• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Laddning av bodelsbatteriet

Buster55

HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
17254
Medlemskap
2024
Jag undra hur mycket spänning det skall komma från laddningsmodulen när den är kopplad till 230V. Har nu haft bilen stående inomhus med 230V inkopplat, jag får bara upp bodelsbatteriet till 12,4. Min fråga blir skall det inte vara 14,4 volt när den är inkopplad. Är det någon här på klubben som kan detta
Tacksam för tips Björn
 

Carina & Ted

HBK Medlem
Inlägg
97
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
5514
Medlemskap
2024
Sv: Laddning av bodelsbatteriet

Hej,

Då är det något som är fel. Det bör vara mer än 13,2 volt. Normalt har jag för mig att en laddare skall ge ca:13,6 volt eller lite mer men inte mer än 15 volt för då går den illa åt batteriet.
 

Linus-sweden

HBK Medlem
Inlägg
95
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
12350
Medlemskap
2024
Sv: Laddning av bodelsbatteriet

Bör vara högre... Men exakt hur mycket beror på vad Du har för laddare och vad den är inställd på. Jag har Ctek laddare och AGM batterier så min voltmätare visar ibland mer är 15V i början av laddningsfasen sedan sjunker den till ca 13,2v
 

c-galm

HBK Medlem
Inlägg
46
Kommun
Lomma
HBK-Nr
13245
Medlemskap
2025
Sv: Laddning av bodelsbatteriet

Känn efter om inte batteriet blir väldigt varmt, om det inte laddar ordentligt. Råkade ut för en cell som la av, och bodelsbattetiet blev verkligen väldigt varmt.
 

WIRADO

FD HBK Medlem
Inlägg
265
Kommun
Härryda
HBK-Nr
3677
Medlemskap
2023
Sv: Laddning av bodelsbatteriet

Är det syrabatteri - VAR FÖRSIKTIG.Ett syrabatt.kan explodera,då får du ut batt.syra om det är någon form av kortslutning i det.Har i yrket varit med om det två ggr.
 
Toppen