• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vad tros om dessa solpanelerna

F

F.d. 55554

Guest
Sv: Vad tros om dessa solpanelerna

Här på parkeringen i Sanĺúcar de Barrameda finns det en Spanjor som säljer/monterar 100w solcell för 250€ exklusive regulator.
120w kostar 280€
Synd att jag redan har fullt.

Jojje
 

Drogen

FD HBK Medlem
Inlägg
259
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
19261
Medlemskap
2021
Sv: Vad tros om dessa solpanelerna

Panelerna uppackade och det ser väl schysst ut. Jag har svårt att avgöra vad som är bra eftersom jag aldrig har köpt solpaneler förr ;) De känns mindre och lättare än jag hade förväntat mig men ändå en hyfsat kraftig aluminiumram att fästa panelen i. Jag köpte en Schaudt MPPT regulator (LRM1218) också. Visst kunde jag ha köpt en annan MPPT-regulator till halva priset men jag valde en original regulator till mitt elblock för enkelheten, laddning av startbatteriet också, samt visningen i original instrument. Det är värt en tusenlapp för mig. Nu är man bra sugen på att få hem bilen från vinterförvaringen och börja montera :)
 

Bilagor

  • 20160201-163422_PH15404_2409.jpg
    20160201-163422_PH15404_2409.jpg
    1,1 MB · Visningar: 12
  • 20160201-163605_PH15404_2412.jpg
    20160201-163605_PH15404_2412.jpg
    1,1 MB · Visningar: 21
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Vad tros om dessa solpanelerna

Många vill ha solceller i sina bilar.
Jag får det inte att gå ihop. Om man stannar på rastplats/camping, så har man ju alltid el inkopplad och därmed laddning. Är man ute och kör så laddas batterierna. Endast ute i vildmarkerna har man behov för extra laddning, om man stannar mer än 3 dagar utan att starta motorn. Tror inte heller att jag har några udda förutsättningar, har en 100Ah förbrukningsbatteri, ledlampor, kompressorkyl, men ingen TV...
Sådana där installationer brukar kosta kring 5 - 7 tusen kronor, och ger ofta bekymmer, ibland havererar en dyr batteri....

Så vad är vitsen med solfångare? Är det för att slipa el avgiften vid ställplatserna?
 

Cia och Magnus

HBK Medlem
Inlägg
325
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
20217
Medlemskap
2024
Sv: Vad tros om dessa solpanelerna

Vad jag förstår tycker inte batterier om att bli helt urladdade även om nya sortens gel är mindre känslig. Du behöver alltså inte byta batterier så ofta, kan spara på gasolen och låta kyl och frys gå på 12V. Slösa med lampor, datorer och tv så mycket du vill.
Vill du inte så slipper du och klarar dig i tre dagar utan laddning.
Var och en sjunger efter sin näbb.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.682
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Vad tros om dessa solpanelerna

Kylen drar så lite gas att det är knappast lönar sig att köra på 12V, och absolut inte att installera solceller och kanske fler batterier av det skälet. Nackdelen med solceller är att de ger som mest när man behöver som minst (på sommaren) och på vintern är laddningen mycket marginell på våra breddgrader.
 

Carina & Ted

HBK Medlem
Inlägg
97
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
5514
Medlemskap
2024
Sv: Vad tros om dessa solpanelerna

Det går åt mycket ström till en 230V AC och en omformare på 2500-3000W, så själv tycker jag att man behöver solpanelerna som mest på sommaren och sydligare breddgrader. Då är det skönt att ha några hundra Watt extra på taket att ta till för att dryga ut "AC minuterna" när man har rast.

Men det är ju som någon skrev, alla har ju olika intressen och förbrukar olika mycket ström.

Det är t.ex. väldigt trevligt att sitta nere vid en sjö en kall kväll vid en öppen eld och sedan krypa ner för natten i en sovsäck klassad för 18 minus, då behövs inte så mycket el.

// Ted
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Vad tros om dessa solpanelerna

Många vill ha solceller i sina bilar.
Jag får det inte att gå ihop. Om man stannar på rastplats/camping, så har man ju alltid el inkopplad och därmed laddning. Är man ute och kör så laddas batterierna. Endast ute i vildmarkerna har man behov för extra laddning, om man stannar mer än 3 dagar utan att starta motorn. Tror inte heller att jag har några udda förutsättningar, har en 100Ah förbrukningsbatteri, ledlampor, kompressorkyl, men ingen TV...
Sådana där installationer brukar kosta kring 5 - 7 tusen kronor, och ger ofta bekymmer, ibland havererar en dyr batteri....

Så vad är vitsen med solfångare? Är det för att slipa el avgiften vid ställplatserna?

:D:D:D
Efter rätt många år med husbil skulle jag vilja flika in med ett par kommentarer i all välmening Bigspender:

rastplats/camping, så har man ju alltid el inkopplad och därmed laddning
Måste man det? Vår bristfälliga framförhållning har flera gånger gjort att vi blivit strömlösa, att då svänga fram till en camping och bli mött med kommentaren att alla elplatser är fullbokade är ingen hit, men visst, det hade gått att planera bättre med förbokning/frihetsberövning.

Är man ute och kör så laddas batterierna.
Helt korrekt och jag har gjort anpassningar för att få till det effektivt.
Men,,, varför ställas inför så konstiga val?
Fru: Oj vilket fint ställe, här stannar vi!
Man: Tyvärr, vi har bara åkt tre mil idag och vi bör åka minst ett par timmar till innan vi stannar igen... Helst tre.

Endast ute i vildmarkerna har man behov för extra laddning, om man stannar mer än 3 dagar utan att starta motorn
Jag har behov av extra laddning varje dag, även i storstäder och så länge batterierna är välfyllda behöver jag inte bekymra mig.

Tror inte heller att jag har några udda förutsättningar, har en 100Ah förbrukningsbatteri, ledlampor, kompressorkyl, men ingen TV...
Här ligger vi lika, Jag har ett 95 Ah förbrukningsbattteri, några ledlampor, kompressorbox och ingen Tv, men jag har en snabbladdare till barnens RC-bilar, en laptop, troligen fem telefoner, nån eller ett par plattor och lite annat som hela tiden drar en smula ström, inget som bekymrar mig under en normal svensk sommar eftersom batteriet tycks vara väl laddat runt lunch eller en stund senare in på eftermiddagen.
Jag tror banne mig att jag hade klarat mig utan generatorladdning den senaste sommaren, men kopplar man bort den sladden blir det väl fyra veckor med regn under semestern.

Sådana där installationer brukar kosta kring 5 - 7 tusen kronor, och ger ofta bekymmer, ibland havererar en dyr batteri....

Jag vet inte vad det kostar, jag köpte mina paneler för 1200 spänn begagnade (200w) Mppt hade jag redan via mina förberedelser för bättre laddning med cteks dual (17-1800 på rea)
Helt bekymmersfritt på min husbil än så länge och samma sak med en tidigare husbil vi hade.
Batterier dör i vilket fall, oavsett pris, och mitt fall brukar det vara slarv och nonchalans som knäcker dem.

Är det för att slipa el avgiften vid ställplatserna?
Vet inte om elavgifter har någon inverkan för min egen del men som sagt, jag har blivit nekad el för att det helt enkelt är slut på uttag, jag har sett elinstallationer där jag vägrat stoppa in min sladd, jag har genomgått de olika faserna i humörväxlingar likt sinuskurvor när strömmen kommer och går, jag har haft fel elkontakt, för kort sladd, sladden ligger hemma (bredvid adaptern) Husbilsgrannar tycker att de behövt strömmen bättre än mig och helt enkelt snott mitt uttag...

Så vad är vitsen med solfångare?: Frihet och fler valmöjligheter! :)

mvh jocke

Tillägg, ni kanske märker att jag inte är en vintercampare. :cool:
 
Senast redigerad av en moderator:

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Vad tros om dessa solpanelerna

.
Jag får det inte att gå ihop. Om man stannar på rastplats/camping, så har man ju alltid el inkopplad och därmed laddning.

Poängen för mig är att just slippa behöva stanna på camping/ställplats, ström finns ju ändå. Även om vi stannar på camping/ställplats över natten brukar jag strunta att koppla i ström, orkar inte släpa ut kabeln och onödigt när man har ström så det blir över ändå.
Vid fricamping på hösten räcker laddningen för att fylla på batterierna för att köra dieselvärmare och TV + underhållning för barnen till kvällen.
Solpaneler = frihet = poängen med husbil

Peter :)
 

Carina & Ted

HBK Medlem
Inlägg
97
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
5514
Medlemskap
2024
Sv: Vad tros om dessa solpanelerna

Lägereld, nja jag kanske svävade ut lite. Jag menar bara att det finns olika sätt att campa på. En del vill bara använda husbilen till att åka till en enskild plats och fiska lite, och sedan innan det är dags att gå in och knyta sig ..... Det var väl mer menat åt andra hållet, att man i det fallet inte behöver solpaneler.
// Ted
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.682
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Vad tros om dessa solpanelerna

Jag ser det mera så här: Sommar, ljust ofta bra väder, nästan all tid spenderas utanför bilen när man inte kör, litet elbehov, solcellerna levererar mycket.
Vinter, pannan går dygnet runt, belysning behövs, TV m.m. kan vara trevligt tidsfördriv, solcellerna ger närmast inget av värde, endast den som går att ställa upp kan med lite tur ge ett litet tillskott. Lösning?
Generator för bullrig, Efoy för dyr både i inköp och drift, batterier LiPo som tar emot ordentligt med laddning från bilgeneratorn, och går att ladda ur kraftigt (80%) verkar vara den bästa vägen f.n.?
 
Senast ändrad:
Toppen