• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Jordfel

Jan K

HBK Medlem
Inlägg
1.625
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
17820
Medlemskap
2024
För en timme sedan blev huset svart. Jordfelsbrytaren hade löst ut. Nu är felet lokaliserat till husbilen.
Som tur är tömmer jag för säkerhets skull alla tankar, även fast vi har underhållsvärme i bilen. Husvagnen hade det i alla år och enligt serviceteknikern (som är knuten till importören Bergholm), så var det det som gjorde att vi undgick fuktproblem.
Men tillbaka till saken.
För att leta vidare så behöver jag lossa både inkommande och utgående 230 V-kontakter från elblocket (SVB 30) men de sitter på baksidan, så jag inte ser hur de sitter fast. Jag vill inte använda våld för att få loss dem men det verkar vara något sorts "snäpplås". Frågan är om det behövs ett specialverktyg eller om det bara är att trycka på rätt ställe på kontakterna?

Min fråga till den församlade världsexpertisen på husbilar är alltså:

Hur får jag loss 230 V-kontakterna från elblocket?

Min gissning är att det är elpatronen som är boven i dramat men det visar sig, när jag har fått loss kontakterna.

//Jan
 

Jan K

HBK Medlem
Inlägg
1.625
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
17820
Medlemskap
2024
Sv: Jordfel

Nix.

Anslutningskabeln var det första jag kollade och den var det tyvärr inte.
Jag har lokaliserat felet lite bättre och det var heller inte värmaren.

Felet ligger någonstans i den krets som strömförsörjer kyl, frys och micro. Frågan är om det finns något annat som också ligger där eller om det bara är dessa tre?

Troligtvis är det snö, som har kommit in genom kylskåpets ventilationsgaller. Det kan inte vara mycket, för det syns inget under kylskåpet så felsökningen får ligga nere tills snön och kylan börjar försvinna. Då ska jag testa igen och om felet är borta då så är allt väl. Fast jag skruvar nog bort gallren och kikar hur det ser ut där inne.

Ska dock köpa "täcklocken" till ventilationen. De fanns inte med när vi köpte bilen och förra vintern gick det bra ändå men de kanske inte är så tokiga att ha trots allt. På husvagnen använde vi alltid dem.

//Jan
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Jordfel

Löste inte husbilens jordfelsbrytare ut?
Eller var bostadshusets brytare kvickare?


Vore intressant att koppla husbilen på ett uttag som inte har jordfelsbrytare och se om bilens funkar då.
 

Jan K

HBK Medlem
Inlägg
1.625
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
17820
Medlemskap
2024
Sv: Jordfel

Bra idé. Att jag inte har tänkt på det själv.:yes:

Bostadshusets eluttag är kopplade via jordfelsbrytare men de i garaget har ingen fast jordfelsbrytare, utan där använder jag en portabel brytare vid behov.

Just nu är husbilen matad från garaget via den portabla jordfelsbrytaren och elkretsen med jordfelet är bortkopplad.

När vädret blir lite drägligare ska jag testa. Helt klart är i varje fall att både den fasta och den portabla jordfelsbrytaren är snabbare än den i husbilen (om den fungerar).
 
Toppen