• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilar på Gotland - ännu en gång

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Två aktuella klipp, som gör att man kanske bör tänka om när det gäller planeringen av kommande somrars resor:

Gotland stoppar husbilar | Husbil & Husvagn

Husbilar får parkera trots p-förbud - P4 Gotland | Sveriges Radio

Observera att Transportstyrelsens utredare, Bo Göingberg, anser att det är rätt ur både moralisk och juridisk aspekt att "lappa" en utländsk husbil som är registrerad som "ren" husbil (alltså utan tillägg).

Samma tolkning torde då gälla även oss som åker lastbilsregistrerad husbil eftersom andemeningen, så som vi uppfattar Bo Göingberg, är att undvika allt vad husbilar heter.
 
F

F.d. 52994

Guest
Sv: Husbilar på Gotland - ännu en gång

Jag bara undrar? fiins det inga campingar på Gotland där man kan stå. Varför måste allt handla om ställplatser.;)
 

Jannemickel

HBK Medlem
Inlägg
4.918
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
10420
Medlemskap
2024
Sv: Husbilar på Gotland - ännu en gång

Och detta handlar väl inte om ställplatser utan om några parkeringar ! :rolleyes:
// Janne
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Husbilar på Gotland - ännu en gång

Det finns väl parkeringar där man kan parkera för några timmar om man handlar eller beser sig. För övernattningar så finns ju ställplatser & campingar eller mängder av ställen på hela ön där man kan fricampa.

Bennie
 

lpalmborg

HBK Medlem
Inlägg
174
Kommun
Gotland
HBK-Nr
5114
Medlemskap
2024
Sv: Husbilar på Gotland - ännu en gång

Ja åk inte till Gotland, det är bara dyrt och krångligt, dessutom olagligt praktiskt överallt att ställa sin bil för att sova i den.
Trots gotlandsrabatt kostar t o r nästan 2000 kronor. Trelleborg - Rostock t o r kostar 1350 kronor.
I Frankrike till exempel har vi ofta stått på kostnadsfria ställplatser, kommunledningarna där har insett att vi handlar en del och kostar inte mer än lite vatten - detta har de så kallade entreprenörerna på Gotland inte begripit.
Hälsning
Jan
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Husbilar på Gotland - ännu en gång

Intressant att parkeringsförbudet tycks vara mellan klockan 23 och 07. Har de styrande på Gotland tänkt att personbil typ II skall åka till camping då? Hur många campingar tar i så fall emot gäster klockan 23?
 

MaJe

HBK Medlem
Inlägg
560
Kommun
Uppvidinge
HBK-Nr
15405
Medlemskap
2025
Sv: Husbilar på Gotland - ännu en gång

Ett annat problem som vi råkade ut för sommaren 2014 när vi försökte komma in på campingarna kring Visby var att de var fullbokade sedan länge och de bara skrattade åt oss när vi ville hyra en plats SAMMA DAG! Vi borde bokat någon till några veckor innan tyckte de i receptionerna när vi ringde….
 
Senast ändrad:

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: Husbilar på Gotland - ännu en gång

Det finns väl parkeringar där man kan parkera för några timmar om man handlar eller beser sig. För övernattningar så finns ju ställplatser & campingar eller mängder av ställen på hela ön där man kan fricampa.

Bennie

Vi hade tänkt att åka till Gotland 2013 men efter att ha läst igenom den lokala ordningsstadgan för Gotland så valde vi att inte åka dit.
Ordningsstadgan är lång men i kort sammanfattning var det i princip förbjudet att utan särskilt tillstånd stå någon stans förutom på "särskilt anordnad plats".

Hur detta tillämpas i praktiken vet jag inte, inte heller om det skett några ändringar i den, jag har inte läst den sen dess då vi helt tappade intresset för Gotland. Det är heller inte ens säkert att allt innehåll är lagligt eftersom det även stod att det var "förbjudet att övernatta utomhus".
Jag rekommenderar alla som tänker åka dit att verkligen läsa igenom ordningsstadgan. (Det kan ju även ha skett positiva förändringar för oss)
 

ThomasA

HBK Medlem
Inlägg
4.194
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
15030
Medlemskap
2024
Sv: Husbilar på Gotland - ännu en gång

Hittade detta på Region Gotland hemsida. Från 2009 visserligen, men står idag som info. Borde alltså gälla kan man tycka.

"Husbilsägare välkomna övernatta i husbilen på Gotland
Information från en turistorganisation, har i dagarna lett till ett missförstånd om att Gotlands kommun skulle ha infört övernattningsförbud i husbilar på Gotland. Detta är helt felaktigt. Alla husbilsägare är som vanligt välkomna att övernatta i sina fordon på Gotland. Undantag är övernattning på kommunens allmänna parkeringar och allmänna platser såsom på torg och i parker.
Uppd: 2009-03-19, publ: 2009-03-19"
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Husbilar på Gotland - ännu en gång

Alla husbilsägare är som vanligt välkomna att övernatta i sina fordon på Gotland. Undantag är övernattning på kommunens allmänna parkeringar och allmänna platser såsom på torg och i parker.
Uppd: 2009-03-19, publ: 2009-03-19"

Tycker nog att det är en stor inskränkning i rätten att "parkera" när man inte får stå på allmänna parkeringar och allmänna platser. Vad man gör i bilen har väl inte kommunen med att göra?
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Husbilar på Gotland - ännu en gång

Om man inte får parkera på allmänna parkeringsplatser så förmodra jag att det sitter skyltar om detta på platsen. Om parkeringen bara är skyltad med en P-skylt & inget mer så gäller 24-timmarsregeln oavsett vad öns myndigheter säger. Gotland tillhör fortfararande Sverige & lyder under svensk lag där också allemansrätten (fricamping)ingår.

Bennie
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Husbilar på Gotland - ännu en gång

Förstår inte var det gått snett.

Visst får man parkera (även med husbil) på kommunala P-platser.

Vad som däremot inte är tillåtet, enligt inlägg # 10, är ÖVERNATTNING på kommunens allmänna parkeringar och allmänna platser såsom på torg och i parker.

Eftersom kommunen är detsamma som länet och landskapet och ön/öarna, kan det bli svårt att hitta platser som inte är allmänna...
 

Jannemickel

HBK Medlem
Inlägg
4.918
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
10420
Medlemskap
2024
Sv: Husbilar på Gotland - ännu en gång

Om man inte får parkera på allmänna parkeringsplatser så förmodra jag att det sitter skyltar om detta på platsen. Om parkeringen bara är skyltad med en P-skylt & inget mer så gäller 24-timmarsregeln oavsett vad öns myndigheter säger. Gotland tillhör fortfararande Sverige & lyder under svensk lag där också allemansrätten (fricamping)ingår.

Bennie

Förstår inte vad allemansrätten har med detta att göra ?
// Janne
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Husbilar på Gotland - ännu en gång

Förstår inte var det gått snett.

Visst får man parkera (även med husbil) på kommunala P-platser.

Vad som däremot inte är tillåtet, enligt inlägg # 10, är ÖVERNATTNING på kommunens allmänna parkeringar och allmänna platser såsom på torg och i parker.

Eftersom kommunen är detsamma som länet och landskapet och ön/öarna, kan det bli svårt att hitta platser som inte är allmänna...

Det skulle vara intressant att få prövat vad "övernattning" är i juridisk mening.
Om jag parkerat bilen lagenligt, vem har med att göra vad som sker i bilen så länge detta är lagligt? OK jag kommer inte att besöka Gotland.
 
Toppen