• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Projekt Passivhusbilen

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Projekt Passivhusbilen

Greit chassi, ta av flaket så har du et par hundre kilo ekstra til boboksen :D
 
F

F.d. 53197

Guest
Sv: Projekt Passivhusbilen

Angående sökningen på Mobile hade jag angett registreringsår istället för tillverkningsår, så det var därför jag fick närmare 200 träffar. Mobile visar ofta inte alla intressanta bilar, för säljare klickar ofta i fel... Man får söka brett och sålla manuellt eller hitta några modeller man gillar och sedan söka på modellnamnen, tex. Lite jobbigt!
De takhöjder som anges av tillverkarna är nog den lägsta höjden. I vår gamla bil var det bara såpass lågt precis vid bakre sängen. Vid sittgrupp, kök osv var det mycket högre.
(Men det här kanske mest är info för andra - du verkar ha bestämt dig för ett eget projekt! :) )
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.637
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: Projekt Passivhusbilen

@jessika: Gjorde en ny sökning, 7 objekt, du kan kolla parametrarna själv - tror att det ska vara rimligt.


Jag gjorde om sökningen utan en del av dina begränsningar + höjde till 22500€. Då landade jag på 165 objekt. Men då finns det en hel del objekt du får skanna förbi, men kan finnas något guldkorn. Tyvärr är det många som lägger in objekten under fel kategori. Wohnmobil-Suche bei mobile.de – schnell und einfach Ihr Fahrzeug finden
 
F

F.d. 24155

Guest
Sv: Projekt Passivhusbilen

Intet är som väntans tider... väntar just nu på offerter från div. leverantörer och letar mig under tiden blå efter lämpliga fordon på diverse sajter.

Pratade med säljaren till Ducaton och där hade tydligen problem nyligen uppstått med batteriets laddning, så han ville åtgärda det först. Idag dök ännu ett intressant objekt upp, i samma landsände dessutom - åker jag och kollar på den ena lär jag ta den andra i samma veva:

Renault master | Kronoberg

Mkt sparsmakad info i annonsen men säljaren meddelar att den gått 19 t mil och verkar vara en 2001 års modell vad jag kan se. Helt OK.

Tänkte fråga vilken ni skulle föredra rent modellmässigt, andra generationens Fiat Ducato från 2006 eller Renault Master 2001? Jag tänker då på sådana saker som kupékomfort och allmänt rykte/problem som vanligen uppstår. De som har erfarenhet av endera modellen får gärna tycka till!

Om senaste veckans "statistik" håller i sig verkar det dyka upp ca 1-2 objekt/vecka som är högintressanta. Ungefär lika många till går bort pga för långa flak eller dåligt skick och ungefär dubbelt så många går bort pga för låg totalvikt (trots rätt pris/år/mil/skick/flakstorlek). Jag förväntar mig att göra affär inom 1-2 månader, så då borde jag hinna se en handfull intressanta objekt åtminstone.
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.637
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: Projekt Passivhusbilen

Tänkte fråga vilken ni skulle föredra rent modellmässigt, andra generationens Fiat Ducato från 2006 eller Renault Master 2001?

Ducato generationen som kom 2006 är samma som fanns till och med 2014. Mindre förändringar till 2015 som de kallar ny modell, så jämför du den modellen med en Renault från 2001 så är det stora komfortskillnader.
 
F

F.d. 24155

Guest
Sv: Projekt Passivhusbilen

Tack för tipset. Dock är denna Ducato i slutet av generation 2, d.v.s. inte generation 3 som kom 2006. Så lika god komfort som modellerna 2006-2015 är det inte. Har inga bilder på interiören på Mastern från 2001 - vet någon om växelspaken sitter på golvet eller i instrumentbrädan på den?

Det grämer mig att se flera fina objekt under 3500 totalvikt passera revy. Har kollat lite på detta med uppviktning av fordon men hittar mest info om de som velat omregga från 3500 kg och uppåt.

Vilka utsikter har man om man vill omregga en ursprunglig totalvikt på t.ex. 2800 kg och uppåt till 3500 kg? Hur dyrt blir det? Har sett siffror på alltifrån 1500 kr till 10 000 kr.
 
F

F.d. 24155

Guest
Sv: Projekt Passivhusbilen

Tack för infon, Åsa o Hasse!

Nu har jag äntligen hittat ett objekt på rimligt avstånd, denna röda pärla finns i Flen:
Renault Master Flak 3.60 lång | Södermanland

2004 och ser ut att ha en rätt modern kupé. Denna är också reggad med 3500 kg totalvikt men med lite över 3800 över axlarna, så då blir vikten i alla fall inget problem. De flesta under 3,5 ton verkar vara maxade för sina chassin, så möjligheten att regga upp verkar liten - man får ta vad som bjuds.

Säljs av bilhandlare vilket kan vara en fördel, men ganska dyrt. Vet inte hur de ställer sig till ett bud på 50 k, eller om den ens är värd det. Men det är första objektet som är på rimligt avstånd från mig - bara en sån sak! Sportiga 2,5 timmar enkel resa för att köttsligen bese detta fordon. Jag tror jag ska kolla med större handlare i mitt område också ifall de får in flakbilar med 3,5 ton totalvikt som ev. inte läggs ut på nätet (känns osannolikt, men jag vill vända på varje sten).
 

Peter Rydh

HBK Medlem
Inlägg
404
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
16042
Medlemskap
2024
Sv: Projekt Passivhusbilen

Bara för att ett fordon har högre sammanlagda axelvikter så betyder det inte automatisk att det går att höja totalvikten, men det var kanske inte det du menade?

//Peter
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Projekt Passivhusbilen

Tack för infon, Åsa o Hasse!

Nu har jag äntligen hittat ett objekt på rimligt avstånd, denna röda pärla finns i Flen:
Renault Master Flak 3.60 lång | Södermanland

2004 och ser ut att ha en rätt modern kupé. Denna är också reggad med 3500 kg totalvikt men med lite över 3800 över axlarna, så då blir vikten i alla fall inget problem. De flesta under 3,5 ton verkar vara maxade för sina chassin, så möjligheten att regga upp verkar liten - man får ta vad som bjuds.

Säljs av bilhandlare vilket kan vara en fördel, men ganska dyrt. Vet inte hur de ställer sig till ett bud på 50 k, eller om den ens är värd det. Men det är första objektet som är på rimligt avstånd från mig - bara en sån sak! Sportiga 2,5 timmar enkel resa för att köttsligen bese detta fordon. Jag tror jag ska kolla med större handlare i mitt område också ifall de får in flakbilar med 3,5 ton totalvikt som ev. inte läggs ut på nätet (känns osannolikt, men jag vill vända på varje sten).

Prutläge lär det vara,
kollar man just den bilen på bilpriser.se så står det
pris hos handlare 10.000-20.000kr
Dock avgör skicket mycket, men det ger en hint av värdet.
 
F

F.d. 24155

Guest
Sv: Projekt Passivhusbilen

@Peter Rydh: Tack för info, har inte satt mig in hur en sådan höjning går till i detalj, men vad jag förstått är högre totalvikt över axlarna något som i alla fall underlättar/är en förutsättning - men det kanske inte är tillräckligt? Sak samma, jag har i princip gett upp tanken på något som inte redan nu är reggat för minst 3300 kg.

@PeterK: Ja eller hur! Brukar också kolla mot kvd. Tyvärr blir ju prisosäkerheten stor med äldre modeller, särskilt om de gått relativt lite för sin ålder - då säger kvd just 10-20 tkr, vilket KAN vara sant men kan också vara uppåt väggarna. Har dock jämfört pris med andra objekt på blocket och ser man bara till ålder och miltal så får man ju typ fina audis och bmw för dom pengarna hehe :) Jag tänkte ringa och föreslå ett pris runt 35 tkr och om han inte slänger på luren då kanske jag åker och tittar. :yes:

Dagens skörd hade två fina VW Transporter 1.9 TDI men vad jag kan få fram är det max 3000 totalvikt på dom (säljaren hade inte angivit det eller reg.nr. så jag kunde kolla själv - har mailat och frågat). I Stockholm dessutom, så det hade varit buslätt att klämma och känna. Men däremot fanns denna på 3,5 ton:

Toyota Dyna 150 | Stockholm

Utformning av hytt och flak är kanske inte optimal för mina syften, det jag reagerade på mest var priset. 68.500. Där lär det inte finnas mkt prutmån, kvd säger 88.800 hos bilhandlare. Varför så billig undrar man? Jag hade mer eller mindre sorterat bort Dynan inte bara p.g.a. utformning utan för att den säljs så dyrt, men detta är en riktig lågmilare från 2005 så lite sugen blir man ju. Också den i Stockholm!

Ska försöka hinna ringa runt till några lokala handlare idag också - det kanske kan ge något!
 

Kolunda

HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
17849
Medlemskap
2024
Sv: Projekt Passivhusbilen

Om du har en lastbil med flak och containerfästen i hörnen, använd dem. Räcker som låsning. Lösa containerlås finns att köpa:spinny:
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Projekt Passivhusbilen

Koll på plats är ju så klart vad som gäller.
Och "alla" objekt ser bra ut på bilder i annonser:oops:

Låt dej dock inte luras av "lågmilare".
Enligt mej är en "riktig lågmilare" ett fordon som använts mycket sparsamt samt försiktigt av en som sköter om fordonet.
Ett sånt objekt är inte lätt att hitta i denna genre.

Jag jämför med fordonen på min arbetsplats,
Dessa går bara runt på ett stort industriområde,
Har väldigt många förare, där ingen tar ansvar för fordonen.
De används mellan 5-10min, kanske 30ggr/dygn, (används dygnet runt)
Dessa är i princip "slut" efter 3-4år.
Har då ett miltal på 3000-4000mil på mätaren.
Våra fordon ser ut att passerat 50000mil invändigt, samt utslitna dörrgångjärn m.m.
Just nu använder vi VW Caddy i olika former, dessa är de som hållit ihop bäst av de märken som passerat under mina 34år på denna arbetsplats, även VW transporter.

Tittar jag på Toyota'n, så skvallrar fälgen om dålig skötsel.
Men som sagt kolla på plats, lyft på huven, där ska de vara spiegelblankt på en lågmilare.

Lycka till // Peter
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Projekt Passivhusbilen

Caddy är säkert den bättre men lång ifrån bra, Toyota är nog det bästa som går att få tag på om man vill ha kvalite, egen och andras erfarenhet. Kolla på topgear när de misslyckas med att ta livet av en.
Men de är inte vanliga begagnade och man får betala. Kvalitet kostar!
Kommer mörkhyade män till skrotarna och dammsuger dem på toyota.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Projekt Passivhusbilen

Caddy är säkert den bättre men lång ifrån bra, Toyota är nog det bästa som går att få tag på om man vill ha kvalite, egen och andras erfarenhet. Kolla på topgear när de misslyckas med att ta livet av en.
Men de är inte vanliga begagnade och man får betala. Kvalitet kostar!
Kommer mörkhyade män till skrotarna och dammsuger dem på toyota.

Vi hade King Cab på jobbet tidigare, de va bra,
vi hann dock inte slita ut dem innan de rostade bort! :D
 
F

F.d. 24155

Guest
Sv: Projekt Passivhusbilen

Tack för goda synpunkter från er alla! Kul att Toyota har lika bra rykte på lastbilssidan som personbil. Jag kör en själv och skulle ha svårt att tänka mig nåt annat. Men priserna är mer konkurrenskraftiga på personbilssidan tycker jag.

De lokala handlare jag pratat med hade inte mycket att erbjuda i flakbilsväg, tyvärr. Jag hade dock missat detta objekt när jag dammsög bytbil senaste gången (denna finns inte på blocket)
Peugeot Boxer 2,8Hdi Cabin 350 Flak Leasing/FINANS - Byt Bil

Inget fantastiskt objekt kanske, men den funkar för syftet.

Jag kollade vidare på värderingen av den röda mastern från 2004 och fann att 2006 års modell vid det miltalet värderades till ca 29 tkr av kvd. Så jag mailade dom ett bud på 30 tkr som jag tycker är generöst för en två år äldre bil, men såklart långt ifrån de hutlösa 67 tkr de hade i annonsen. Ingen reaktion på det :twitcy:

En vidare pusselbit är att ett liknande objekt med körförbud och något sämre skick gick för just 67 tkr på auktion, till min stora förvåning:
Citroën jumper III 3,0 HDI 160 HK -08
Så det kanske är säljarens marknad just nu, eller hur ska man tolka detta?

Ska man då sammanfatta vilka objekt jag funnit efter snart två veckors letande så har vi följande med resp. annonspriser:

Renault Master 2001, 19 t mil, 35 tkr av privat säljare
Renault Master 2004, 16 t mil, 67 tkr av bilfirma (röd)
Peugot Boxer 2001, 27 t mil, 39 tkr av bilfirma (blå)
(Fiat Ducato 2006, 15-20 t mil minns inte exakt, 45 tkr av privat säljare - tillfälligt borttagen medan säljaren åtgärdar problem med batteriets laddning)
(Toyota Dyna 150, 8 t mil, 69 tkr av bilfirma - långt flak/axelavstånd för mina behov och högt pris dessutom, så denna är inte så aktuell)

I min värld verkar Ducaton bästa alternativet. Går förmodligen att pruta ner något och har redan ett OK pris jämfört med övriga objekt. Därnäst kommer Mastern från 2001 som gör boxern nästan helt ointressant. Om priset på Mastern 2004 gick att få ner kunde den vara intressant också.

Väntar fortfarande på offerter från laminatfirman - ska jaga på dem på måndag då de borde hört av sig denna vecka. När jag tagit ställning till det kan jag beställa fönster/dörr som har ca en månads leveranstid. Under den månaden bör jag köpa bilen och planera hela bygglogistiken. Kan jag börja bygga i april är jag helnöjd. Vi får se vad som dyker upp tills dess.

TILLÄGG: Fann en till Boxer:
Peugeot BOXER Trelleborg , Tillverkningsår: 2004 - Lätta lastbilar - Mascus Sverige
27 tkr vill de ha för denna 2004 som gått 21 t mil. Ett OK pris men all rost på bilderna ingår i priset. Känner mig inte jättesugen på att äga denna faktiskt, men jag lär ta en provtur om jag har vägarna förbi.
 
Senast redigerad av en moderator:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Projekt Passivhusbilen

Kom och tänka på ett alternativ,
det finns då och då "fynd" på husbilssidan.
Tänker då på fuktskadade objekt som kan gå riktigt billigt.
Dessa chassin är oftast välskötta med minimal rost och lägre mil.
Då kan du även återanvända viss utrustning från bodelen.
Kanske inte realistiskt :confused:
 
F

F.d. 24155

Guest
Sv: Projekt Passivhusbilen

@PeterK: Tack för tipset. Hittills har jag dock valt bort även skåpbilar när jag kollat för jag tycker det vore för mycket jobb med att ta bort skåpet för att få ett rent chassi. Flak är mycket lättare att montera av, om man ska ställa ett boskåp på sen. Antar att det är ungefär samma vissa med de flesta husbilar? Men jag är fortfarande inne på tanken att återanvända inredning i den mån det går. Det blir dock en senare fråga.

Jag har fortsatt ringa och tjata på firman som ska hjälpa mig med skåpet och tröööögt går det, men sakta framåt. Hade hoppats få en klar offert igår, men icke. Får plocka fram blåslampan igen i nästa vecka om det inte händer något. :cool:

Under tiden fortsätter biljakten. Hyundai H1 var en modell jag inte hört talas om tidigare, men där har två intressanta objekt dykt upp nyligen varav ett är i Gävleborg - jättenära alltså:
Hyundai H1 Pickupp | Gävleborg
(Gävleborg, årsmodell 2005, mil 18 000, pris 35 tkr)

Hyundai H1 flak/pickup nybes. | Blekinge
(Blekinge, årsmodell 2002, mil 15 500, pris 25 tkr - denna dök upp idag)

Ungefär samma skick av bilderna att döma. Den lite äldre bilen har gått lite mindre och säljs för 10 tkr mindre vilket ger mig ett finfint förhandlingsläge gentemot Gävlebilen. Jag har läst på lite om modellen på nätet och har inte hittat något som talar för att man borde undvika den. Givetvis kan det finnas fel på en viss modell som uppdagas på plats och ställe, men tänkte kolla om någon här har något ont att säga om Hyundai H1 först?

Som det ser ut nu är detta bästa alternativet, utifrån vad man verkar få för pengarna.
 
Toppen