• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elektrisk luftvärmare

kejo20

HBK Medlem
Inlägg
1.208
Kommun
Varberg
HBK-Nr
20
Medlemskap
2024
Hej
Jag har luftvärme i min bil som går på gasol.
Var kan jag få tag på en 220volt luftvärmare för inbyggnad i sänglåda.
Någon som vet eller har tipps?
MVH KEJO20
 

Stesim

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Boden
HBK-Nr
19164
Medlemskap
2024
Sv: Elektrisk luftvärmare

Hur monterade du värmaren?
Har beställt en heat 1500 men är osäker på slangkopplingarna.
Har en Truma 3402 med tre slangar.
Kan man koppla in den så att det blåser ut i alla slangar eller måste man välja endast en?
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.637
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: Elektrisk luftvärmare

Beror på hur det ser ut vid värmaren. Går säkert att bygga om så du kan få ut värmen i alla slangarna, men jag valde att sätta värmaren på den slangen som gick till bakre delen där sittgruppen är. I sängkammaren vill man ändå ha lite svalare + att man slipper fläktljudet när man sover. Fläkten är rätt klen så den lär inte orka trycka ut värmen i flera slangar + effekten är precis som hos de andra eltillsatserna inte så stor så det är mer ett komplement till gasolen. Brorsan kör fläkten parallellt med gasolen när det behövs.
 

Stesim

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Boden
HBK-Nr
19164
Medlemskap
2024
Sv: Elektrisk luftvärmare

Ok, får laborera lite.
Tänkte prova att montera den på slangen som går mot toaletten samt göra en förbindelse mot den slang som går till sängen och ett utblås i kupen.
Sätter då en backventil på den sistnämnda så att luften ej går bakåt mot Truman. Spännande att se om luftflödet räcker till.
 
Toppen