• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Projekt Passivhusbilen

F

F.d. 24155

Guest
Hej!

Har spanat på detta forum länge och bland annat begapat Brors ambitiösa renovering. Nu blir mitt första inlägg om det egna byggprojektet som börjar ta form efter en tids planerande.

Jag tänker bygga ett mellanting mellan ett s.k. Tiny House (husliknande miniatyrbostad som byggs på ett större släp) och husbil. Planen är en bostadsdel som monteras på en flakbil. Fördelen med detta är en enklare byggnation och möjlighet att byta ut fordonsdelen när den går sönder eller blir omodern. Man kan också isolera bodelen mycket bättre när man inte har kupé med vindruta etc. att ta hänsyn till. Nackdelen är att man inte kan gå invändigt mellan kupé och bodel, utnyttja svängbara stolar etc.

Min målsättning är vidare att bodelen ska bli så miljövänlig som möjligt, d.v.s. det ska gå åt så lite gasol för värme och vatten som är rimligt, minimera kemikalieanvändning etc. Den värme som produceras av personer, matlagning, vv-beredare, sol dagtid etc. kommer vara tillräckligt för att värma bodelen vid dygnsmedeltemperatur ner till ca 5 gr C. Så bodelen kommer byggas mer som ett passivhus med ventilation med värmeåtervinning t.ex. istället för en massa takluckor och fönster etc. som man ser på många husbilar.

Bodelen ska rymma 1-2 personer och ha alla moderna bekvämligheter inkl. en bra dusch. Jag kommer köra på kompressorkylskåp (200 W solpanel) och urinseparerande TC, vilket kanske är lite udda. Desto mer udda är nog min BDT-lösning eftersom jag där har planer på ett recirkulerande system. Mer om det senare! Tanken är att husbilen ska fungera som en mobil fritidsbostad som t.ex. kan användas som bas för fjällvandring eller övernattningslägenhet i en tätort. Hela ekipaget blir under 6 meter långt, ca 210 cm bredd (utan sidospeglar).

Den byggteknik jag tänkt använda är SIPs:
https://en.wikipedia.org/wiki/Structural_insulated_panel

Jag tänker alltså tillverka färdiga byggelement i behändig storlek inomhus i rumstemperatur och sedan montera ihop dem i sommar. Material i SIPsen är 40 mm PUR/PIR i väggarna (motsv. ca 7 cm ecoprim) med 3 mm oljehärdad board som hellimmas på varje sida med speciellt 2 komponents PU-klister som jag får beställa från Finland (men till bra pris). Sammanfogande reglar mellan SIPsen blir i limträ från Bauhaus. I tak och golv blir det hela 60 mm PU-skum istället. Jag kommer använda en vanlig altandörr i PVC och argonfyllda treglasfönster. Mål för hela konstruktionens U-värde är 0,5 - som en tilläggsisolerad gammal träkåk ungefär. Som tak- och fasadbeklädnad tänkte jag använda takpapp och shingel. Invändigt blir det mestadels lerputs och lerfärg samt linoleumgolv, även om IKEA-köksmoduler kommer svälja en hel del yta (de har även vettiga överskåp i 40 cm höjd numera, som passar över sittgrupp etc.).

Bifogar ritningar i skala 1:20 på planlösning samt fasadvyer på båda långsidorna. Innermått är 300x200x210 cm lxbxh. Två Thetford-luckor ger tillgång till gasoltank och vattentank på passagerarsidan samt ett litet "garage" på 100x70x45 cm under dinetten på förarsidan. TC/dusch är alltså närmast förarhytten och bygger på "Stockholmsdusch"-principen med tvättstället monterat på en vikbar vägg som fälls över TC för att ge en duschkabin. Faktum är att hela TC/dusch-delen kommer byggas runt ett större duschkar i akrylplast. Dörren mot kök/dinett är en utanpåliggande skjutdörr.

Övriga bodelen är på passagerarsidan ett generöst 170 cm långt ikea-kök, och mittemot en dinett där man sitter 2 pers. mittemot varandra med en massa dynor runt om som på en bättre sportbar :) Bordet kan fällas ner och genom att även nyttja mittgången kan man då med hjälp av alla dynorna och två bäddmadrasser få två sovplatser på 210x70 cm var (den ena lite högre upp och den andra i golvhöjd).

Vid entrén baktill är det en mer "öppen" förvaring av skor och ytterkläder på högersidan mot köket och på vänstersidan en sluten garderob som dock inte går hela vägen ner utan slutar en bit ovanför "fotänden" på den övre sängplatsen när dinetten är utbäddad. I nischen som bildas under mellan dinett och kortsidan kan man då lämpligen förvara bäddmadrasser, täcken och sängkläder dagtid.

Det börjar bli dags för mig att beställa hem lite byggmaterial och göra några första provlimningar, men innan jag sätter igång (och även som arbetet fortskrider - detta kommer ta låååång tid) är jag fantastiskt glad om ni vill ge några synpunkter. Förstår att de flesta inte bygger på detta sätt, men jag tyckte att det var viktigt att välja en metod som jag kände att jag kunde ro iland med de förutsättningar jag har (i arbetsyta, verktyg, erfarenhet etc.) Fråga på om det är något ni undrar över!
 

Bilagor

  • IMG_0784 3.JPG
    IMG_0784 3.JPG
    626,7 KB · Visningar: 70
  • IMG_0785 3.JPG
    IMG_0785 3.JPG
    566,3 KB · Visningar: 23
  • IMG_0786 3.JPG
    IMG_0786 3.JPG
    574 KB · Visningar: 24

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: Projekt Passivhusbilen

Tänker Du montera bostadsdelen på en flakbil så montera inte fast den. Om du bygger en lös bostadsdel och sen lyfter upp den på flaket så kan du ha den som last ( med riktiga lastsäkringar).
Med detta kan du ha ekipaget registrerat som lastbil vilket ger mycket lägre skatt.
 
F

F.d. 24155

Guest
Sv: Projekt Passivhusbilen

Vilken idé! Har inte grottat ner mig i dessa administrativa aspekter ännu, men det låter intressant. Nackdelen är väl lite sämre parkeringsmöjligheter i vissa tätorter än om den är reggad som personbil 2? Eftersom jag tänkt köpa en beggad flakbil till projektet är det ju också en fördel att slippa regga om den.

Jag hade annars tänkt mig följande fastsättning: Själva flaket (eller åtminstone dess sidor) rivs. Man bygger en mellanliggande stålram som förankras i chassit och med fyra genomgående bultar som går genom limträreglarna (58x38 mm) i golvplattan. Bultarna är åtkomliga från mittgången, under klickgolvet. När man behöver lossa bodelen så lossar man bultarna och ställer bodelen på pallbockar m.h.a. en domkraft. Sen kan man avlägsna bilen och kvar står huset på fyra pallbockar. Fördelen är att man inte behöver lyft eller kran. Stålramen kan sedan flyttas till ett annat fordon - så den fungerar som en "adapter" mellan husets infästningspunkter och flakbilen (flakets exakta mått, hjulbas etc. kan ju variera mellan modellerna).

Om det går att nå en lika säker vidhäftning med lastsäkringar och det blir billigare "löpande kostnader" på så sätt är det såklart en fördel. Vilken typ av lastsäkring skulle kunna bli aktuell - en slags jättelika spännband runt hela härket eller vad hade du i åtanke?
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: Projekt Passivhusbilen

Vilken idé! Har inte grottat ner mig i dessa administrativa aspekter ännu, men det låter intressant. Nackdelen är väl lite sämre parkeringsmöjligheter i vissa tätorter än om den är reggad som personbil 2? Eftersom jag tänkt köpa en beggad flakbil till projektet är det ju också en fördel att slippa regga om den.

Jag vet inte hur det är i resten av landet men här är det betydligt svårare att parkera en Pb2 än en lastbil och förbudsskyltarna ökar för varje år.
Dessutom får du stå på lastbilsparkeringarna vilket du inte får med en Pb2.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Projekt Passivhusbilen

Jag förstår inte vitsen med att bygga något istället för att köpa ett objekt att förbättra, de som brukar bygga ett specialbygge söker ju ofta stora utrymmen men det du söker ryms ju inom en standardhusbil.
Jag ser det hela som ett projekt som ett experiment som jag är tveksam om det verkligen leder till någonting som ger ett mervärde i realiteten.
Det blir ju i slutändan en camper på ett tremetersflak.
Bra med isolering men i ett så litet utrymme så försvinner det mesta av värmen genom ventilationen.
Blir mycket plock att möblera om när man ska sova, ska man få plats med allt
Går det knappast med ikea även med tanke på ikea tunga spånskive möbler med dålig hållfasthet mot vibrationer.
Ditt miljötänk gör sej knappast i den omfattningen om man inte är i rymden.
Kostnaden lär överstiga den miljövinst man gör med 10ggr. Människan är ju inte isolerad från naturen utan ingår i den.
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Projekt Passivhusbilen

Kör hårt urdjur, vi är många som gillar att läsa om innovativa lösningar, annorlunda lösningar, bra lösningar och galna lösningar.
Vi är flera stycken här i Hbk som på ett eller annat sätt byggt vårat eget av en massa olika anledningar, och du har naturligtvis dina egna anledningar att bygga som du vill ha det. :)

mvh jocke
 
F

F.d. 24155

Guest
Sv: Projekt Passivhusbilen

Bror: Vilken lättnad! Jag tror att ditt intresserade öga i tråden lär bespara mig en och annan nybörjarmiss :wink:

Stig: Så du menar att det kan vara specifikt förbud mot pb2? Eller endast tillåtet för lastbil? Jag får börja kolla närmare på P-skyltarna härikring tror jag!

bengtic: Jag är så glad att du ställer dessa frågor! Det är ju frågor som detta som jag behöver i tråden för att rannsaka mina val och få ett bättre bygge i slutändan. Jag tar dem i turordning:

de som brukar bygga ett specialbygge söker ju ofta stora utrymmen men det du söker ryms ju inom en standardhusbil

Problemet är takhöjden. Jag är 199 cm lång. Jag vill kunna stå raklång utan att håret tar i taket, då krävs 205 cm fri höjd. Då går mycket av begmarknaden bort. Alternativet är att göra en takhöjning. Det är inte alldeles snutet ur näsan, förstår man om man tittar på t.ex. Brors ombyggnationer. Jag tror mig inte om att kunna göra en sån modifikation bra, d.v.s. så det blir tätt och snyggt. A man's gotta know his limitations, som John Wayne säger. Bäddlängden är också ett visst problem på de flesta modeller. Sen tillkommer alla speciallösningar etc. för VVS m.m. som jag är intresserad av.

Det blir ju i slutändan en camper på ett tremetersflak.

Nja, i slutändan blir det som en friggebod med 6 m2 BOA på ett tremetersflak. Mycket mer finns väl inte att säga om just den saken.

Bra med isolering men i ett så litet utrymme så försvinner det mesta av värmen genom ventilationen.

Det blir ventilation med värmeåtervinning, ett system från Lunos. Eftersom det här blir väldigt tätt och bra enligt passivhusstandard (till skillnad från de flesta husbilar) kan du räkna med samma värmeförluster som ett vanligt hus, d.v.s. ca 20% på ventilationen, och 85-90% av det försvinner med värmeåtervinning. Så det blir varmt och gott, åtminstone i teorin. Hur det blir i praktiken återstår att se.

Blir mycket plock att möblera om när man ska sova, ska man få plats med allt

Är man en person blir det fråga om att fälla ner en lucka, sänka bordet och sedan lägga ut bäddmadrassen på dynorna. Är man två får man hiva ner lite dynor på golvet. Inte mycket mer besvär än en genomsnittlig bäddsoffa, och så har många trångbodda det i lägenhet. Och är man ute med husbilen är att-göra-listan förmodligen inte så betungande att man inte hinner med lite extra plock när man ska sova och gå upp.

Förvaringsutrymme blir såklart begränsat, men jag har pressat det till trevnadens gräns - det ska ju kännas lite luftigt också.

Går det knappast med ikea även med tanke på ikea tunga spånskive möbler med dålig hållfasthet mot vibrationer.

Spånskiva är ju ett relativt lätt material som jag även sett användas i mobila hem. Melaminbelagd spånskiva är rätt så tåligt, men IKEAs väggfästen använder en slags stålbricka som gör att hela bakstycket sitter med friktion så inte skruvhålet tar hela lasten. För säkerhetsskull kan man använda en plastplugg eller kanske dutta i lite silikon för att ta upp vibrationer där spånskivan är "naken" mot skruven?

Ditt miljötänk gör sej knappast i den omfattningen om man inte är i rymden.

Jag utesluter inte rymden (!) men primärt är jag ute efter att slippa campingplatser utan vill klara min "livscykel" på en välutrustad mack/vanlig återvinningscentral. Så det blir både miljövänligt och väldigt fritt i och med att det är såpass självförsörjande.

Kostnaden lär överstiga den miljövinst man gör med 10ggr. Människan är ju inte isolerad från naturen utan ingår i den.

Jag vet inte om du menar kostnaden för miljön eller för plånboken, och i så fall jämfört med vad? Billigast och mest miljövänligt är förmodligen att ta livet av sig. Ett mer långsiktigt hållbart alternativ är att försöka utveckla teknik och levnadssätt så det blir mer effektivt, ekonomiskt och ekologiskt på samma gång.

Om vi jämför med att köpa en vettig beg. husbil för ca 200 tkr och göra nödvändiga modifikationer så är min lösning enormt billig och närmast arbetsskygg. Begagnad flaklastbil i bra skick finns på blocket för <50 tkr och materialkostnader för rubbet blir <150 tkr. Arbetet förmodligen mindre (återigen, se på Brors tråd). Sen är jag klar. Jämfört med att inte ens ha köpt ett verktyg utan bara ha betalat 200 tkr för ett projekt som kanske aldrig blir av ordentligt. Och sen när växellådan går eller motorn skär sig etc. då sitter jag där i skiten. Med min lösning så säljer jag vraket för fem tusen och köper en ny begagnad lastbil.

Jämfört med att köpa fritidshus som används 20% av året får jag mycket mer trivsel per krona. Ska vi prata miljö så räknade jag för skojs skull på energibehov etc. för att jämföra med permanentboende och då gör jag av med 10% av värme- och el jämfört med ett typiskt småhus. Så det blir ett miljövänligt boende på 6 kvm också. Även materialåtgången blir ju ringa eftersom det är så litet.

Fråga gärna mer om det är något du undrar över! :)

Sjöberg: Jo, jag har mina anledningar, men det gör bara gott att behöva rannsaka dem emellanåt. Alltid har man missat nån detalj!

Imorgon ska jag rensa upp arbetsytan och titta på återförsäljare av spu-isolering och vad de kan ta hem :)
 
L

linde

Guest
Sv: Projekt Passivhusbilen

Kul med någon som har idéer. Lycka till, ska bli intressant att följa
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Projekt Passivhusbilen

Jag ska kanske förklara mina synpunkter, har sett tappade lustar förr och pengar som försvunnit till ingen nytta.
Jag är en tänkande och planerande person som genom åren lärt mej att allt tar dubbelt så lång tid som man tror och kostar mer än man tror.
Tycker det är tråkigt om det blir ett projekt som inte blir som du tänkt, sådana projekt blir oftast lite halvfärdiga och då försvinner glädjen med det hela.
Yrkesfolk som kan snickra och meka brukar kunna fixa det mesta snabbt och kvickt du kanske är sådan, det är inte jag och flera av oss här.
Men du har en viktig poäng med att huset du bygger kan användas oavsett fordon, det går att handla pontoner och använda som husbåt om man tröttnar på bilåkat den kommer alltid ha sitt värde kvar om du får till det bra.
Man kan se det som en bomodul.
Peter har en synpunkt vikten, den kan ställa till det eftersom det kan vara omöjligt att regga pb2 så då är det lite behörigheter som behövs.
Egna byggen blir lätt tunga om man som de flesta vill bygga bastant så det håller.
Själv hade jag en otrolig tur tack vare medlemmar här på forumet, min bil kostade 45ooo och motor och allt verkar vara i bra skick, och det går att köpa delar på skroten, de flesta gamla husbilar verkar ha lika komponenter.
Ungefär den storlek du beskriver och ståhöjd med skor utan problem, 193cm lång.
Som du skriver så vill man gärna ha ståhöjd men många nyare husbilar har sån planering att en stor del av utrymmet är låst så att det blir bara lite plats vid köket att stå, och är man två får den ena sitta, ska man till sängen så går det inte att mötas två i gången den halva som motsvaras av sängen rymmer garaget så minst 3kvm är ingen höjd i alls. Man lär inte kunna byta om bekvämt i den delen. Så det är mycket att vinna med egen planering.
Släpp tanken på ett Ikea kök i husbilen bygg i lätt plywood. Som sagt tungt och skört, den kvalite på spånskiva är mycket sämre än vanlig byggskiva, det snygga laminatet är pålimmad plastfilm, gångjärnen kommer lossna.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Projekt Passivhusbilen

Det finnes bolag i Tyskland som selger ferdige leerkabinen bygger i lettvekt sandwich uten treverk. Du kan enten lage åpningene for dører vinduer og luker selv eller få det gjort på fabrikken.

En kan og finne ferdige skapskrog i lettvekt plywood for innredning.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Projekt Passivhusbilen

Spännande, har själv åkt cheva pickup 4x4 med Polar-camper på flaket några år.
Mina reflektioner på det ekipaget är
Polarcampern:
Bra isolerad, funkade bra i minusgrader, riktigt bra med den vattenburna värmen.

Praktiska lösningar med mycket funktion på minimal yta.

Smidigheten att ställa ifrån sig huset på 30min.

Dock svårt att hålla ner vikten, på pappret vägde campern 400kg, i verkligheten med våra prylar steg Chevans vikt med 650kg.

Pickupen:
max lastvikt 520kg, vår last 650kg.
(åkte alltså olagligt i dessa år)

Blev "tvungen" att komlettera med kompressor och luftfjädring bak, för att få en bra gång och komfort.

Alltså totalvikten på ditt bygge ser jag som en jätteviktig faktor ifall du vill hålla dej på ett fordon på max 3500kg.

Kan du tänka dej tung lastbil (C-kort) så öppnar sig en ny värld :)

Lycka till med ditt spännande projekt:cool:
 
Senast ändrad:
F

F.d. 53814

Guest
Sv: Projekt Passivhusbilen

Det går väl att klara sig ganska långt på ett C1-kort och då är ju inte tröskeln så hög kanske.
Skulle jag bygga något så skulle jag utgå från var jag ska köra.
Då blir det en kort lista om det är jorden runt.
Något baserat på en Toyota
En VW-buss eller pickis
Unimog
Land Rover
USA-skåp.

Antingen påbyggda egna skåp eller modifierat original.
Absolut 4X4
 
F

F.d. 24155

Guest
Sv: Projekt Passivhusbilen

Tack för era synpunkter! Efter en ganska frustrerande vecka har jag nu fått ett litet genombrott som jag tror kommer adressera både viktproblem och projektets genomförbarhet på ett radikalt sätt.

Jag har förgäves försökt hitta PU-skivor av lämplig dimension hos "återförsäljare", men de har bara sett ut som fågelholkar när man frågar om polyuretan. Det är som om en vanlig konsument inte ska hålla på med projekt i polyuretan. Efter att ha skickat ett skarpt mail till tillverkaren och frågat om det är såhär de vill ha det så fick jag ett tips om en lamineringsfirma specialiserad på PU, av en gammal bekant.

De hade visserligen mycket att göra och trodde det skulle bli ett dyrt kvm-pris för ett såpass litet projekt. MEN de tyckte projektet lät intressant och frågade om jag vore intresserad av att genomföra det i deras lokaler på egen hand - med tillgång till bl.a. vakuumlimningsbord m.m. :spinny:

Joooo, det kunde jag mycket väl tänka mig! Så nu ska jag dit på ett studiebesök 9/2 och fram tills dess är det väl att göra så mycket planering jag kan. Men i princip får jag tillgång till en slöjdsal för husbilar - och personer med erfarenhet att fråga! :yes:

Nu går alltså tankarna åt hela byggstycken med plåt utvändigt utan skarvar - det blir tätare, varmare, lättare, snyggare - allt man kan önska sig. Barnsligt glad är jag åt detta, skam den som ger sig. :D
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Projekt Passivhusbilen

Hejsan och välkommen.
En kul variant som man har sett lite olika varianter av genom åren.
Tänkte bara skriva lite olika funderingar om vikter och körkort som dyker upp i mitt huvud.
Hoppas jag kan skriva utan att röra till det för svårt :oops:.

Först, det vore nog enklast att bygga något som står löst och spänns fast på ett flak eller ev. bultas/spänns fast på ramen i stället för flaket, men ändå lätt att återställa till enbart original lastbil vid besiktning.

Det du inte har nämnt (tror jag) är om du tänkt dig en lastbil reggad som lätt lastbil, max. 3500kg totalvikt, (då duger vanligt B kort).
Eller om du tänkt dig en som är reggad som tung lastbil, över 3500kg och upp till 34ton tror jag är max ? (men då måste du ha ett C körkort för att köra bilen).

Om du skall bygga något att ställa på en lätt lastbil, så måste du börja med att kolla upp tänkbar bil/bilar och hur mycket du max får lasta på dem, så du inte bygger en för tung bodel, och då överskrider 3500kg totalvikt, vilket brukar innebära att tunga spånskivor och boardskivor till inredning inte funkar.

Om du inte kan hålla dig under 3500kg totalt så måste du regga om hela fordonet med fast påbyggnad som PB2. Men då måste du ha ett B körkort som gäller för PB2 över 3500kg, och sist men inte minst måste du få tag på en lätt lasbil som går att väga upp till en totalvikt över 3500kg vilket inte alltid går.

Om du inte kan hålla dig under 3500kg totalt så är det nog enklast att köpa en tung lastbil på en gång, kanske de mindre, typ Iveco eller Mercedes med kanske runt 5 ton totalvikt.
Då har du alternativen igen. Om du har C kort behåller du den som tung lastbil och ställer bara på bodelen. Annars så får du bygga den som en enhet och regga hela ekipaget som PB2 (om du har giltigt B kort för PB2 över 3500kg.)

(En variant som funkar jättebra, men troligen är större och tyngre än du tänkt dig är en tung lastbil med en bakram som det sitter containerfästen för liten container på. då kan man lätt besikta den tom, och sedan kan man lätt montera och låsa fast ett flak, container m.m. eller ett husbygge som står på en ram med containerfästen.)
Jag skrev detta mellan parentestecken just för det är troligen större och tyngre än du tänkt dig :p:.

En annan sak är att med en takhöjd inomhus på 2,05. Isolering och tak över det, och lite extra tillbehör uppe på taket, isolerat golv och sedan ställa det på ett högt flak, så har du ett rätt högt ekipage som ibland kan vara besvärligt.

Jag ber om ursäkt om jag låter lite negativ :oops:, för det vet de flesta som läser det här att jag absolut inte är. Utan jag är öppen för det mesta och tycker det är jättekul med byggprojekt och renoveringar.
Men det jag vill "hjälpa till med" är att man bör kolla upp möjligheterna och hindren med körkortsbehörigheter, totalvikter och ev. omreggningar av fordonet som behövs, så man inte när man är klar, står med en kombination som man inte har körkort till, eller som i värsta fall inte ens går att få lagligt registrerat som fordon i någon klass.

Men kör på som du tänkt dig, kanske efter lite koll på viktreglerna, och undrar du något om behörigheterna och vikterna som jag flummat om ovan så ställ frågor här så får du säkert svar på vad som gäller.

Lycka till, det skall bli roligt att följa.

M. mycket v.h. JANKRO.

Ps. Om det har någon betydelse, så den billigaste fordonsskatten har du för närvarande på en lastbil som är reggad som tung lastbil under ca. 7ton tror jag.
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Projekt Passivhusbilen

Den magiske grensen er på 7500 kg totalvekt, dette er og grensen for det forenklede kjørkortet C1. En av de få produsenter av chassi mellom 5 tonn og 7500 kg er Iveco med sin Daily familie, neste trinn opp er chassi som egentlig er 8 tonn og veier nesten ett tonn mer enn et Daily chassi. Et annet under 7500 kg er Mitsubishi Fuso Canter, ikke mye solgt i Sverige.

Ser en på eldre chassi så var det gamle Sprinter chassiet på 6 tonn et godt alternativ.
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Projekt Passivhusbilen

På något sätt påminner denna tråd min frus iver att omvandla vårt första torp vi köpte som grönavågare på 70 talet. Iden vid köpstadiet var lite diffus, kanske lockade det fria livet på landet mest och den imaginära oberoendet. Inget blev som i visionerna. Livet var inte fritt, utan där fanns plikter och skyldigheter och inte minst klimat. Krocken med verkligheten blev utdragen och plågsam.

Här handlar det om någon typ av husbil eller bobox med multifunktion. Alltid roligt med ändlägen, man lär sig. Betraktat utifrån tycker jag att detalj ideerna spretar lite hit och dit och jag får en doft av "skapande kaos". Det är extremt givande, så länge det sker på pappret.

Jag saknar en ordentlig revidering med ursprungssyftet, hur mobil och miljö fanatiskt det hela skall vara? Mobiliteten är inte svår att lösa. Det kräver dock en stark och lätt chassi, eventuellt en lyftögla på taket. Gör man så stor besvär som det här handlar om borde man satsa på bestånde material, minimal underhåll osv. Typ arvegods tänkande.

Man bör också reda ut ifall det är lättare att gradera upp körkortet än att krumbukta sig med raketforskning och lägga onödigt med tid och pengar på något som redan någon annan har tänkt färdigt - och prövat. Som ett exempel på en nyttigt tankeövning, istället för att stirra på någon skräm, är att fundera hur mycket i samhället är dikterat efter SJ pallens mått, 80 x 120 cm. Man blir förvånad.

Miljö fixering kan bli fullständigt kontraproduktivt i vissa fall, i husbils sammanhang får man acceptera att man är mer eller mindre miljöbov, man får kompensera på andra områden. Fast den här typen av projekt tror jag att belastning blir försumbar när man summerar det hela vid dödsbädden..

Jag önskar dig lycka till. Om du redovisar dina impulser här i tråden så får du besked av allas erfarenheter och kan på det viset spara tid och möda. Du bör ha lite "sisu" och inte nedslås av alla pesimister som med sina dyrköpta tabbar råder dig att låta bli. De menar väl, annars skulle de inte varna dig....
 
F

F.d. 24155

Guest
Sv: Projekt Passivhusbilen

Jag önskar dig lycka till. Om du redovisar dina impulser här i tråden så får du besked av allas erfarenheter och kan på det viset spara tid och möda. Du bör ha lite "sisu" och inte nedslås av alla pesimister som med sina dyrköpta tabbar råder dig att låta bli. De menar väl, annars skulle de inte varna dig....

Härligt BigSpender! Jag delar din uppfattning här till 110% Tål inte min sisu (är halvfinne förresten) lite nykter kritik i en forumtråd så lär den inte tåla praktiska motgångar när man står där och ska limma ihop nåt man kapat fel eller annat djävulskap som garanterat dyker upp framöver.

Inget blev som i visionerna. Livet var inte fritt, utan där fanns plikter och skyldigheter och inte minst klimat. Krocken med verkligheten blev utdragen och plågsam.

:D Som relativt nybliven husägare känner jag så väl igen detta. Vi hade tankar om att elda med ved som vi ju så smidigt skulle vara självförsörjande på med 3 ha snårskog som följde med på köpet. Och odla en massa grejer skulle vi göra också. Idag, 2,5 år senare, har vi pelletspanna med bulkförråd och potatisen ligger och ruttnar bland ogräset som aldrig rensades. :twitcy: Mitt favoritordspråk: I teorin är det ingen skillnad mellan teori och praktik, men i praktiken är det det.

Jag saknar en ordentlig revidering med ursprungssyftet, hur mobil och miljö fanatiskt det hela skall vara? Mobiliteten är inte svår att lösa. Det kräver dock en stark och lätt chassi, eventuellt en lyftögla på taket. Gör man så stor besvär som det här handlar om borde man satsa på bestånde material, minimal underhåll osv. Typ arvegods tänkande.

Ja jag tänker nog som du - normalt brukar man ju räkna livslängd på byggnader minst 40 år. Det blir knappast mer miljövänligt att tänka sig något kortare. För mig går ekologi och ekonomi hand i hand, så jag är inte villig att göra en väldigt kostsam lösning för en marginell miljövinst. Men har man t.ex. en välisolerad bodel med smarta lösningar för VVS och el så blir också driftkostnaden låg.

Kanske svarar det på frågan "hur miljö". När det gäller frågan "hur mobil" - ja, det är ju ett hus på en bil så det blir ju väldigt mobilt. Möjligheten att demontera bodelen är väl inget jag tänkt göra varje år det blir dags för besiktning, om jag kommer undan med det - det är mest ett sätt att kunna byta fordon om behovet uppstår.

Tänkte bara skriva lite olika funderingar om vikter och körkort som dyker upp i mitt huvud.

Tack JANKRO för ditt inlägg! Ja, detta är saker jag måste erkänna att jag kanske funderat alltför lite på. Min målsättning (men jag kan inte bedöma hur realistisk den är exakt) är ju denna: en såpass lätt och liten bodel att den passar på flak/chassin för de flesta lätta lastbilar, och att ekipaget kan köras på B-körkort.

Att jag fått denna idé i skallen beror mest på min erfarenhet av hyrskåpbilar i samband med flytt. Alltså, på B-körkort kan man ju på macken hyra en skåpbil med en tung jäkla Z-lyft med skåpdimensioner över 4x2x2 meter och lasta den proppfull med möbler och flyttkartonger. Så då tänkte jag, eventuellt naivt, att det borde vara en smal sak att ha ett mindre skåp, utan lyft, och med all den fria volym som finns i en bostad. Sen tänkte jag inte så mycket mer på det, annat än att kolla hjulaxelavstånd på vanligt förekommande begagnade flakbilar, och fann då att ett 3 m långt skåp bör funka på hjulbaser om ca 3,2-3,6 meter.

Vad jag INTE tänkt på är att vissa flakbilar sedan kanske har ytterligare begränsningar för hur mycket last man får ställa på just flaket, och att detta i praktiken kan ge en betydligt snävare gräns för boskåpets vikt, än totalvikten om 3500 kg. Jag har heller inte närmare undersökt hur ett flak vanligen sitter monterat mot ett chassi, och vad som blir smidigast att demontera etc. för att kunna återställa vid en eventuell senare försäljning. Eller administrativa detaljer om fordonstyp, skatter, omreggning etc.

Det hela kompliceras av tanken att jag inte vill låsa mig till en specifik bilmodell utan ha mycket att välja på. Men jag inser mer och mer att jag nog borde köpa på mig fordonet först för att ha något att utgå ifrån. Kanske ger detta en närmare bild av vad jag tänkt mig, och vill någon ge ytterligare råd utifrån det är jag tacksam!

(En variant som funkar jättebra, men troligen är större och tyngre än du tänkt dig är en tung lastbil med en bakram som det sitter containerfästen för liten container på. då kan man lätt besikta den tom, och sedan kan man lätt montera och låsa fast ett flak, container m.m. eller ett husbygge som står på en ram med containerfästen.)

Detta var faktiskt en av mina första idéer, att helt enkelt basera bodelen på en gammal container (som ju är gjord för att transporteras på olika transportmedel), men nu är jag ute efter något nättare :)

En annan sak är att med en takhöjd inomhus på 2,05. Isolering och tak över det, och lite extra tillbehör uppe på taket, isolerat golv och sedan ställa det på ett högt flak, så har du ett rätt högt ekipage som ibland kan vara besvärligt.

De flesta flak jag sett verkar ligga ca 70 cm över markhöjd. Allt inkluderat blir då skåphöjden < 3m utvändigt, vilket känns OK.

OK, så dagens kunskapsmål är att kolla upp maxlaster på några typiska flakbilar samt göra beräkningar på vad bodelen kan tänkas komma att väga!
 
Toppen