• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dessa Bodelsbatterier

F

F.d. 25911

Guest
Vi är nu i Portugal och jag tror mig behöva köpa nya bodelsbatterier. Jag har hittat en försäljare som vill sälja nedan batterier. Priset jag fått är 2200 kronor per batteri. Jag har ingen som helst erfarenhet i detta, kanske någon som vart med lite längre och har lite koll kan avgöra om batterierna och priset verkar rätt eller i.a.f. inom rimlighetens gränser?

Bat. Vrla 12V 85Ah RV/Marine Zenith

eller länk: http://www.lxbattery.pt/media/products-files/z/n/znc120072.pdf

Bilden nedan visar de gamla som ska bytas mot de nya fina i länken här ovanför:
 

Bilagor

  • battery.jpg
    battery.jpg
    837,3 KB · Visningar: 31

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Dessa Bodelsbatterier

Ett ställe i Portugal som säljer mycket batterier och solpanelsanläggningar till husbilar är detta företaget.
DSC_0490.JPG

Köpte själv ett batteri här. Märket är Rolls. Det är ett 12v. Agm 230a. Deep cycle och väger 60,5 kg. Strax under 6000 kr. monterat. Med lång garanti. Du kan googla det.

Batteriet på bilden är ett 160a. av samma märke.
DSC_0493.JPG

Krister.
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Dessa Bodelsbatterier


Dom hade jag också köpt om vi var hemma, men det blev akut. Ett gelbatteri gick varmt och ventilerna utlöste med ett väsande ljud och tog inte laddning mer. Och det dåliga batteriet har belastat det andra under en tid.
Har ett biltema agm 95a som startbatteri som fungerar efter 4 år.

Men prylar som går sönder hemma, går också sönder när man är borta tyvärr.
Krister.
 
F

F.d. 25911

Guest
Sv: Dessa Bodelsbatterier

Förstår jag allt rätt så är de jag länkade "fritidsbatterier" och likvärdiga (totalt 20 ah sämre) men 1000 kr dyrare än Biltemas.

Övriga specifikationer spelar mindre roll för solcellsanslutning/laddning och "vanligt" bobilsanvändande?
 

mattsson81

HBK Medlem
Inlägg
156
Kommun
Tingsryd
HBK-Nr
18019
Medlemskap
2024
Sv: Dessa Bodelsbatterier

Jag tycker nog det låter rimligt varta batterier är ju dyrare än biltema här hemma med. jag kann inte hitta någon som säljer modellen du nämner här i sverige det närmaste jag hittar är en holländsk firma som säljer dom för 236euro så jag tror du har fått ett vettigt pris

Tillägg
om man ska ha VGLA AGM osv vill jag inte råda till många kör biltemas gula agm batterier med gott resultat.
Det viktiga när du byter batterier är att din laddare klarar att ladda dom rätt.
Jag själv kör med underhållsfria slutna blysyra batterier och C-tech laddning och Vicon energy övervakning
 
Senast ändrad:

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Dessa Bodelsbatterier

Du har inte träffat några andra svenskar där nere som har dubbla batterier och kan tänka sig att sälja ett.
Står ni på camping mycket?
Om ni står på camping med el så köp det billigaste och byt när ni kommer hem annars.

Priset borde ju vara billigare än i Sverige kan man ju tycka.
 
Toppen