• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hyra bil för att köra upp för C1 kort

F

F.d. 22674

Guest
Jag har en gammal husbil från 93 som jag köpt i god tro att den var registrerad som pb2 och som jag trodde mig ha rätt att köra. Det visade sig att den var lastbilsregistrerad när registreringsbeviset kom. Jag var lurad och säljaren ville inte låta köpet återgå. Polisen tog inte upp bedrägeriet, eftersom jag trott på det som stod i annonsen och inte kontrollerat uppgifterna.
Efter många turer beslutade jag att skaffa C1 kort. Jag har klarat teorin och vill köra upp i Sundsvall. Min bil saknar ABS-bromsar.
Jag vill hyra en bil med totalvikt mellan 4 och 7,5 ton och längden minst 5 meter. Den måste ha ABS-bromsar. Den får vara registrerad som Pb2 eller lastbil. Det är inte bråttom men om Du har eller känner till någon som har och kan tänka sig att hyra ut en sådan bil 1 dag vill jag att Du hör av Dig.
 

KarinoBengt

HBK Medlem
Inlägg
563
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025
Sv: Hyra bil för att köra upp för C1 kort

Väger husbilen över 3,5 ton, då är det naturligtvis nödvändigt med C-kort om körkotet är taget efter 1996. Annars är inte lastbilsregistrering avgörnande om du behöver c-kort eller ej.
I övrigt så kan jag ej bistå med lån av bil.
Bengt
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.572
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Hyra bil för att köra upp för C1 kort

Hejsan och välkommen, jag fick samma tanke som Bengt i ovanstående inlägg när jag läste ditt inlägg.
Troligen har du väl kontroll på viktklasserna på lastbil, eller ?? För är den reggad som lätt lastbil så är det ju bara att köra med vanligt B kort.
Om ditt körkort är nyare än -96 så hade du ju ändå inte fått köra den med B kort om den som PB2 hade överskridit 3500kg.

I så fall bör den nu vara reggad som tung lastbil ?? eftersom du tar C kort.
Men då är det ju inga problem och ingen större kostnad att regga om den till PB2 i stället för att ta ett C kort.

Det enda som talar mot omreggning är väl i så fall att om den nu är tung lastbil så är ju skatten relativt billig, något över 2000:- troligen, och om du reggar om den till PB2 så hamnar du väl på ca. 5500:- i stället. Men den summan kanske du ändå redan var beredd på eftersom du trodde att du köpte en PB2 redan från början.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Lennart Eriksson

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Laxå
HBK-Nr
1411
Medlemskap
2024
Sv: Hyra bil för att köra upp för C1 kort

Jag tror mig veta att det är så att lättlastbil aldrig kan väga över 3500 kg vilket B-körkort gäller för, och berörs ej av körkortsregeln från 1996. Då den bara gäller person bil klass 1 eller 2b. Men frågan gällde ju inte körkortet utan lån av husbil.
Lennart
 
Senast ändrad:

benzen

HBK Medlem
Inlägg
236
Kommun
Sjöbo
HBK-Nr
10856
Medlemskap
2024
Sv: Hyra bil för att köra upp för C1 kort

Du kanske kan hyra en av någon trafikskola i Sundsvall eller av någon husbils firma.
 
F

F.d. 22674

Guest
Sv: Hyra bil för att köra upp för C1 kort

Tack för svar. För att förtydliga problemet kan jag berätta att bilen är en Iveco med totalvikt över 3500 kg, så den är registrerad som tung lastbil. Jag har körkort sedan 1969, men efter att jag köpt bilen hade jag kontakt med transportstyrelsen och fick veta att det räcker att ha haft körkortet indraget en dag efter 1996 för att rätten att köra PB2 skall försvinna. Jag har haft körkortet indraget en månad efter 1996, men trodde att regeln gällde om man tvingats köra upp för ett nytt körkort. Jag har även undersökt möjligheten att viktmässigt klassa ner bilen under 3500kg. Det är möjligt, men kostnaderna blir stora och skatten ökar betydligt.
Det finns ingen körskola som ger utbildning för C1 i Sundsvall, och jag har ännu inte hittat någon uthyrningsfirma med ett lämpligt fordon.
Så, min fråga kvarstår. Hör av Er om NI känner till någon inom rimligt avstånd från Sundsvall som kan hyra ut sin bil till mig för uppkörningen.
 

lenmar

HBK Medlem
Inlägg
1.315
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
4769
Medlemskap
2024
Sv: Hyra bil för att köra upp för C1 kort

När jag körde upp för C1 så hyrde körskolan lastbilen från ett åkeriföretag. Ring runt och kolla måste finnas många lätta lastbilar i Sundsvall.
Lycka till/ Lennart
 
F

F.d. 22674

Guest
Sv: Hyra bil för att köra upp för C1 kort

Nu har jag efter mycket sökande lyckats hitta en uthyrare som har en husbil över 4 ton i Sundsvallstrakten och är villig att hyra ut den för uppkörning. Jag körde upp i måndags och får nu köra min lastbilsregistrerade husbil. Det tog mig drygt 3 månader att hitta uppkörningsbilen, och om någon annan har samma bekymmer kan Du höra av Dig så får Du telefonnnumret.
Kostnaden var ungefär hälften av vad jag betalade till Reveljens körskola i Östersund för den första uppkörningen, som misslyckades. Jag vill inte rekommendera Reveljens körskola i Östersund. XXXXXXXXXXXXXXXXXXXX // HBK-webb.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Hyra bil för att köra upp för C1 kort

Är det säkert att det är bilskolans fel att du inte klarade uppkörningen? Det kan ju finnas ju många andra skäl till sådant?
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Hyra bil för att köra upp för C1 kort

Han klagade väl inte på bilskolan för underkänd körprov utan på priset för hyra av bil för körprovet från bilskolan.
 
F

F.d. 22674

Guest
Sv: Hyra bil för att köra upp för C1 kort

Hej!

Problemet var inte att jag missade uppkörningen - det berodde nog mera på mig och inspektören. Problemet var att jag trots påstötning inte fick en specificerad faktura, att jag debiterades för körtid jag inte gjort, att kostnaden för att hyra bil för uppkörning var för hög, högre per timme än körlektionerna och att körskolläraren ägnade i mitt tycke för mycket tid åt sin läsplatta och mobiltelefon under körningen.
 
F

F.d. 19817

Guest
Sv: Hyra bil för att köra upp för C1 kort

Har du nå nummer till han?
 
F

F.d. 19817

Guest
Sv: Hyra bil för att köra upp för C1 kort

Nu har jag efter mycket sökande lyckats hitta en uthyrare som har en husbil över 4 ton i Sundsvallstrakten och är villig att hyra ut den för uppkörning. Jag körde upp i måndags och får nu köra min lastbilsregistrerade husbil. Det tog mig drygt 3 månader att hitta uppkörningsbilen, och om någon annan har samma bekymmer kan Du höra av Dig så får Du telefonnnumret.
Kostnaden var ungefär hälften av vad jag betalade till Reveljens körskola i Östersund för den första uppkörningen, som misslyckades. Jag vill inte rekommendera Reveljens körskola i Östersund. XXXXXXXXXXXXXXXXXXXX // HBK-webb.

Jag har samma bekymmer
Vart/vem?
 
F

F.d. 19817

Guest
Sv: Hyra bil för att köra upp för C1 kort

Vart kan man hyra för uppkörningen för c1? Ring mig på 0761487752 om du vet nån.
 
Toppen