• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Val av spänning på solpaneler.

F

F.d. 29603

Guest
Ska införskaffa mig lite solceller till min plåtis nu framåt våren och funderar lite på det där med spänningen från solpanelen. Har en Votronic duo mppt 350w regulator som jag ska koppla allt till och den klarar 50V inspänning.
Tjänar man mycket effekt på att koppla upp i spänning med dessa paneler:
https://prevent-germany.com/solarmodul-100wp-12v-prevent-100-72m-speziell-fuer-mppt-laderegler

alternativt att seriekoppla ett par vanliga:

https://prevent-germany.com/solarmodul-prevent-100wp-12v-bld100-36m-fuer-wohnmobile-und-caravans

eller ska man helt enkelt bara parallellkoppla 2 vanliga istället?

Vad säger expertisen?

Lutar mer och mer av att använda semiflexibla paneler och limma direkt på taket, åsikter om detta?
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.649
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Val av spänning på solpaneler.

Du kan koppla 2 i serie, eftersom Votronic klarar 50V.
Jag har använt semi i 3 år, men förmodligen saknar den dioder då den lättare minskar effekt vid skugga (har inte grävt iden o kollat). I mitt fall är den kvadratisk och passar fysiskt bra på taket mellan luckorna. Den är seriekopplad med en vanlig panel.
 
F

F.d. 29603

Guest
Sv: Val av spänning på solpaneler.

Jo att man kan seriekoppla vet jag, frågan var ju mer om man tjänar så mycket i effekt på att göra det? tex den panelen som jag länkade till har ju en högre spänning så då kan man ju parallellkoppla 2 sådana eller så seriekopplar man 2 av de med lägre spänning.
Hur stor blir skillnaden i effekt?
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.649
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Val av spänning på solpaneler.

Vad jag kan se så är den första en 24v-panel.
Det rätta svaret är att du inte kommer att märka någon skillnad hur du kopplar, var sig du kopplar serie eller parallell, resp mono- eller polykristallina.
 
Senast ändrad:

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.817
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Val av spänning på solpaneler.

Möjligen en liten spänningsskillnad beroende på kabelarea. Parallellkopplar man ökar ju strömmen i kabeln, seriekopplar man blir strömmen lika, medan spänningen höjs. Ju högre ström desto större spänningsfall. men i det här sammanhanget rör det sej om några 10-dels Volt, så det kan du bortse ifrån.
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.063
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Val av spänning på solpaneler.

Hej

En nackdel vid seriekoppling kan vara, om än långsökt,
att den ena av två (el. fler) panelen blir skuggad/täckt av något.
Då påverkar detta prestandan båda panelerna.

Senaste bilen är den första jag parallellkopplat, då 2st 24v/180W paneler.

Vänligen Magnus
 
Toppen