• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

installera fast gasoltank?

Cia och Magnus

HBK Medlem
Inlägg
325
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
20217
Medlemskap
2024
Är det lätt att fylla gasoltanken ute i Europa? Vi har möjligheter till tankning i Uppsala så det skulle passa oss bra att installera en tank (men behålla möjlighet för flaska också
 

Cia och Magnus

HBK Medlem
Inlägg
325
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
20217
Medlemskap
2024
Sv: installera fast gasoltank?

tack för info - med tanke på hur vi ska använda husbilen vore det nog bra med en tankinstallation. Stålflaskorna väger ju en hel del också.
Vad är tankarna gjorda av?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.680
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: installera fast gasoltank?

Av stål, tyvärr. Jag har sökt tank av aluminium men inte hittat någon, Tips mottages tacksamt! :)

ps. jag förutsatte att det var tank för montering under golvet ni sökte?! ds.
 
Senast ändrad:

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.251
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: installera fast gasoltank?

Om du menat tank att montera under bilen så är de av stål så vitt jag läst mig till. Tankflaskor med mått som vanliga P11, eller de något högre på 14kg men samma diameter, som monteras i gasolskåpet finns i både stål och aluminium.
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.600
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Sv: installera fast gasoltank?

Jag har varit i kontakt med Peter om montering av tank under min plåtis och väntar nu på svar om hur det bäst kan lösas.

Känns som ett bra sätt att lösa det med gasol i en plåtis eftersom man då får gasolutrymmet ledigt för andra saker.

Återkommer i tråden med mer information längre fram.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: installera fast gasoltank?

Til den opprinnelige fråga, under golvet er det god plass til en 110 liter ståltank. Om en bestiller hos Wynen i Viersen så kan en bestille en tank som er ekstra beskyttet - denne må bestilles på forhånd før montering. En standard montering inneholder og omkopler slik at flaskeanlegget kan benyttes. Brukte dette til å bruke opp innholdet i de gamle tankflaskene før jeg solgte disse.

Tank under en Flair på Iveco Daily bør ikke være mer enn 360 mm i diameter, dette gir 110 liter som største mulige https://www.wynen-gas.de/tanks-en.html?page=7
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: installera fast gasoltank?

Det var Willi Wynen som målte opp under vår Flair som kom frem til fasit. En 400 mm diameter tank stikker litt for mye ned under bilen og blir for utsatt. Vår montering skjedde en av de første dagene etter Willi tok over driften fra sin far, men senior var fortsatt med i det daglige etter 40 år i gassbransjen.

Om jeg er rett informert så er der gassfrau søster til Willi.
 
Toppen