• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Skåpbil till husbil för en nybörjare

F

F.d. 19992

Guest
Hej!

Kommer under vintern köpa en skåpbil eller liknande som jag ska göra om till en husbil. Tänker mig något i stil med VW T4/T5 eller liknande. Jag är en nybörjare på bilar och bygga om till husbil men jag är erfaren när det kommer till resandet :D Har vänner som är kunniga inom bilar men inte just husbilar och att bo i bilen.

Vi behöver bara framsäte då det är för mig och min tjej. Vi ska inte ha toalett och ingen kyl. Vi kommer att köra mycket i utvecklingsländer i Asien så behöver fyrhjulsdrift och bensinmotor.

Jag har lite frågor och tankar som jag hoppas ni kan hjälpa mig med.

Vilka bilmodeller borde jag välja mellan? Vilka årsmodeller?

Vad ska jag tänka på när jag bygger om?
Vad är vanliga nybörjarmisstag jag ska se upp för?
Vad har ni för egen gjorda lösningar i era husbilar som ni är stolta över?
Vad har ni i era husbilar som ni inte skulle klara er utan?

Vet ni någon blogg där jag kan följa någon som gett sig på ett liknande projekt?

Har mycket fler funderingar men det är mer specifika och kommer senare i processen.
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Skåpbil till husbil för en nybörjare

Hej! Kul bygge. Själv haft en 4hjulsdriven Isuzu buss som i stora drag låter som det ni tänker er. Bygger nu på en större och bakhjulsdriven Cheva, se tråden ambulansen.