• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur får man laddat batterierna??

F

F.d. 51540

Guest
Hej! Vi är nya husbilsägare, med ett STORT problem...
Batteriet, som sitter under förarstolen behöver laddas... Men Hur??

Vi har en Sunlight T66 2011. Finns det någon som kan hjälpa två gröngölinga :msn_dontknow:
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.569
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Hur får man laddat batterierna??

Utgår ifrån att det är en Fiat-motor. Då finns det under motorhuven en särskild kåpa med en plus-pol. Där ansluter du laddarens +pol och minuspolen vid en lämplig bult på motorn.

Du behöver inte koppla direkt på batteriet, kan dessutom vara olämpligt.

Det står hur du gör i manualen som följde med när du köpte husbilen.
 
F

F.d. 30351

Guest
Sv: Hur får man laddat batterierna??

Hej.
Har en Transit -09 med batteriet under förarstolen.Finns en pluspol i motorrummet , har för mig att det är röd liten kåpa.Minusen sätter jag i chassit.
Däremot lite svårt att kolla och fylla på batteriet under stolen,har ännu inte behövt kolla det.....
 
F

F.d. 55272

Guest
Sv: Hur får man laddat batterierna??

Så här gör jag: Kopplar 230V till bilen ett par dagar. Har alltid fungerat. Om jag förstått det rätt så laddas först bodelsbatteriet och när detta är fulladdat laddas startbatteriet. Lätt som en plätt!
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Hur får man laddat batterierna??

"Moderna" batterier är nästan alltid slutna, dvs. man kan inte fylla på vatten i dem. Ofta har de en "Öga" som skall vara grön på locket. Är den svart, får man byta batteriet. Svår åtkomliga ställen som under bilen, säten etc. borde man alltid sätta i en batteri som är underhållnings fri. Jag använder Biltemas silver kadmium batterier som har 4 års garanti, håller väl ungefär 8 - 10 år om man ser till att de är fulladdade, dvs. över 12.4V över vinter..
 
Toppen