• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elförbrukning värmare

F

F.d. 30455

Guest
Hej,
Kort och förhoppningsvis enkel fråga för de som är elkunniga.
Jag har husbilen stående vid huset med el inkopplad för att kunna åka iväg när jag vill. Jag har färskvatten och även vatten i vv-beredaren så jag är mycket mån om att inte få problem med elförsörjningen så att det fryser.
Jag har Alde inkopplad på 2kw och låg temp (8 grader) vilket känns bra i kylan. Idag gick en huvudsäkring på huset, kanske bl.a. pga att jag även införskaffat ett utespa som kontinuerligt drar effekt och tillsammans med husbilen ligger vi kanske på gränsen när kylan drar neråt.
Min fundering,
Jag har satt temperaturen på 8 grader.
om jag sätter Aldevärmaren på 1kw istället för 2kw (eller 3kw) så kommer den väl inte att dra mer än 1kw (låter självklart). Jag vet inte om den klarar att värma upp husbilen helt då, men det får jag testa. När jag har 2kw (eller 3kw) inkopplat så borde den ju inte behöva jobba lika hårt men den kanske belastar med 2 kw (eller 3kw) ändå?
Hur fungerar det?
Tacksam för bra svar.
/Magnus
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Elförbrukning värmare

Det fungerar så här: Du har 2 värmeslingor i värmaren, 1kW & 2kW. Kör du på 1kW så går den slingan, kör du på 2 kW så går den slingan & kör du på 3kW går båda slingorna.

Bennie
 
F

F.d. 30455

Guest
Sv: Elförbrukning värmare

Ungefär som jag trodde mao. Då kommer den att dra mindre ström om jag lägger över på 1kw. Frågan är om den överhuvudtaget orkar hålla några graders värme då, i varje fall när vi har så kallt som i dag (-13).
Får prova helt enkelt, tack!
 

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: Elförbrukning värmare

Skulle nog rekommendera att du tömmer vattensystemet först innan du testar att spara på strömmen. Det kan bli dyrt om det inte räcker till med värme för att hålla det som sitter på utsatta ställen frostfritt. Vattenläckor är inte kul.
EssoJ
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Elförbrukning värmare

Om den klarar att hålla värmen du ställt in på med 1kw så blir det inte billigare än med 2kw. Däremot så sänker du din förbrukningstopp efterom den då maxar
1kw.
Tror att 1kw bara klarar någon minus. Jag har en trådlös temoneter där ytterdelen sitter i bilen. Perfekt att hålla koll på temeraturen inne i bilen utan att behöva gå ut. Jag har alltid mellan 15-20gr i bilen.
 

GöranH

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
307
Medlemskap
2022
Sv: Elförbrukning värmare

Varför inte ha gasolen på slagen,vid ev.
Strömavbrott går den in å värmer.
Vi bor i husbilen året runt och har gasolen stående standby
Vid ev.strömavbrott då vi är på jobbet t.ex.Behöver aldrig
Va orolig för att d fryser då gasolen tar över vid ev.strömavbrott.
GöranH
 

poolsson

HBK Medlem
Inlägg
95
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
1489
Medlemskap
2024
Sv: Elförbrukning värmare

Om den klarar att hålla värmen du ställt in på med 1kw så blir det inte billigare än med 2kw. Däremot så sänker du din förbrukningstopp efterom den då maxar
1kw.
Tror att 1kw bara klarar någon minus. Jag har en trådlös temoneter där ytterdelen sitter i bilen. Perfekt att hålla koll på temeraturen inne i bilen utan att behöva gå ut. Jag har alltid mellan 15-20gr i bilen.

Hej!
Lika här har 2kw påslagen o tempen mellan 15-20 gr+gasolen standby hade i morse 18 minus och ca 20 grader i H-bilen tror att gasolen har gått in ibland (syns på utblåset fult av is) de kronor de kostar att ha den inkopplad på el tycker jag är billigt i förhållande till att plocka ur allt dynor,mattor sängkläder tömma alla tankar o ledningar.
Med vänlig hälsning POOLSSON
 

kjelka

HBK Medlem
Inlägg
182
Kommun
Örebro
HBK-Nr
6650
Medlemskap
2024
Sv: Elförbrukning värmare

Om man har bilen nära huset kan man använda en trådlös
termometer och ha utomhusgivaren/sändaren i bilen och ha
mottagaren i huset. På så sätt ka man hålla koll på bilens temperatur
utan att behöva gå ut och kolla
Har man en enkel trådlös väderstation ka man även hålla koll på
luftfuktigheten i bilen.
 
Senast ändrad:

Peck

FD HBK Medlem
Inlägg
159
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
19933
Medlemskap
2022
Sv: Elförbrukning värmare

Om man skulle räkna ut den teoretiska strömförbrukningen på de olika effektuttagen så skulle det se ut som följer om man utgår från en spänning på 230V:

Effekt Strömförbrukning
1kW 4,35A
2kW 8,70A
3kW 13,04A

//Mattias
 
F

F.d. 24784

Guest
Sv: Elförbrukning värmare

Tänk på att det är den elektriska energin du betalar för.
Kör du 2 kW och den är påslagen i 10 timmar per dygn för att hålla dina 10 C, så har du förbrukat energin 20 kWh. (20 000 Watt timmar)
Kör du pannan på 1 kW måste den vara på i 20 timmar per dygn för att alstra lika mycket värme.
Således, energin blir 1 kW x 20 h = 20 kWh.

Energi är produkten av effekt (arbete) och tid.

Jag skulle tänka lite på det faktum att en husbilspanna innehåller likströmsmotorer. En för att fläkta ut varmluft, alternativt en cirkultionspump som pumpar runt varmvatten till elelementen.
En sådan likströmsmotor har begränsad livslängd, kanske den har kol och lager.

Kör man den på gas finns en annan fläkt, även den en likströmsmotor, som ger förbränningsluft, dessutom åldras brännaren och förbränningsrummet där det brinner om man kör gasdrift mycket.

Husbilspannan är helt enkelt inte konstruerad för kontinuerlig drift.


Med en vanlig kupevärmare spar du dessa likströmsmotorer, och med termostaten på 2 C, (och kupevärmaren på 10 C) får du i alla fall varmvatten, som då inte fryser.

de
Roy
 

poolsson

HBK Medlem
Inlägg
95
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
1489
Medlemskap
2024
Sv: Elförbrukning värmare

Hej!
Nu tror jag du har fel i min bil sitter en 220 v cirkulationspump som ej har någon mekanisk koppling mellan motor o pump (magnetkoppling) och den är gjord för kontinuerlig drift och pannan alde det är ju bara en elpatron som som användes.Obs det finns även en 12v pump men den används inte när jag har el på
POOLSSON
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Elförbrukning värmare

Och när pumpen går sönder byter man den och kör vidare. Inga problem.

Däremot är det stora problem att hålla en bil genomvarm på alla platser där den inbyggda Aldevärmen värmer med en fläkt. Inne i underskåp, bakom duschpaneler, under köksbänken, avlopp från duschkar och även undersida dubbelgolv. Plus att jag upplever en fläkt som brandfarligare.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Elförbrukning värmare

Hej!
Nu tror jag du har fel i min bil sitter en 220 v cirkulationspump som ej har någon mekanisk koppling mellan motor o pump (magnetkoppling) och den är gjord för kontinuerlig drift och pannan alde det är ju bara en elpatron som som användes.Obs det finns även en 12v pump men den används inte när jag har el på
POOLSSON
---------------------------------------------------
Hej, 230V cirkulationspump är ett extra tillbehör. Normalt är det 12V pumpen som pumpar runt vattnet även när man kör värmen på 230V.

M.v.h. JANKRO.
 
F

F.d. 30354

Guest
Sv: Elförbrukning värmare

Varför slita på Aldepannan och cirkpump...??? Ställ in en värmefläkt 1000 watt för att få luftcirkulation...Känns väldigt dumt att köra med Aldepannan...:confused:
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Elförbrukning värmare

Varför slita på Aldepannan och cirkpump...??? Ställ in en värmefläkt 1000 watt för att få luftcirkulation...Känns väldigt dumt att köra med Aldepannan...:confused:

Ja och sedan finns det dom som inte kör på vintern för det är smutsigt:confused:

Varför ha husbil:rolleyes:
 

poolsson

HBK Medlem
Inlägg
95
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
1489
Medlemskap
2024
Sv: Elförbrukning värmare

---------------------------------------------------
Hej, 230V cirkulationspump är ett extra tillbehör. Normalt är det 12V pumpen som pumpar runt vattnet även när man kör värmen på 230V.

M.v.h. JANKRO.

Hej!
Om lag köper en husbil premiumline 6 mån med artic paket med allt vad det innebär och i det ingår Alde 3020 HE värme med 220 v och 12 v pump och som styrs från displayen och allt är monterat från fabrik Hymer är det då extra tillbehör .Tycker inte jag
Men det finns ju de som vet mer.
POOLSSON
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Elförbrukning värmare

230 pumpen är nog ett tillbehör idag på dom flesta bilar även på vår bil.Men som du säger sitter det en sådan pump på från början så är det inget tillbehör.
 

Hackef

HBK Medlem
Inlägg
152
Kommun
Linköping
HBK-Nr
10056
Medlemskap
2024
Sv: Elförbrukning värmare

Cirkulationspumpen i min bil är borstlös, dvs inga kol som nöter slut. Pumpen lär ha rätt lång livstid om jag förstått rätt. Lager nöts alltid men har lång livstid vid små belastningar.
 
Toppen