• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

5G 2018

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: 5G 2018

Lägg på 4 år till så kanske 5G har hunnit lämnat teststadiet och börjat hitta ut i landet till vanligt folk.

Kampen om att bli först med 5G hårdnar, Verizon i USA säger sig ha 5g-nät i bruk 2017. Sydkorea vill visa upp 5g under vinter-OS år 2018. Japanska operatören NTT Docomo vill bli först med ”riktig 5g” under sommar-OS år 2020.

Problemet med utrullningen av 4G var hårdvaran, det fanns inte tillräckligt många enheter som klarade den nya tekniken.
Det lär bli annorlunda med 5G, först till kvarn o.s.v.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: 5G 2018

Säkert kör man en och annan demoanläggning i storstäder i samband med stora evenemang, men skall man få rimlig täckning skall det förmodligen byggas tusentals nya master där det skall förhandlas med markägare o.s.v.
Allt kommer att börja i storstäder, och sedan eventuellt byggas vidare till mindre städer,
det skulle förvåna mej om det inte tar minst tio år innan vi har en rimlig täckning i orter
mindre än ca 100.000 innevånare och på landsbygden ännu längre, om någonsin?
 
Senast ändrad:

Anders M

HBK Medlem
Inlägg
54
Kommun
Växjö
HBK-Nr
14484
Medlemskap
2024
Sv: 5G 2018

GSM-larmet behöver ingen datauppkoppling.

GSM är lika lätt att störa ut som mobilt internet. Störsändare är billliga, lätta att komma åt och används vid inbrott.

Larm ska vara anslutet via fast uppkoppling, gärna fiber, och larmsensorer ska inte vara trådlösa utan kabelanslutna. GSM kan användas som backup-förbindelse om tjuvarna är sugna på att gräva eller har tid på sig för att ta reda på var kopplingsskåpen finns.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: 5G 2018

GSM är lika lätt att störa ut som mobilt internet. Störsändare är billliga, lätta att komma åt och används vid inbrott.

Larm ska vara anslutet via fast uppkoppling, gärna fiber, och larmsensorer ska inte vara trådlösa utan kabelanslutna. GSM kan användas som backup-förbindelse om tjuvarna är sugna på att gräva eller har tid på sig för att ta reda på var kopplingsskåpen finns.

Larm via fast lina var ingen hit här på landet.
Det första tjuven gjorde var att klippa kabeln för att gardera sig.
 

Anders M

HBK Medlem
Inlägg
54
Kommun
Växjö
HBK-Nr
14484
Medlemskap
2024
Sv: 5G 2018

Larm via fast lina var ingen hit här på landet.
Det första tjuven gjorde var att klippa kabeln för att gardera sig.
Jag antar att du relaterar till gamla telefonkablar som ofta var spikade på utsidan av huset. Fiber ligger ofta direkt in i huset i marken in i grunden. Så är det hos mig.

En störsändare är stor som som ett cigarettpaket och kostar några hundra om man inte gör den själv...
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: 5G 2018

Det sägs nu att 5G kommer att få svårt att slå här i Sverige då avstånden är så långa och möjliga kunder relativt få.
Vissa påstår t.o.m. att det är en stor risk för en totalflopp och att det kanske blir en senarelagd utrullning. Det lär nu kunna dröja uppåt 10-15 år innan det får en acceptabel täckning.

Kanske vissa har varit för optimistiska?
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: 5G 2018

Det sägs nu att 5G kommer att få svårt att slå här i Sverige då avstånden är så långa och möjliga kunder relativt få.
Vissa påstår t.o.m. att det är en stor risk för en totalflopp och att det kanske blir en senarelagd utrullning. Det lär nu kunna dröja uppåt 10-15 år innan det får en acceptabel täckning.

Kanske vissa har varit för optimistiska?

Det sägs mycket!
Det gäller att välja sina källor så att pessimismen inte tar över helt och hållet.
 

Peter Rydh

HBK Medlem
Inlägg
404
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
16042
Medlemskap
2024
Stockholm kommer att få den nya generationens mobiltelefonnät 5G redan år 2018. Det är resultatet av ett samarbete mellan Teliasonera och Ericsson som presenterades på en presskonferens i Stockholm i dag.
.

Såhär i början av 2019 kan vi väl uppdatera oss lite om trådstartarens påstående blev verklighet!?

Jag har i dagarna för övrigt haft fiber i två år..

MVH

//Peter
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Noe som bremser utbygging av 5G er mangel på fiberkapasitet, spesiellt for de høyeste frekvensene. For full kapasitet trenger hver base minst ett fiberpar, alternativet mesh mer enn halverer kapasiteten - og det er hvis det kun er ett hopp over til fiber. De laveste frekvensene har for store delkningsarealer og mindre total båndbredde enn de høyere frekvensene.

Vi ser noe av dette ved LTE i dag, 700 MHz dekker store områder med en total båndbredde under det halve av 2200 MHz som har en maks rekkevidde på noen hundre meter mot 700 MHz sine flere km.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
När kommer det första "riktiga" nätet utan citationstecken då?

Typ: "Det första kommersiella svenska nätet kanske till och med dröjer till 2021"
//Peter
I telekomvärlden handlar mycket om den nya generationens tele- och datanät 5G som nu kommer på bred front och som Ericsson förstås vill sälja mer av. USA ligger i front än så länge, men under 2019 räknar Ericsson med en större utbyggnad i Västeuropa och då också i Norden, även om det är teleoperatörerna som sitter på den makten.
De som redan betalt stora pengar för ett ömtåligt, långsamt och nedgrävt fibernät behåller nog sitt nät i ytterligare något år.
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Ja du Knarrevik våran fiber är ju jäkligt långsam och dessutom har vi ju haft ett driftstopp på 18t sedan start för drygt 2 år sedan. Konstigt nog drabbades även 4G nätet av det driftstoppet då de delade fiber med öppnastadsnätet. Dessutom tycker jag de levererar usla prestanda, jag betalar ju i alla fall för 100/10
och pingen är ju onödigt hög....
uselt.PNG

Men om man ska vara allvarlig så visst välkomnar jag 5G men det verkar dröja och fiberna har jag haft nu ett tag. Däremot kommer ju 5G att fungera när man är mobil och har fullgod täckning.
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.438
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
ömtåligt, långsamt
Förklara vad du menar med det? Jag har betalar för 100/10 och har fått det sen jag installerade det för ca 3 år sedan, inte ett enda driftstopp på hela tiden. Om man bor i ett tättbefolkat område så funkar inte mobilt bredband när man ska dela det med tusentals andra. Eftersom jag bor nära ett köpcentrum så delar jag mast med alla som ska handla där. Ju fler som är uppkopplade, ju sämre hastighet. Jag har provat 3G och 4G, var ibland inte mätbar hastighet på helgerna, tror att 5G kommer att lida av samma problem.
5G kommer väl att använda sig av fiber för att skicka data till masterna eller hur funkar det?
Edit
Jag har haft driftstopp när jag har haft strömavbrott i huset.
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.380
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
I telekomvärlden handlar mycket om den nya generationens tele- och datanät 5G som nu kommer på bred front och som Ericsson förstås vill sälja mer av. USA ligger i front än så länge, men under 2019 räknar Ericsson med en större utbyggnad i Västeuropa och då också i Norden, även om det är teleoperatörerna som sitter på den makten.
De som redan betalt stora pengar för ett ömtåligt, långsamt och nedgrävt fibernät behåller nog sitt nät i ytterligare något år.
Tack. Det Du skriver i sista meningen är något som jag är mycket glad över eftersom det styrker mitt beslut som jag har fattat tidigare, lite utifrån känslan (inte på basen av granskning av faktaunderlag, något som jag oftast försöker göra).
Jag har nämligen tackat nej (i början av 2018) för erbjudande att få fibernet som man till sist skulle börja bygga här. Vi får mobilinternet via Tele 2 4G och är nöjda både vad beträffar hastigheten pålitligheten och kostnader (200Gb/399kr/månad). Jag har hoppats att vi får 5G innan man hinner komma fram med fibernät till vårt område och att det bli effektivare och biligare.
 
Toppen