• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

5G 2018

F

F.d. 53814

Guest
Sv: 5G 2018

Du talar hela tiden om ett teoretiskt maxflöde i 5G.
Som du säkert vet så är man inte i närheten av de hastigheter som utlovades för 4G ens i de mest utbyggda områdena annat än högst momentant.

Men visst har du rätt i att det någon gång i framtiden kommer att finnas trådlösa system med 75ggr fiberfart, men varken du eller jag kommer vara med då om man ska se till ett system som allmänheten har tillgång till.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: 5G 2018

Stopp nu, 75 ggr dagens fiberfart kanske. Då menas förmodligen 100Mbit/s fiber men det kan nog Knarrevik fylla i.

Vissa tror tydligen att fiber inte kan föra över mer än 100Mbit/s och att hastigheten inte kan ökas. Jag är ingen expert på området men vet att redan idag kan man standardmässigt föra över otroligt mycket mer. Vissa tror tydligen att den utvecklingen av någon anledning även kommer att stå still framöver:confused:
 

Anders M

HBK Medlem
Inlägg
54
Kommun
Växjö
HBK-Nr
14484
Medlemskap
2024
Sv: 5G 2018

Precis. Radiobunden kommunikation kommer aldrig att komma ifatt fiberns möjligheter. Den utvecklas lika snabbt eller snabbare än den radiobundna eftersom fiber är den teknik som krävs för att koppla ihop basstationerna för den radiobundna tekniken.

Varje enskild fiber har tillgång till hela frekvensspektrat. Alltså hela det frekvensspektra som all radiobunden trafik ska dela på mellan alla som nyttjar det inom samma geografiska område (räckvidden). Och "alla" innefattar verkligen allt som går via radiovågor inklusive markbunden TV, wifi, radiostationer, mobiltelefoni mm.

Man kan dela upp en fiber i flera kanaler (WDM) men de flesta spridningsnät till fiberabonnenter är byggda med dedikerad fiber till varje kund.
 
F

F.d. 53814

Guest
Sv: 5G 2018

Stopp nu, 75 ggr dagens fiberfart kanske. Då menas förmodligen 100Mbit/s fiber men det kan nog Knarrevik fylla i.

Vissa tror tydligen att fiber inte kan föra över mer än 100Mbit/s och att hastigheten inte kan ökas. Jag är ingen expert på området men vet att redan idag kan man standardmässigt föra över otroligt mycket mer. Vissa tror tydligen att den utvecklingen av någon anledning även kommer att stå still framöver:confused:

2,5 till 10 Gigabit är inte ovanligt.
10 Gb är ca 100ggr snabbare än vad en normal 100/10Mb lägenhetsuppkoppling är och ca 250ggr snabbare än ett bra 4G nät.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: 5G 2018

Du talar hela tiden om ett teoretiskt maxflöde i 5G.
Som du säkert vet så är man inte i närheten av de hastigheter som utlovades för 4G ens i de mest utbyggda områdena annat än högst momentant.

Men visst har du rätt i att det någon gång i framtiden kommer att finnas trådlösa system med 75ggr fiberfart, men varken du eller jag kommer vara med då om man ska se till ett system som allmänheten har tillgång till.

Nej, till vanligt surfande räcker de drygt 60 Mbit som jag har idag men i framtiden är det nog i knappaste laget.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: 5G 2018

Precis. Radiobunden kommunikation kommer aldrig att komma ifatt fiberns möjligheter. Den utvecklas lika snabbt eller snabbare än den radiobundna eftersom fiber är den teknik som krävs för att koppla ihop basstationerna för den radiobundna tekniken.

Det är skillnad på att koppla ihop basstationer och slutanvändarens nedgrävda fiber på landsbygden som inlägget handlar om. Det är de som får punga ut med 19 till 30000 och hög abonnemangsavgift trots att det finns fungerande mobilnät.

Vissa kallar det bondfångeri i klass med VitaePro.
 

Anders M

HBK Medlem
Inlägg
54
Kommun
Växjö
HBK-Nr
14484
Medlemskap
2024
Sv: 5G 2018

19 till 30000 låter dyrt det kan jag hålla med om.

Men jämför man det med andra utgifter så tycker inte jag det är en dålig investering utslaget på en lång tid då det kommer att vara ett överlägset alternativ.

Jämför det med annat man gör på en fastighet - köks eller badrumsrenovering tex. För många köpare är en fastighet utan bra internet helt ointressant.

Och jämför man det med värdeminskningen på en husbil är det ju kaffepengar...
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: 5G 2018

Vi har bara dålig mobiltäckning oavsett operatör, har har hit folk som mätt alla operatörer även med antenn på taknocken, men ingen förbättring. Enda skillnaden när 4G kom hit var att vi även kan få kontakt med Telia de gånger 4G orkar fram, annars är det Telenor som gäller för dom kan vi hjälpligt nå med både 3 och 4G.

Nu ska vi få fiber för 11500kr och då är det landsbygd jag pratar om. För oss var valet enkelt... Det är ett öppet fibernät så månadsavgift blir bara det vi själva väljer att beställa... Långt ifrån de priser som nyss nämnts...
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: 5G 2018

En årsak til enkelte av de nye fibernett som dukker opp ute i småbygdene er at Telia sier opp vedlikehold på telefonnettet og tilbyr mobil som erstatning. Når det de får er et dårlig 2G nett og ingen internett så går bygden sammen og får trukket en fiberkabel inn og bygger ut eget spredenett. Nå i ettertid kommer mobiloperatørene og vil hyre fiber slik at de kan bygge ut mobilt bredband.

Det er ikke mange slike lokale initiativ som har hatt en startinvestering over 20 000 kr. Noe annet er det med "smarte" forretningsfolk som vil tjene en masse raske penger på et fiberprosjekt, det gir minst den doble prisen.
 

NovaCapella

FD HBK Medlem
Inlägg
106
Kommun
Lerum
HBK-Nr
12417
Medlemskap
2022
Sv: 5G 2018

Fiber är säkert bättre för storkonsumenter av GB, men jag är nöjd med 4g. Har ca 8 Mbit/s ned och 6 upp! Betalar 199 kr/ månad för 50 GB hos Tele2 med pensionärsrabatt! Har aldrig tagit slut men vi tittar inte så mycket på streamat.
Smaken är ju olika så det är väl bra att det finns väl!
Med tillönskan om sköna dagar///Lars-Ove
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: 5G 2018

Vad gäller fiber anslutningen här, så talades det anslutningsavgift kring 50.000kr. Sedan kom ned grävning från tomtgräns till huset och genomborrning av sockeln så man fick sladden i huset, kostnad ca 10.000kr. Sedan skulle man ha någon typ av box för ca 2000kr. När detta var klart så skulle man betala föreningsavgift krin 500kr/år och de löpande underhållet plus andra eventuella kostnader som man ännu inte visste om tex. teknisk uppdatering. När detta är gjort, så kan man tala med en lämplig operatör som troligen kostar kring 500kr/månad.
Här i byggden är nästan samtliga anslutna, de har skrivit på typ blanco. Ofattbart för mig. De vet tydligen mer om framtiden än jag....
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.637
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: 5G 2018

Fiber är säkert bättre för storkonsumenter av GB, men jag är nöjd med 4g. Har ca 8 Mbit/s ned och 6 upp! Betalar 199 kr/ månad för 50 GB hos Tele2 med pensionärsrabatt!

Kopplade in fiber förra året för 25t. Många vänner, släktingar o kollegor som frågat mig om hur de ska göra.
Mitt råd till de har varit:
-Är ni beredda att se det som en investering för framtiden? Om ja= installation
-Är ni nöjda med nuvarande lösning? Om ja = Installera inte


För egen del med tonåringar hemma som förbrukar kopiösa mängder + uppkoppling som inte ens klarade streama SVT play så var valet enkelt.
 

lenmar

HBK Medlem
Inlägg
1.315
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
4769
Medlemskap
2024
Sv: 5G 2018

Fiber är säkert bättre för storkonsumenter av GB, men jag är nöjd med 4g. Har ca 8 Mbit/s ned och 6 upp! Betalar 199 kr/ månad för 50 GB hos Tele2 med pensionärsrabatt! Har aldrig tagit slut men vi tittar inte så mycket på streamat.
Smaken är ju olika så det är väl bra att det finns väl!
Med tillönskan om sköna dagar///Lars-Ove

Inkl. fast telefoni + ringkostnad naturligtvis
Lennart
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: 5G 2018

Stopp nu, 75 ggr dagens fiberfart kanske. Då menas förmodligen 100Mbit/s fiber men det kan nog Knarrevik fylla i.

Vissa tror tydligen att fiber inte kan föra över mer än 100Mbit/s och att hastigheten inte kan ökas. Jag är ingen expert på området men vet att redan idag kan man standardmässigt föra över otroligt mycket mer. Vissa tror tydligen att den utvecklingen av någon anledning även kommer att stå still framöver:confused:

Precis, fiberteknik använder ju ljus, vad är snabbare är ljuset :confused::confused:

Vi fick fiber för nån månad sen, vi har nästan slutat titta på tv via boxer, det mesta går nu via en intel-nuc in i tv'n, även det lilla man tittar på svt.

Pratar man med framtidens brukare på mitt arbete (20-30 åringar) så skulle de aldrig välja mobilt bredband, hellre adsl i så fall, de lägger många timmar vid sina dyra spel-pc och kräver stabil uppkoppling men bara 10-15mbs
men fiber är lika självklart för dem som el i eluttaget, jämför det när fastighet ska säljas till de yngre, "den här fastigheten har tyvärr inte el (fiber)", helt oacceptabelt.
 
Senast ändrad:

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.819
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: 5G 2018

Vad gäller fiber anslutningen här, så talades det anslutningsavgift kring 50.000kr. Sedan kom ned grävning från tomtgräns till huset och genomborrning av sockeln så man fick sladden i huset, kostnad ca 10.000kr. Sedan skulle man ha någon typ av box för ca 2000kr. När detta var klart så skulle man betala föreningsavgift krin 500kr/år och de löpande underhållet plus andra eventuella kostnader som man ännu inte visste om tex. teknisk uppdatering. När detta är gjort, så kan man tala med en lämplig operatör som troligen kostar kring 500kr/månad.
Här i byggden är nästan samtliga anslutna, de har skrivit på typ blanco. Ofattbart för mig. De vet tydligen mer om framtiden än jag....

De priserna var de högsta jag någonsin har hört. Jag betalade 12 500 kr, minus ROT-avdrag, blev 9 500 kr kvar. Boxen ingick, grävde till tomtgränsen själv (< 10 meter), klart!
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.819
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: 5G 2018

Det är skillnad på att koppla ihop basstationer och slutanvändarens nedgrävda fiber på landsbygden som inlägget handlar om. Det är de som får punga ut med 19 till 30000 och hög abonnemangsavgift trots att det finns fungerande mobilnät.

Vissa kallar det bondfångeri i klass med VitaePro.

Nej, det är inte skillnad på fibern för att koppla ihop basstationer och slutanvändare. Det som skiljer är burkarna som sitter i fiberns ändar. Enkla att byta ut när man vill ha mer kapacitet.
Radio kommer ALDRIG att komma ikapp fiber. Teoretiskt har de ungefär samma hastighet, medan radio är utsatt för störningar (både QRM och QRN), studsar, fading etc.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: 5G 2018

Jag menade att fibern naturligtvis är motiverad mellan basstationer men inte som i mitt fall nedgrävd kilometervis nu när 5G är i antågande med högre kapacitet än nuvarande fibernät.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: 5G 2018

....nu när 5G är i antågande med högre kapacitet än nuvarande fibernät....

Men... nuvarande fibernät klarar ju redan högre hastighet än vad 5g kommer att göra när det väl kommer. :confused:

Att fibern kommer att köra åttor runt 5g även efter att det är på plats kan alla räkna ut med stortån.
Utveckling sker på ALLA områden. Inte bara på mobilnätssidan.
 
Toppen