• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Urladdat

F

F.d. 50588

Guest
Hej alla kloka,
jag har en Euro Profil -08 på Ford Transit. Bilen är utrustad med en solpanel. Jag har tidigare inte haft några problem med strömförsörjningen. Bodelsbatteriet har laddats ordentligt och jag har haft ström för normal kvällsaktivitet.
Sedan ett år tillbaka har jag råkat ut för att batteriet inte behåller den laddström som tillförs via generator solpanel eller 220V.
Självklart utgick jag från att batterikollaps, alltså ett nytt batteri. Det tog inte lång stund innan det batteriet var urladdat. Efter en hel dags körning räckte batteriströmmen till 10-15 minuters lampström. Testade återigen med nytt batteri och naturligtvis händer samma sak. Såvitt jag kan utröna så kommer det laddström i tillräcklig mängd från solpanel och då jag befinner mig i Spanien med sol hela dagarna, borde solpanelen klara den mest elementära strömförsörjning. Men icke. Antingen tar inte batteriet emot ström alternativt något drar omedelbart ur den ström som har kommit in. Har någon ngn idé om vad som hänt? vänligen Roy:confused:
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: Urladdat

När det gäller Fords generatorer från 2000 och framåt så kan de börja krångla med laddningen, det brukar märkas på att strålkastare och instrumentbelysning börjar " fladdra " i ljusstyrkan och/eller laddspänningen ligger konstant över 14,5 volt eller högre än så.

Men om bodelsbatterierna får dålig laddning oavsett strömkälla bör nog elblocket och kablage till batterierna även kontrolleras.
 

saxtorp

HBK Medlem
Inlägg
139
Kommun
Saxtorp
HBK-Nr
2114
Medlemskap
2024
Sv: Urladdat

Hej! Befinner mig i Marocko och råkade ut för samma fenomen som du. Det var troligtvis invertern (spänningsomvandlare) som stal strömmen. Jag kopplade ur denna och nu verkar det fungera. Här är ju sol hela dagarna också.
 
Toppen