• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fast gasoltank under plåtis

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.600
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
I mina två tidigare bilar har jag haft alutankar som men i min nya plåtis funderar jag istället på att sätta en fast tank under bilen. Har fått uppgift på att det ska fungera med en tank på 50 l. Då får jag både mer gas med mig men framförallt frigör jag hela utrymmet som normalt sett inrymmer gasolen till annan förvaring. Min fråga är om ni har något tips på var man kan få gjort detta i Sverige eller möjligtvis norra Tyskland. Den kontakt jag har är Wynen Gas i Viersen. Det känns lite långt dit bara för detta ärende....
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.600
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Sv: Fast gasoltank under plåtis

Följer detta med spänning. Jag som har dieselvärmare skulle klara mig en evighet med en 50L-tank med gas till kök och kyl.
Och på köpet få ett bra stuvutrymme.

Ja visst är det en bra tanke ;) Varje extra utrymme för förvaring tar man ju tacksamt emot. Kan man dessutom få lite extra gasol med sig och enkelt kunna tanka är det ju dubbelvinst!

Jag har fått svar från Kylinge och de håller på att undersöka möjligheten men det låter positivt.
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.600
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Sv: Fast gasoltank under plåtis

Ok jag hade för mig att 11 kg motsvarade ungefär 22 liter men någon liter mer eller mindre är mindre viktigt. Bekvämlighet och lastutrymme är vad jag är ute efter.
 
F

F.d. 53814

Guest
Sv: Fast gasoltank under plåtis

Om du idag har 2 x 11 kg gasolflaskor, får du inte mer gasol utan 2 kg mindre med en 50 liters gasoltank. Du får dock ett billigare gasolpris.

Eftersom jag har dieselvärmare så har jag bara en gasolflaska idag.
Så jag räknar med att det skulle bli drygt dubbla mängden.
Sedan är ju frågorna många, besiktning/provtryckning, vikt på installationen, krocksäkerhet, helfordonsgodkännande, rördragning och anslutningar samt mängdindikering?
 

Leif C

HBK Medlem
Inlägg
163
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
4652
Medlemskap
2024
Sv: Fast gasoltank under plåtis

Ok jag hade för mig att 11 kg motsvarade ungefär 22 liter men någon liter mer eller mindre är mindre viktigt. Bekvämlighet och lastutrymme är vad jag är ute efter.

Ja det är rätt, men för att fylla 22 liter fordras en tank på 27,5 liters volym, d.v.s. det går bara att fylla en tank till 80 % av tankens volym.
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.600
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Sv: Fast gasoltank under plåtis

Jag gav upp projektet med fast tank under plåtisen. Tanken behövde modifieras och isoleras på ett sätt som blev för dyrt. Satsar istället på en Webasto för att minska gasolåtgången. Kylen i plåtisen går ju redan på batterierna som fylls på av 200W solceller. På så sätt klarar jag mig med en flaska och valde då en 14 kg flaska.
 
Toppen