• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Underhållsladda startbatteri från bodelsbatteri

F

F.d. 50100

Guest
Någon som har erfarenhet av en liten smart DCDC-laddare för underhållsladdning av startbatterierna? Generatorn i bilen är bra på att grundladda batterierna men den är dålig på att toppladda dem upp till 100%.
 
F

F.d. 50100

Guest
Sv: Underhållsladda startbatteri från bodelsbatteri

Ja, Ctek Dual 25S är en fantastisk laddare. Enda nackdelen är att den är för dyr för ändamålet och att jag inte behöver alla finesser som den har. Jag har en sådan i min husvagn tillsammans med solpanel på taket och strömmatning från bilen. Extra bra att den även underhållsladdar bilens batteri.

I husbilen är dessvärre bilens elsystem 24 volt. Därför tänkte jag mig ett par 12-12 DCDC-laddare galvaniskt isolerade med smarta laddningsprofiler. Ungefär som en vanlig 500 kr 3A Ctek-laddare för 230V fast för DC.

Med två 12V-laddare får varje batteri individuell omsorg vilket kan vara bra för att batterierna i serie inte ska slitas olika med tiden. Alternativet är en 24V-laddare med batteribalansering.

Finns det solcellsladdare med laddningsprofiler?
 
Toppen