• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bättre kyla i kylskåp och "frys"???

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.637
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: Bättre kyla i kylskåp och "frys"???

Samma fråga till dig som till "Smålänningen". Vilken temperaturskillnad får du med fläktarna?

Effekten varierar från kylskåp till kylskåp och förhållanden på plats. Ett exempel är när jag stod på Cres i Kroatien. Vi stod grannar med ett par kompisar med likadan bil Dethleffs 5881. På morgonen när vi tog ut smöret så var det stenhårt (lokalt smör), fick vänta någon minut innan vi kunde bre. Grannens smör flöt. Som tur var så hade jag en extra fläkt i "bra att ha" lådan så monterade den bakom kompisens kylskåp. Dagen efter hade de med kallt i sin kyl. Inget vetenskapligt test, men har det varit 11-13 grader utan fläkt så har det varit 6-7 grader kallare dagen efter med fläkten påslagen.
Som Lejoh säger så räcker luftflödet om man kopplar de i serie. Annars kan de varva upp rätt bra när batteriladdaren pumpar på.

Då vi byter fritidsfordon mer eller mindre årligen så är detta en av modifieringarna jag gör på alla fordonen. Vissa får man klura lite på hur man kan dra strömmen så man kan få dit en strömbrytare. Vet inte om det kommer att funka, men tänker testa om man kan använda fjärr till LED-belysning för tillslaget på nyförvärvet då jag inte hittade något bra ställe att montera strömbrytaren. Går det så går det, annars får det bli en hederlig brytare
 

Bilagor

  • 20160110_110312.jpg
    20160110_110312.jpg
    706,2 KB · Visningar: 26

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.918
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Sv: Bättre kyla i kylskåp och "frys"???

Jag vet faktiskt inte, den drivs ju på batterispänningen så den bör ju klara detta. Andra på forumet som satt in sådana här fläktar säger ju att det fungerar. För det priset är det väl bara att köpa & prova.

Bennie

Du har så rätt! Det är ju inga stora pengar det handlar om.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.918
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Sv: Bättre kyla i kylskåp och "frys"???

Effekten varierar från kylskåp till kylskåp och förhållanden på plats. Ett exempel är när jag stod på Cres i Kroatien. Vi stod grannar med ett par kompisar med likadan bil Dethleffs 5881. På morgonen när vi tog ut smöret så var det stenhårt (lokalt smör), fick vänta någon minut innan vi kunde bre. Grannens smör flöt. Som tur var så hade jag en extra fläkt i "bra att ha" lådan så monterade den bakom kompisens kylskåp. Dagen efter hade de med kallt i sin kyl. Inget vetenskapligt test, men har det varit 11-13 grader utan fläkt så har det varit 6-7 grader kallare dagen efter med fläkten påslagen.
Som Lejoh säger så räcker luftflödet om man kopplar de i serie. Annars kan de varva upp rätt bra när batteriladdaren pumpar på.

Då vi byter fritidsfordon mer eller mindre årligen så är detta en av modifieringarna jag gör på alla fordonen. Vissa får man klura lite på hur man kan dra strömmen så man kan få dit en strömbrytare. Vet inte om det kommer att funka, men tänker testa om man kan använda fjärr till LED-belysning för tillslaget på nyförvärvet då jag inte hittade något bra ställe att montera strömbrytaren. Går det så går det, annars får det bli en hederlig brytare

Intressant förslag/lösning! Kanske finns någon annan på forumet som vet om det kommer att fungera?
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.637
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: Bättre kyla i kylskåp och "frys"???

Intressant förslag/lösning! Kanske finns någon annan på forumet som vet om det kommer att fungera?

RolandN sa att jag kan få problem då jag har LED under markisen. Blir till att testa om de ligger på samma frekvens. Risken finns ju att någon granne släcker sin LED och därmed även mina fläktar :twitcy:. Friskt kopplat hälften brunnet :mcride:
 

Anne & Klas

HBK Medlem
Inlägg
1.808
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2024
Sv: Bättre kyla i kylskåp och "frys"???

Jag tror inte det spelar så stor roll.
Kylskåpet genererar värme vilket gör att luften stiger upp och ut i det övre gallret. Ny luft fyller då på genom nedre gallret.
Det gäller att öka luftgenomströmningen med en fläkt så att mera luft passerar upp bakom kylskåpet och kyler.

Enklast tyckte jag var att montera vid nedre gallret, i alla fall på min bil.
Det funkar bra, sitter precis ovanför gallret och blåser uppåt.

Jag satte det så det inte stör gaslågan.

/Leif
Hej
Det är bättre och säkrare att ha en fläkt som suger ut luften uppe. I händelse av ett läckage på avgasröret kan det komma in avgaser i bodelen, tätningen mellan kylskåp och möbler är inte alltid 100%.
Mvh. Klas
 

lejoh

FD HBK Medlem
Inlägg
346
Kommun
Motala
HBK-Nr
5423
Medlemskap
2022
Sv: Bättre kyla i kylskåp och "frys"???

Hej
Det är bättre och säkrare att ha en fläkt som suger ut luften uppe. I händelse av ett läckage på avgasröret kan det komma in avgaser i bodelen, tätningen mellan kylskåp och möbler är inte alltid 100%.
Mvh. Klas

Du har säkert en poäng där, ska man montera så varför inte som du säger.
Men jag har också här på forumet hört någon uttala sig om att en fläkt alltid blåser bättre än den sugen.

Luftgallrets storleken måste ha många hundra ggr större öppning än vad en springa kan få. Så det känns inte sannolikt med läckageproblem.

Jag flyttar nog inte min fläkt...
:wideeyed:

/Leif
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.918
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Sv: Bättre kyla i kylskåp och "frys"???

Tack för alla svar!

Jag tänker testa med att
- köpa 2 "datorfläktar" som monteras vid kondensorn i det övre gallret
- som seriekopplas
- och testar att koppla in fjärrstyrning till LEDbelysning som strömbrytare

Vilken tur man har att det finns så många kunniga i detta forum!!!:spinny:
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Bättre kyla i kylskåp och "frys"???

Har en dometic RMD 8555 med dålig kyla i både skåp och frys.

Har hittat denna fläkt/ventilationssats som jag hoppas kan lösa detta problem. Hos Dometic har den art.nr 9105900007.

Nu undrar jag om det är någon som har installerat denna fläkt? Om så, vad blev resultatet?

Har även försökt hitta en installationsanvisning men inte lyckats. Måste man ta bort hela kylen/frysen eller kan montaget ske utifrån via ventilationsgaller?

Hoppas på många svar och även andra lösningsalternativ!

Denna fläkt är den ända som bibehåller Dometics garanti på kylskåpet. Jag fick beskedet av Dometic i Göteborg om man monterar en annan fläkt än denna och det blir fel på kylskåpet och det kan härledas till fläktmontaget, gäller inte garantin.
Det finns en installationsvideo på YouTube med språk på danska. Men jag undrar vilket ställe som är bäst att montera den på, videon visar två ställen.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.918
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Sv: Bättre kyla i kylskåp och "frys"???

Denna fläkt är den ända som bibehåller Dometics garanti på kylskåpet. Jag fick beskedet av Dometic i Göteborg om man monterar en annan fläkt än denna och det blir fel på kylskåpet och det kan härledas till fläktmontaget, gäller inte garantin.
Det finns en installationsvideo på YouTube med språk på danska. Men jag undrar vilket ställe som är bäst att montera den på, videon visar två ställen.

Monterade en annan liknande fläkt. Har svårt att tro att fläkten skulle kunna leda till fel på kylskåpet då den är inkopplad utan koppling till kylskåpets strömförsörjning.

Av många andra förståsigpåare i klubben verkar ju den bästa monteringen vara vid övre gallret. Där satte jag min.

Hälsar Kjell
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Bättre kyla i kylskåp och "frys"???

Har du kört kylskåpet under den varma perioden så du har sett resultatet?
Jag hade problem med vårt kylskåp när vi var i Kroatien under semestern, fick som kallast ca 13 grader under dagen och ca 10 grader på natten.
Jag tänker montera en Dometicfläkt med termostat men funderar vilken placering som är bäst. Enligt YouTube videon finns det förborrade hål för två olika placeringar. Någon som har ett bra svar ??
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Bättre kyla i kylskåp och "frys"???

Dometic själva rekommenderar att fläkten monteras under elementet så att den blåser på det, kan det vara en bra ledtråd? :) Man vill ju egentligen kyla elementet, inte evakuera hela utrymmet?
Sedan finns det ju lite mera åtgärder att göra, om man tar en titt i Dometics monteringsanvisningar för kylskåpen. :)
 
Senast ändrad:

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.918
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Sv: Bättre kyla i kylskåp och "frys"???

Har du kört kylskåpet under den varma perioden så du har sett resultatet?
Jag hade problem med vårt kylskåp när vi var i Kroatien under semestern, fick som kallast ca 13 grader under dagen och ca 10 grader på natten.
Jag tänker montera en Dometicfläkt med termostat men funderar vilken placering som är bäst. Enligt YouTube videon finns det förborrade hål för två olika placeringar. Någon som har ett bra svar ??

Har också termostat på min. Hade tyvärr ett trasigt 12-Voltselement vilket gjort att jag inte hunnit testa den under en längre körning. Har redovisat hur jag gjort och lite resultat i en annan tråd. Sök på "Blåbär" så hittar du den.

Hälsar Kjell
 
Senast ändrad:
Toppen