• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kattresan

Lasse W

HBK Medlem
Inlägg
382
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
294
Medlemskap
2025
Måste berätta om vad som hänt oss i dag/veckan.

Efter att vi stått stilla i Alagoa i Portugal sedan i början på december,åkte vi i måndags vidare till Tavira och fortsatte i tisdags till Quarteira.

Vi har hört lite konstiga ljud då o då i husbilen och tyckt att det kommit från taket ,tänkt att det var väl nån fågel på besök....
En lastlucka till dubbelgolvet har låtit vid något tillf - ungefär som det låter när man slår igen den,men när jag kollat så har jag inte märkt något konstigt.

Tidigt i morse hörde jag åter konstiga ljud och började ana vad det var.
Jag öppnade alla luckor till dubbelgolvet både in o utvändiga och tiitade in med hjälp av ficklammpa.

Långt in i ett hörn STIRRADE två LYSANDE ÖGON mot mig.!

En kolsvart liten katt som förstås var skräckslagen,törstig o hungrig !
Den ville inte ut i friheten och inte komma upp i husbilen,så när jag väckt RoseMarie och fått henne att föstå att jag inte skojade(tog sin tid), ställde vi en burk med mjölk i mellangolvet och väntade.
Efter att vi kompletterat med lite skinka , så smög katten fram och åt / drack.Fortfarande kvar nere i dubbelgolvet. Den var väldigt skygg och det gick inte att röra den.

Vi insåg snart att det var en av katterna som sprang runt husbilarna i Alagoa,som liftat en bit ,med oss.
Katten måste ha hoppat in via en lastlucka där vi förvarar utemattan när vi kör,
Denna lucka hade jag bara öppen någon minut när vi lämnade Alagoa.
Det finns ingen förbindelse mellan dubbelgolvet o garaget-till vilket vi ofta har luckorna på glänt.

Katten har alltså varit i mörkret i vårt dubbelgolv i fyra dygn utan mat o vatten!!

Efter rådslag bestämde vi att bjuda kattstackarn på returresa till Alagoa för här på marknadsplatsen i Quarteira ,kanske han/ hon inte skulle klara sig (?)
Och i Alagoa fanns ju alla kompisar....

När vi kom till Alagoa ville katten först inte kliva av där heller (hade nog inte klart för sig att skinkan var slut), men efter lite hjälp av ett metspö ,hoppade den ut och försvann i riktning MantaRota med en hiskelig fart.

Bernt o Gun lovade att de skulle mata den här katten också så länge de står kvar i Alagoa.
( om den nu vågar närma sig en husbil igen )

Tänk vad ett litet jamande tidigare i veckan hade kunnat betyda!

Men.....Slutet Gott-Allting Gott hoppas vi.

RoseMarie o LasseW
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Kattresan

Hatten av för er!
Det är det enda rätta att göra, katten skall tillbaka. Tänker man efter så finns det inga andra alternativ. ( hur skulle man kunna se sig i spegeln annars?)
Ett tips i liknande situation. De flesta katter är laktos intoleranta och kan få en kraftig diarre av mjölk. Så vill man stödfodra en katt i det vilda så ge gärna skinka och vatten, eller rent köttfärs....
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Kattresan

Han var nog skiträdd i undergolvet. Fick du rengöra efteråt? Han kan ju inte hållt sig i 4 dar?!?
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Kattresan

Han var nog skiträdd i undergolvet. Fick du rengöra efteråt? Han kan ju inte hållt sig i 4 dar?!?

Inte helt omöjligt. Vår katt fastnade i en minkfälla på en grannes tomt (fritidshus) en vinter för många år sedan och hade hållit dig de tre dygn det tog innan vi hittade honom. Så kissnödig katt har nog aldrig skådats, han hoppade ut ur fällan i kisställning och började strila redan i språnget. Hade katten inte klarat att hålla sig dessa dygn och blivit våt så skulle den ha frusit ihjäl i vinterkylan.

aake
 

Lasse W

HBK Medlem
Inlägg
382
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
294
Medlemskap
2025
Sv: Kattresan

Jag har nu fått rapport från Alagoa att katten är tillbaka vid husbilarna och äter och dricker ( mjölk ) som vanligt hos Bernt o Gun !

Och jag kan faktiskt inte se eller känna någon " kattlukt" från dubbelgolvet,
så vår kisse var nog väluppfostrad:yes:
 
Toppen