så in med lite isolering i hålet och en limmad lämplig täckbit även inne i skåpet så blir även det bra.
Så, några spår efter tidigare monterade saker på taket och någon liten täckplatta i taket inne i något skåp gör nog inte ett dugg i längden, med tanke på att delarna som monterats gör husbilslivet så mycket roligare och bekvämare, och egentligen hör hemma på husbil, men sitter inte där från början för ägare har olika krav på vad som behövs på en husbil.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Yngve Pettersson

HBK Medlem
Inlägg
74
Kommun
Linköping
HBK-Nr
18825
Medlemskap
2024
Sv: Montering av solpanel

Tackar för alla råd avseende tätning och limning direkt på taket samt borttagning, men det tror jag mig ha god koll på, mycket möjligt att det blir den monteringsmetoden i alla fall, det verkar tydligen inte så vanligt med panelbyten.
Alternativet med al profiler hade möjliggjort en upp vinkling (manuellt via taklucka) vid behov med lågt stående sol. Aluminium profiler kan också utgöra fäste för andra tillbehör. Skall även titta lite mer på alternativet takreling/räcke.
 
B

Bengt & Gunni

Guest
Sv: Montering av solpanel

Bra fästen som medger lite flexibla mått på panelerna.Bra om man behöver byta panel och inte hittar nån med exakt samma mått.Fästplåten på kortsidan är inte original,tror inte den behövs,men en extra säkring är väl aldrig fel. Genomföring i aluminium.
//Bengt
 

Bilagor

  • DSCF2564 (640x480).jpg
    DSCF2564 (640x480).jpg
    179,2 KB · Visningar: 73
Toppen