• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Trött på NNG iGo obefintliga uppdatering

Status
Stängd för vidare inlägg.

KOKKAKI

HBK Medlem
Inlägg
450
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
9452
Medlemskap
2025
Hej. Har tröttnat på NNG, iGo Primos Europé dåliga uppdatering av deras kartor. Letade på deras hemsida och hittade namnet på deras VD Peter Balogh, peter.balogh2@gmail.com Bifogar kopia av mail som jag skickat till Mr Balogh. Ni som tröttnat på iGo Primo skicka gärna ett mail till Mr P Balogh eller skriv på deras Facebook sida vad ni tycker. Om ni har svårt med engelskan kopiera gärna mitt mail. Det är som jag ser det oförskämt näst intill kriminellt av NNG att ta bra betalt för en tjänst som inte levereras fullt ut

Best Mr Balogh,

I write to you without any great hopes of feedback but still hope you read my mail so you can hopefully learn something about customer care.

A few years ago I bought your app iGO Primo W Europeans. A very good program, one of the best, and I have had great use of it when my wife and I go on trips with our motor home.
Choosing your program was a recommendation from the Swedish Motor Home Club, which today has over 10 000 members.
The problem is that you haven´t update the maps for over half a year, and considering how the road network in Sweden, where I live, and the rest of Europe is changing and developing your product is currently not reliable.
A non updated navigation program becomes increasingly less useful which over time can lead to two consequences.
1 You get dissatisfied customers who do not recommend the program to other potential buyers and users.
2 Existing customers buys another navigation software from one of your competitors which is both wrong and unhappy since I, after all, paid 400 SEK for the program.
Just want to mention that most of your competitors update their maps four times a year, making them far more reliable.


I have been in contact with your support and raised the problems of the maps are not updated, but the answer I got is that I should look in the App Store for updates.
In my view, it is direct customer hostile to give such an answer.

My question, which is shared by many members of the Swedish Motor Home Club, is when and how often we can expect updates to the maps?
Your answer can not then be to encourage your customers to "look in the App Store"

This handling of past satisfied customers has made your reputation deteriorated sharply.
Getting a unsatisfied customer to be satisfied is not always easy.
My recommendation is to provide some form of compensation since you, for a period, not provide a reliable product.
Naturally, you do what you want with my recommendation and my email in its entirety.

Best Regards
Ake Strom
 

KOKKAKI

HBK Medlem
Inlägg
450
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
9452
Medlemskap
2025
Sv: Trött på NNG iGo obefintliga uppdatering

Mr Balogh har slutat på NNG där han var VD. Har inte lyckats få reda på vem som är VD nu. Sök på Linkedin där står lite beskrivning om Mr Balogh. Han arbetade tidigare på Nokia det är kanske därför som iGo Primo använde HERE kartor.
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Trött på NNG iGo obefintliga uppdatering

Verkar vara Péter Szombathelyi som tagit över som vd enligt uppgift från juli 2015.
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Trött på NNG iGo obefintliga uppdatering

Det verkar som att NNG ändrat fokus, från navigationsappar till att sälja teknik och tjänster för inbyggda system i fordon.

Läste en artikel om att de bytte fokus när de såg att gratisnavigation blev allt bättre.

Vad det innebär för oss som en gång betalat för iGO kan man ju fråga sig.

Kanske blir så att Here, Google maps, Waze eller någon annan tjänst får ersätta i en nära framtid...
Att betala för någon annan navigationsapp känns inte aktuellt, de upplever säkert samma konkurrens från gratisapparna och kan också behandlas på samma sätt som iGO.

//Stefan
 

Drogen

FD HBK Medlem
Inlägg
259
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
19261
Medlemskap
2021
Sv: Trött på NNG iGo obefintliga uppdatering

Jag har hoovrat med fingret över köpknappen ett tag nu men avvaktar till man ser vart det tar vägen.
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Trött på NNG iGo obefintliga uppdatering

Det finns de som har längdgränser på epostadresser, typ första bokstav i förnamn och fyll på med 7 tecken av efternamnet.
Om du har en annan adress till dem som fungerat tidigare, så bör man kunna se mönstret de använder (vilket mycket väl kan vara klassiska förnamn.efternamn).

Eller så kan du ju testa via LinkedIn: Péter Szombathelyi
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Trött på NNG iGo obefintliga uppdatering

We are continuously working on an update, which should be released soon, for the app in question but the exact date is unknown at the moment.

Vi kan inte mer än att hoppas att den bästa navigeringsappen inom kort får nya fräscha kartor!
Det är förvånansvärt hur mycket som ändras i kartmatrielet under ett drygt år.
 

KOKKAKI

HBK Medlem
Inlägg
450
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
9452
Medlemskap
2025
Sv: Trött på NNG iGo obefintliga uppdatering

Fick i dag mail svar på mitt mail "brev" till NNG,s VD. Bifogar hans svar.

Dear Mr. Ström,

Thank you for your supportive feedback. Mr. Sergio Ghirardelli is in charge of handling this issue. Please allow us some time to check the circumstances and we’ revert to you soon.

With regards,

Peter Szombathelyi
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.868
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Trött på NNG iGo obefintliga uppdatering

Tittar man på naviextras.com kartuppdateringar för igo så är det stor spridning på olika världsdelar/länder. Från 2013Q1 till 2015Q3 som "senaste" karta.
Man kan undra vad som påverkar att de orkar uppdatera.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Trött på NNG iGo obefintliga uppdatering

Som "övervintrad" hacker kan jag tillägga att jag har Igo i min surfplatta programmet är från OKT-15 och kartorna kommer från tomtom MARS-15.
Verkar som IGO kan använda både heres och tomtoms kartor.
Den app jag använder är från Israel som kommit på avvägar. Förefaller vara så att IGO gör ett paket med app och karta för vissa länder. man säljer inget anpassat till android men för till gps integrerade i fordon som tydligen använder android men även windows ce som finns i en massa kinagps. Förmodligen gamla appar
De gör ju paket till apple med kartor och appar men sen verkar de inte ha någon ordning på uppdateringar av forumet att döma.
De är väldigt bra på att att få appen att fungera bra, kartor går tydligen att plocka från flera håll.
Marknadsbiten verkar de sköta med vänstra handen, om man som jag och några fler som kan fixa och trixa så klarar man sej men annars - jag vet inte... alternativet sygic som var bäst för några år sedan är många besvikna på om man som jag följer reseberättelserna och själv blivit besviken.
Vänta och se vad som händer verkar vara ett bra råd, har man hårdvaran så blir ju valet snävare. Är man kostnadskänslig så beg.ipad med igo är trots allt ett oändligt mycket bättre val än t.ex. tomtom som känns hopplöst föråldrad.
 

KOKKAKI

HBK Medlem
Inlägg
450
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
9452
Medlemskap
2025
Sv: Trött på NNG iGo obefintliga uppdatering

Nu börjar det röra på sig efter mitt brev till VD;n. Bifogar härmed svaret från en av undercheferna.
Äntligen kan vi kanske få fart på en mycket bra nav. app.

Dear Mr Strom,

As per my CEO’s input, I’ve checked internally in order to solve the issue.

Unfortunately there were some technical requirements set up in the iTunes App Store which are limiting our possibilities to update our iGO primo for iPhone application. We have been working on a solution to provide content updates to our end users who have purchased our application.

There is a planned content update for the iGO Primo navigation for Western Europe within the Q1 2016. We will keep you posted on the precise date of the release.

We hope you will continue to use our solution with satisfaction and we do apologize for the inconvenient.


Kind regards,

Sergio GHIRARDELLI
Vice President Global Auto Aftermarket

NNG Kft. | Szépvölgyi út 35-37, H-1037, Budapest, HUNGARY | Tel.: +41 (0)78 7310504 | Skype: sghirardelli|
E-mail: Sergio.GHIRARDELLI@nng.com | Global Infotainment Technologies | iGO Navigation - Global Navigation Software
 

KOKKAKI

HBK Medlem
Inlägg
450
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
9452
Medlemskap
2025
Sv: Trött på NNG iGo obefintliga uppdatering

Här ser ni svaret från NNG iGO Primos support på min förfrågan om uppgradering. Svaret från support assistenten Julia ser ni här nedanför. Julia har tröttnat på mig det framgår mellan raderna på hennes mail till mig.

Dear Åke Ström,

I am sending you this message because your latest e-mail ( Breven skickade jag till några chefer och inte till supporten) below have been forwarded to our support:

Good Morning Sir.

Today I recived from HERE, uppdate of all maps. I hope it’s time for You to do the same with iGo Primo W Europe.
Kind Regards.
Åke Ström.
Sweden

I kindly inform you that even though we do receive new maps from HERE it does not necessarily mean that a new map release from them will be immediately present in our application as well. The reason for that is that we receive the raw map data itself which needs to be configured and compressed to make it work with our application. After this process, we also need to fully test this new data before it is released to the public.

All in all, a new release from HERE itself does not directly lead to an instant new release from us. We apologise for the possible inconvenience caused and appreciate your understanding.

In case you would like to express your concerns regarding the above, I kindly ask you to do so by replying to this message as in that way, we can send our response quicker.

Thank you for your cooperation.

Kind regards,
Julia,
NNG Support
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.868
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Trött på NNG iGo obefintliga uppdatering

Vilket skämt till svar ha ha ha...
Är det en internationell support eller enbart Europa?

Med tanke på spridningen i "senaste karta", se mitt tidigare inlägg

Undrar ifall igo på ios kräver here-kartor?
(På androidversionen av igo går det lika bra att använda tomtom-kartor)
 
Senast ändrad:
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Trött på NNG iGo obefintliga uppdatering

På IOs har du ingen möjlighet att själv byta kartmaterial, så som du kan göra på Android. särskilt som android-versionen inte går att köpa officiellt. Antar att det är Israelversionen med nya kartor du använder.

Min kommentar på mailet är att kartorna de släpper lär vara väldigt väl testade eftersom de testat dem bortåt ett år nu...
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.868
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Trött på NNG iGo obefintliga uppdatering

På IOs har du ingen möjlighet att själv byta kartmaterial, så som du kan göra på Android. särskilt som android-versionen inte går att köpa officiellt. Antar att det är Israelversionen med nya kartor du använder.

Min kommentar på mailet är att kartorna de släpper lär vara väldigt väl testade eftersom de testat dem bortåt ett år nu...

Synd för appleägare att de inte tillåts jobba med filer i sina dyrgripar :mad:

Nä jag kör inte israelver. har en ver. med fler inställningar typ längd, bredd, höjd och vikt på husbilen. :)

Köpa officiellt vet jag inte men denna Ebay-annonsör har 8st till salu.
Newest iGo 8 Primo Android GPS Map 8g SD TF Card USA CA RU EU for Android System | eBay

:cool:
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Trött på NNG iGo obefintliga uppdatering

Det var konstigt jag kan med israelversionen ställa in ett antal parametrar i ruttinställningar som gör en speciell truckversion helt onödig beträffande storleken.
Sedan funderar jag på uppdateringar jag har tomtom sedan 2015 i sverige.
Man hör ju talas om mycket felkörningar i andra appar, men IGO verkar ju fungera bra, kanske det är för att de tar bort de värsta tokerierna?
Jag accepterar lättare en icke uppdatering som gör att jag kommer tillbaka till rätt väg om jag kör på en bit, än att bli fullständigt blåst och hamna på ett ställe som är väldigt svårt att ta sig ut från.
I österrike hamnade jag på ett ställe där sygic visade mej en väg som förmodligen var totalförbjuden att köra och som jag tack vare min lilla "firmabil" caddyn kunde slinka förbi.
Sygics problem på sista åren kan inte enbart bero på själva appen som jag inte gillar utan måste bero på kartmaterialet.
Kan hända vi inte ska döma IGO för hårt om de kollar innan de släpper något?
Det finns två vägar fort men fel eller långsamt och rätt.
Jag brukar också gå direkt till cheferna om något är helt fel men i det här fallet känner jag mej tveksam eftersom det verkar vara den bästa appen som finns f.n.
Köpte en iphone för första gången och undrar hur folk står ut, den går bort snarast.
 
Senast redigerad av en moderator:

KOKKAKI

HBK Medlem
Inlägg
450
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
9452
Medlemskap
2025
Sv: Trött på NNG iGo obefintliga uppdatering

Har i veckan skickat ett nytt mail till VD för NNG med anledning av obefintlig uppgradering, får se om det kommer något svar.
Det kanske är så att NNG är på fallrepet och vi kan känna oss lurade på satsade pengar i en utomordentligt bra nav. app. Skriv gärna till VD och tala om vad ni tycker.
Här nedan kan ni se brevet.

Dear Mr Péter SZOMBATHELYI.

Happily for me, but also a bit surprising, I noticed that you read my email and forwarded it to some of your employees.
These have also been kind enough to give me a feedback on the status of a supposed forthcoming update of iGO Primo.
The problem is the re clutch content is more about what I as a paying customer already knows.
The fact that you as a company have so far not managed to update the iGO primo (since 12 of june 2015, what are the support doing during the days?) with a frequency that make the program competitive.
I think it is important for You as ultimately responsible for the company to know that your supports feedback was more of apologetic character and a range of technical information about the difficulties of making the updates and that I should not send mail to you but instead to have direct contact with support (attached file).
The reason I contacted you right from the beginning was that I know from previous experience that a support usually does not have full decision mandate, and I reserve my right to send my email to you even on this occasion.
The fact remains that I paid 45 Euro for a program that is not updated with the acceptable frequency and your feedback is more about that I shall show continued patience, it takes a very long time and is difficult to update the program and that you're sorry.

I think it most reasonable to you compensate your customers in some way.
You can either see my email as whining from a stingy customer in Sweden or as valuable input from a client that effort and actually take the time to send you information in order to improve your company.

Your sincerely

Åke Ström
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Trött på NNG iGo obefintliga uppdatering

Jag saknar inte så mycket uppdatering av själva appen som vida överglänser funktionen hos övriga navigeringsappar och fasta GPSer utan en uppdatering av HEREs kartor.

Eftersom vägnätet sägs bli förnyat med ca 15% per år är det hög tid med en kartuppdatering. De nya kartorna finns redan i HEREs egen app.

Man kan tolka förseningen med att NNG utvecklar en helt ny app eller att de är i färd med att bli uppköpta av ett konkurrerande penningstarkt företag.

Att gå tillbaka till enklare navigeringsappaar som Sygic, Navigon eller Copilot för att deras kartor är uppdaterade känns lite skrämmande.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen