• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Seriös återförsäljare BIÖ

hansolo

HBK Medlem
Inlägg
30
Kommun
Vallentuna
HBK-Nr
14117
Medlemskap
2024
Vi köpte vår begagnade Carthago Chic C-Line I48-årsm 13, för övrigt en trevlig bil i somras av Bengt i Örkelljunga genom säljaren Alexander Svensson.
Vi bad dom montera en värmeväxlare till bilen då vi har tänkt att vintercampa.

Första felet jag hittade var att det inte fanns en navigator som det stod att det skulle finnas i specen. Jag mailade och fick som svar vi sänder en ny enhet och du får posta den gamla till oss. Vi bor i Bromma så vi passerar ju inte Örkelljunga varje dag precis.
Sedan kommer hösten och vintern närmar sig och jag tycker nog att värmen i bilen inte riktigt lever upp till vad man kan förvänta sig av ett Alde system. Efter jul kom kylan och en natt då det kröp ned på flera minusgrader fick vi helt enkelt gå in i huset där de andra bodde.
Började då undersöka felet och fann att det inte var någon cirkulation i systmet utan det var endast varmt i elementet närmast värmaren. Nu hade även cirkulationspumpen börjat låta illa. Jag lämnade in bilen till Caravan och Trailer Service i Upplands Väsby som bytte pump men det hjälpte inte....Då fick dom börja felsöka och tillsist hittades felet och det visade sig att då BIÖ monterade värmeväxlaren lyckades kröka en värmeslang vid två ställen så det totalt ströp flödet, inte undra på att det inte fungerade och man kan ju aldrig ha testat värmaren vid monteringen.
Notan gick på över 8000 kronor så jag skrev ett nytt mail till BIÖ med bifogad bild på felet. Fick snabbt svar att det här var inte acceptabelt från deras sida och att de var villiga att hjälpa till med att betala fakturan. Jag sände den till dom och deras beslut blev att kompensera för hela beloppet.
Vad säger ni om det?!
Jag är så imponerad av deras sätt att behandla mig på, mycket seriöst och förtroendeingivande och jag är osäker om många återförsäljare skulle ens fundera på att ställa upp som dom gjorde både med navigatorn och fakturan.
Kommer definitivt att köpa min nästa bil av dom trots avståndet.
Tack Bengt i Örkelljunga

/hansolo
 

björns

HBK Medlem
Inlägg
143
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
1458
Medlemskap
2024
Sv: Seriös återförsäljare BIÖ

Kan bara hålla med om service vänliga dom är. Stannade till i somras angående elfel ,säkring bara gick sönder. Verkmästaren el kundmottagaren fixade det direkt.Samtidigt såg vi att det läckte diesel från filtret han fixa det samtidigt Det kan man kalla servicevänliga /Björn
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Seriös återförsäljare BIÖ

Har handlat av Bengt i Ö och är nöjd med hur de hanterar kunder efter köpet. Sen finns det ju kvalitetsskillnader på hur kunnig verkstadspersonalen är även hos BiÖ. Det behövdes 3 besök för att hitta en kortis i värmaren för vevhusventilationen. De första 2 gångerna byttes säkringar och tätades en el. dosa. Tredje besöket tog den kunnige dansken över och hittade felet. Vi fick en servise gratis som plåster på såren.
 

Tonys

FD HBK Medlem
Inlägg
48
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
7010
Medlemskap
2021
Sv: Seriös återförsäljare BIÖ

Har köpt två husbilar av Alexander vid BiÖ. De småfel vi haft har alltid rättats till utan kostnad för oss. Även fått kompensation för olägenheten vi haft.
Alltid ett vänligt bemötande av Alexander. Kan varmt rekommendera BiÖ.
Tony
 
F

F.d. 52918

Guest
Sv: Seriös återförsäljare BIÖ

Har samma erfarenhet av Bengt i Örkelljunga,har köpt två husbilar hos firman,alltid rättat till det som vi har haft anmärkning på,känns bra med en seriös firma.:)
 

K & P Express

HBK Medlem
Inlägg
801
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
856
Medlemskap
2024
Sv: Seriös återförsäljare BIÖ

Har köpt en ny Carthago av BiÖ. Garantiåtagande, fukttest, gasoltest, service av bildelen/bodelen, vinterförvaring, allt görs av dem.
Trevlig säljare, (Britt-Marie), trevlig och kunnig verkstadspersonal. Helnöjd!
Kan nämna en sak, ugnsluckan pajade efter garantin hade gått ut, de fixade detta på goodwill.
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.636
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: Seriös återförsäljare BIÖ

Trevligt att BIÖ tar hand om sina kunder efter köp.

Tyvärr har jag aldrig lyckats få möjlighet att köpa av BIÖ och därmed uppleva eftermarknadsservicen pga att säljarna negligerade både mig och kollegan när vi gick runt inne i hallen med småbarn. Nu är detta några år sen, men vid rak förfrågan varför vi negligerades så var svaret mer eller mindre att ni barnfamiljer har ändå inte råd att köpa husbil. Ni är välkomna att gå runt här och dröm lite bara ni håller ordning på barnen så lägger jag min tid på pensionärerna där borta som sålt sitt hus och har pengar.

Efter det svaret åkte vi till tyskland och köpte en 3 år gammal husbil ( och det har blivit ytterligare 3 till därefter).
Tyvärr är de inte den enda handlaren som har förutfattade tankar om olika kundtyper. Kan förstå de till viss del. 9 utav 10 barnfamiljer är bara nyfikna på hur en nyare husbil ser ut inuti och att då välja mellan en "säker" äldre kund och en högst osäker yngre kund ger mer pengar i det korta perspektivet. Men om den yngre kunden köper en husbil och blir nöjd med köpet så är det stor risk att den kunden återkommer x antal gånger genom åren när behoven förändras = bra kund på lång sikt.

Idag är jag 45 år och antar att jag skulle bli bättre bemött om jag kommer in där, speciellt om de ser bilen eller husbilen man kommer i + att man är bättre klädd numera än när barnen var små.

Men de tyska handlarna har varit vänliga nog att acceptera mina pengar oberoende av min ålder så misstänker att det blir en tysk handlare även nästa gång :twitcy:.
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Seriös återförsäljare BIÖ

Superklantigt beteende av säljarna:oops:

En väl skött kund som börjar sin fritidsfordonsbana med ett "enklare" fordon är ju förmodligen en kund som i långa loppet kommer att generera mer pengar än en.........äldre som kanske inte hinner köpa så många!

Detta fick jag lära mig en gång i tiden av Torgny Ekman som drog igång ÖstgötaCamping.......
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.649
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Seriös återförsäljare BIÖ

Jag har köpt 3 bilar av BiÖ och alltid fått bättre service än förväntat. Ok, dom är inte billiga, men man möts alltid av respekt och med generös service.
Det förvånar mig att Smålänningen blev illa bemött pga familjen, eftersom dom också säljer massor med husvagnar fortfarande och detta är fortfarande barnfamiljernas favorit. Troligen hade någon en dålig dag?!?
 
Toppen