• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kommer du ut snabbt vid brand?

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Sv: Rånad mellan Barcelona - Tarragona

Jag tror inte det har så stor betydelse med fastspända framdörrar om man behöver utrymma hastigt. Förmodligen väljer man inte vägen via framdörrarna och då kanske i blindo måste passera eldhärden, rökgaser och stolar som är felvända. Vår utrymningsväg vid ev brand är fönstret vid bädden. Vi har noga gått igenom hur vi skall agera vid ev brand och ett spännband mellan dörrarna är inget hinder.
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: Rånad mellan Barcelona - Tarragona

Eftersom vi har en alkovbil så kommer det att ta längst tid att kravla sig ner ur sängarna. Spännbandet till husdörren tar jag bort på nån sekund, även i mörker och rök. Jag har stor vana av det, har gjort det hundratals gånger.

Undras hur ofta en husbil börjar brinna på natten?
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Rånad mellan Barcelona - Tarragona

Eftersom vi har en alkovbil så kommer det att ta längst tid att kravla sig ner ur sängarna. Spännbandet till husdörren tar jag bort på nån sekund, även i mörker och rök. Jag har stor vana av det, har gjort det hundratals gånger.

Undras hur ofta en husbil börjar brinna på natten?

Sådant kan nog hända. En gång för 6 - 7 år sedan vaknade vi mitt i natten av röklukt, ett relä bakom soffan i vår Kabe alkovbil hade av för mig okänd anledning överhettats och börjat glöda och som synes av dessa bilder var det troligen mycket nära att elden hade tagit sig:
IMG_6085 (Large).jpg
IMG_6087 (Large).jpg

aake
 
Toppen