• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Skåpbil till husbil för en nybörjare

F

F.d. 19992

Guest
Hej!

Kommer under vintern köpa en skåpbil eller liknande som jag ska göra om till en husbil. Tänker mig något i stil med VW T4/T5 eller liknande. Jag är en nybörjare på bilar och bygga om till husbil men jag är erfaren när det kommer till resandet :D Har vänner som är kunniga inom bilar men inte just husbilar och att bo i bilen.

Vi behöver bara framsäte då det är för mig och min tjej. Vi ska inte ha toalett och ingen kyl. Vi kommer att köra mycket i utvecklingsländer i Asien så behöver fyrhjulsdrift och bensinmotor.

Jag har lite frågor och tankar som jag hoppas ni kan hjälpa mig med.

Vilka bilmodeller borde jag välja mellan? Vilka årsmodeller?

Vad ska jag tänka på när jag bygger om?
Vad är vanliga nybörjarmisstag jag ska se upp för?
Vad har ni för egen gjorda lösningar i era husbilar som ni är stolta över?
Vad har ni i era husbilar som ni inte skulle klara er utan?

Vet ni någon blogg där jag kan följa någon som gett sig på ett liknande projekt?

Har mycket fler funderingar men det är mer specifika och kommer senare i processen.
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Skåpbil till husbil för en nybörjare

Hej! Kul bygge. Själv haft en 4hjulsdriven Isuzu buss som i stora drag låter som det ni tänker er. Bygger nu på en större och bakhjulsdriven Cheva, se tråden ambulansen.

Idag är det nog i Sverige mkt svårt att få tag i nyare skåp/buss men kombon Bensin och 4WD. På 80 talet fanns det ju rätt mkt i form av främst de japanska märkena men även VW. Deras 16 tums (hjulen) version av Syncron är tuff. (alltså gamla T3 modellen)

USA bilar med bensin o 4WD har funnits men oftast med normal markfrigång och ingen lågväxel.

De större USA vanarna finns ombyggda (ej från fabrik men från företag i USA) till 4WD och de är nästan alltid höjda och med lågväxel och ofta med bensinmotor. finns en o annan här i Sverige som gått tex hos kraftbolag.

När du säger asien gissar jag att det kan vara smart med bilar därifrån (japan) för enklare service/reparation? Det är väl egentligen bara Toyota HiAce som sålts med 4WD på senare tid men då med diesel.
En annan läckerbit med diesel är Mitsubichi Delica som egentligen inte såldes utanför Japan på 90 talet. Åtskilliga har dock exporterats som begagnade till främst länder med vänstertrafik som England o Australien.
Samma drivlina som Pajeron d.v.s. 2,8 liter turbodiesel. automat lågväxel o.s.v.
https://www.google.se/search?q=deli...X&ved=0ahUKEwiIt_ut96PKAhVDDCwKHQnoBTEQsAQILw

En annan mindre buss är Mercedes Vito. Hygglig markfrigång men ingen lågväxel. Dock automat som i viss mån kan ersätta lågväxeln. Men bara med diesel.

Sen finns det ju många som kör med terrängbilar som tex landrover o Nissan Patrol. Ofta med taktält. Med den typen av bilar blir man dock tvungen att utföra det mesta av matlagning, hygien och liknande utanför bilen. Går kanske bra i buschen men sämre i städer o liknande.
 
F

F.d. 19992

Guest
Sv: Skåpbil till husbil för en nybörjare

Tack för svaret!

Ska börja med att säga att vi inte bara ska köra i Asien, det är där vi börjar

Vi ska köra runt jorden. Vi börjar i Maj och kör österut. I November lämnar vi Kina och skeppar över till Kanada där vi ska jobba som skidinstruktörer över vintern. När våren kommer kör vi genom Kanada och Usa till centralamerika för att jobba som dykinstruktörer. Därefter fortsätter vi till sydamerika och kör runt. Vi skeppar sedan över till Sydafrika och kör upp genom Afrika tillbaka till Sverige. Resan beräknas ta mellan 2-3 år.

Så en bil från Asien är inte nödvändigt men ingen nackdel heller kanske. Ska kolla upp modellerna du nämnt och se vad det finns för möjligheter och utbud. Skulle gärna undvika att importera från USA men skulle kunna tänka mig ta något från Tyskland t.ex. Men helst Sverige då det blir helt klart lättast.

Undviker gärna terrängilar med taktält, tror inte vi kommer behöva den framkomligheten de erbjuder utan väljer hellre utrymmet som en buss ger.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: Skåpbil till husbil för en nybörjare

Jag kan säga direkt att själv har jag ingen som helst erfarenhet av några jorden runt resor.
Jag vill ändock förmedla några erfarenheter som jag fick av ett Amerikanskt par för tre år sedan ( det är inte ofta man träffar på USA-registrerade bilar i Sverige). De hade varit ute i flera år och kört runt hela klotet kors och tvärs. Bilen de hade var en international (kraftigt bygge med ram), det var mycket hög markfrigång och riktiga terränghjul.
Enligt vad de sade var det ett flertal områden som det inte var att rekommendera något annat än terränggående fordon. De hade varit med om vägar som såg ok ut på kartan men i verkligheten bara var ett par spår i terrängen och under regnperioderna kunde en del vägar vara helt bortspolade.
De kunde inte nog betona vikten av en kraftig bil som det gick att få reservdelar till på så många ställen som möjligt.
Nu kan detta låta negativt men dåliga vägar är det inte överallt, på merparten av resan hade de haft bra eller hyfsade vägar.
Detta är naturligtvis uppgifter som jag inte kan kontrollera men de verkade veta vad de pratade om. Vi hade ett ganska långt samtal och jag markerade på deras kartor en hel del vägar upp genom Skandinavien som kunde vara lämpliga för deras bil, vilket de tacksamt tog emot. Det verkade som tid och pengar inte var något bekymmer för dem.

Med vilken bil ni än väljer så önskar jag er lycka till med resan.
 
F

F.d. 22215

Guest
Sv: Skåpbil till husbil för en nybörjare

Vilket äventyr! Jag skulle satsa på en VW T4 eller T5! Jag har haft många Californior byggda på T4 (fem st), idag har jag en högbyggd T5 California Biker. Har dock aldrig haft fyhjulsdrift, inte haft det behovet. Har aldrig haft några problem med motorerna, varken bensin eller diesel :) Av dessa har jag importerat tre från Tyskland, det är ju där utbudet finns!
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Skåpbil till husbil för en nybörjare

Kul att läsa om dina eskapader
Tänk på att dom flesta bilar går ju sönder eller krånglar ibland
Försök hitta en som är något så när välkänd med tanke på detta och att ev hitta reservdelar.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Skåpbil till husbil för en nybörjare

Jag tycker det känns som om du är i tidsnöd, en beg. bil har en massa fel som man inte vill få reda på under resan, så det krävs en genomgripande service.
Inredning tar en massa tid och eftertänksamhet att bygga.
Det här skulle du börjat med för ett halvår sedan.
Med mycket pengar så kan man köpa något hyfsat nytt och färdigt och då förmodligen från tyskland.
Att börja med en beg. skåpbil och bli helt färdig till maj verkar svårt om du inte har en fullständig verkstad med kunnigt folk att förfoga över.
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Skåpbil till husbil för en nybörjare

En skapligt fräsch 4 hjulsdriven pickup med en camper på. Helst en ganska liten sådan så det inte blir allt för klumpigt. Om det skiter sig helt kan du skaffa en annan pickis under resan o flytta över campern.
Återigen är det mest USA pickisar som finns med bensin om de inte är rejält gamla japanare.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Skåpbil till husbil för en nybörjare

Et par med mye erfaring fra slike reiser: Welcome to GoannaTracks de har konstruert flere ekspedisjon husbiler som er i produksjon både i Australia og USA - den amerikanske er og tilgjengelig i Europa fra et firma i Schweits.

De har og masse praktisk info rundt grensekryssing, shipping og hva en trenger av papirer og lokale guides (China!!).
 
F

F.d. 19992

Guest
Sv: Skåpbil till husbil för en nybörjare

Tack för era kommentarer och tips!

Det finns människor som spenderar en hel livstid att planera inför resor för att senare inse att de inte har tid att göra det och det blir aldrig av. Jag har en vän som seglade från Panama till Australien, dom förberedde för en jorden runt segling men tröttnade längs vägen. Från när dom bestämde sig och aldrig tidigare seglat tog det 9 månader innan dom köpt båt och begav sig. Det är inga problem om man vill.

Ska kolla på VW modellerna. Fördelen där är att de verkar finns runt om i världen så går nog ganska lätt att reparera.

Vi har hittat olika resebloggar där människor kör delsträckor av det vi ska göra så det blir ett pussel nu att få ihop alla sträckor.
 

ludde72

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Haninge
HBK-Nr
10342
Medlemskap
2024
Sv: Skåpbil till husbil för en nybörjare

Mercedes Sprinter finns med fyrhjulsdrift men vet dock inte hur det är med bensinmotorer där. Läste en blogg/sida med ett par från centraleuropa som rste runt bort mot Asien i en kort Sprinter 4x4.
Är det så svårt fortfarande idag med diesel i tex Kina mfl länder?? Om man skulle välja en diesel så skulle jag se till att man har en hederlig mekanisk pump på den så man slipper all elektronik, detta gäller väl en del bensinbilar också.
Vill man åka gammalt med bensindrift och framkomlighet så en Volvo C303/306 dvs TGB 11/13/20 från svenska försvaret.

Vore kul om ni lägger upp en länk till någon blogg eller så om ni kommer skriva en sån så man kan följa er på äventyret :spinny:
 
Toppen