• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Integrerad navigering + backkamera

BoIngemar

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Säffle
HBK-Nr
20262
Medlemskap
2024
Står i begrepp att skaffa integrerad GPS o backkamera till vår husbil ( Fiat Burstner 2020), ej trådlös kamera. Söker tips på väl fungerande fabrikat, och saker att tänka på.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Integrerad navigering + backkamera

Vi har integrerat GPS, backkamera, radio, telefon, Bluetooth, USB & iPad (externa spelare) som vi tycker ser väldigt trevligt ut, lätt att skifta osv... Men det finns alltid "men" här i livet som gör att vi valde IGO Primo på iPAd istället för den "integrerade" (och dyra) Becker Map System GPS. Den är OK i vissa lägen, men vi använder IGO som den "riktiga" GPS på våra långturer. Det handlar också om att kunna ett verktyg, dess användarvänlighet osv.

Lycka till vad du än väljer!
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Integrerad navigering + backkamera

Det finns ju en hel del olika lösningar.

Pioneer har ju olika modeller, men gillar inte deras system för uppdatering o att lägga in ställplatslistor osv. Dyra o sällsynta uppdateringar(kan ha ändrats).

Alpine, ingen större erfarenhet av dessa. Kolla hur det ser ut med uppdateringar av kartorna.


Kenwood, kör med Garmin navigation o 3års fria uppdateringar (vet inte om det gäller alla produkter). Garmin släpper 4 uppdateringar per år, vet dock inte om Kenwood släpper ut alla dessa. Här fungerar det relativt smidigt att lägga in ställplatslistor.

Sedan finns det en massa andra märken och då gäller det att höra sig för om kartuppdateringarna. Vissa kostar någon tusenlapp att uppdatera medans andra inte får några nya kartor innan de blir utfasade.

Tror faktiskt den vettigaste lösningen är en dubbeldinare för musik, DVD o backkameran och sedan en löst monterad Garmin, då vet du att du har fräscha kartor jämt. Vi kör men en Kenwood DNX5260BT men har ändock en Garmin 3597. Man kan då ligga i sängen eller ute ock knappa rutter osv.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Integrerad navigering + backkamera

Helt rätt EPersson, kvällsplanering på transportabel GPS (IGO i vårt fall) är helt outstanding. Man ser hela rutten, alla POI med LPG, tankning, stopplatser/ställpl., fina vyer, avstånd, alternativa vägar, mm. långt innan man sätter sig vid ratten...
 
F

F.d. 55616

Guest
Sv: Integrerad navigering + backkamera

Måste få fråga, är det Garmin som har 3 års fri uppgradering? Köpte en helt ny Adria husbil sommaren 2014, tillverkningsår 2013, i somras började vi märka att den fabriksmonterade Kenwood Gpsen inte alltid visade rätt och då vi frågade om uppdatering fick vi besked att det inte var gratis, så nu står vi inför valet hur ska vi göra. Tacksam för synpunkter och ev kostnad.
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Integrerad navigering + backkamera

Måste få fråga, är det Garmin som har 3 års fri uppgradering? Köpte en helt ny Adria husbil sommaren 2014, tillverkningsår 2013, i somras började vi märka att den fabriksmonterade Kenwood Gpsen inte alltid visade rätt och då vi frågade om uppdatering fick vi besked att det inte var gratis, så nu står vi inför valet hur ska vi göra. Tacksam för synpunkter och ev kostnad.

Har en kenwood med Garmin's inbyggnads-gps. Är inget vidare gps, väljer ofta fel vägar och det är svårt att få en översiktsbild hur den tänkt köra. Man åker då i blindo och får lita på att gps'en gjort rätt val vilket den inte alltid gör. Har därför gått över till Navigon i Iphonen som är betydligt bättre.

Kartor till Kenwood/Garmin går att ladda hem på piratsidor men det får man inte göra.
 

janne A

HBK Medlem
Inlägg
260
Kommun
Orust
HBK-Nr
4160
Medlemskap
2024
Sv: Integrerad navigering + backkamera

Står i begrepp att skaffa integrerad GPS o backkamera till vår husbil ( Fiat Burstner 2020), ej trådlös kamera. Söker tips på väl fungerande fabrikat, och saker att tänka på.

Hade tidigare en integrerad dylik Garmin Camper LMT vilken höll på att göra mig vansinnig :mad:.

Back-kameran gick inte använda förrän GPS:en hade startat upp (lååååång startprocess).

Väldigt opraktiskt om man stannat bilen och därefter ska justera parkeringen och behöver använda back-kameran.....

//Janne
 

Fredie W

HBK Medlem
Inlägg
38
Kommun
Västerås
HBK-Nr
2913
Medlemskap
2024
Sv: Integrerad navigering + backkamera

Jag har en inbyggd Pioneer värsting, över 20.000:- som har allt, det enda som är riktigt bra, är radion. GPS´n använder vi inte alls, backkameran är sådär. Hade en 5.000 kronors Waeco tidigare, som var mycket bättre. Köp var för sig, är mitt råd. Håller helt med ovanstående skribenters åsikter.

Vänligen
 

BoIngemar

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Säffle
HBK-Nr
20262
Medlemskap
2024
Sv: Integrerad navigering + backkamera

Tack för alla inlägg, vi har tänkt om, det blir separat GPS ! Tacksam för tips på bra GPS för husbilar.....?
 

janne A

HBK Medlem
Inlägg
260
Kommun
Orust
HBK-Nr
4160
Medlemskap
2024
Sv: Integrerad navigering + backkamera

Vad gäller navigeringen har jag inget att anmärka på Garmin. Har även haft TomTom + lite olika appar i telefoner o plattor.

Tycker nog, i alla fall för närvarande, att det smartaste är en platta på 7" - 8" med nån lämplig navigationsapp. Vilken man väljer blir i hög grad en smaksak.....använder själv oftast Google Maps eller Here. Den förstnämnda är nog träffsäkrast men samtidigt den som har minst funktionalitet.

//Janne
 

ÄLG1

FD HBK Medlem
Inlägg
848
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021
Sv: Integrerad navigering + backkamera

I min tidigare N+B Arto hadde jag Kenwood med "alt" innuti.

Garmins uppdateringar lastas ned från garmin.com/kenwood
til en micro-minnesbricka som sätts i fronten på Kenwood`n.

Alt fungerade kanon,men i nybeställt HB,har jag valt løs Garmin,
då den är mer tillämplig,samt att plasseringen blir bättre.

Nu blir det back-varning (tut -tut)Dab radio og Garmin på nya.
Använde sällan kameran,men kanskje det beror på vanan från
lastbil/släp,då man klarar sig med speglar.
 
Toppen