• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hjälp en gammal man!

Ulla & Klaus

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Oxelösund
HBK-Nr
11525
Medlemskap
2025
Vad är skillnaden mellan "sygic?" Och en vanlig gps förutom att man behöver en padda till sygic och att gps'en är autonom.
Funderar på att införskaffa en gps nu i mellandagarna pga rean
:confused:
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Hjälp en gammal man!

Den största skillnaden är att en navigeringsapp har fler funktioner och är betydligt billigare. Förutsättningen är att man redan har en mobil eller platta.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Hjälp en gammal man!

Ett exempel:
När du har Sygic eller t ex Here m fl och har andra appar med ställplatser, campingar od så kan du välja i dessa vart du vill åka och sedan välja om du vill navigera dit och då startas t ex Sygic och du får köranvisningar.
Sedan är det stor skillnad på att navigera med en 10-11'' platta jämfört med en 6-7'' skärm.
Plattan går ju även att använda till annat, sufa, skicka mail, skypa mm mm.
Katuppdateringar är gratis för Sygic och Here och kanske andra också.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.649
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Hjälp en gammal man!

Menar du på allvar att man ska ha en 10" skärm i vindrutan?
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Hjälp en gammal man!

Jag har både platta och gps. I plattan har jag Sygic och CoPilot. Gps,n är en Garmin Camper.
Du kommer att få många olika svar vilket du ska välja. Det ena är bättre än det andra men en sak är säker. Om du letar och läser här på forumet så kommer du att inse att Sygic på en platta kommer att sysselsätta dig i många kvällar och nätter framöver. Om du har en Gps Garmin så räcker det med att du uppdaterar kartorna 1 ggr/år och dessutom gratis, hur många gånger du uppdaterar HBK,s ställplatser mm kan du välja själv. Ska du välja så läs det du kommer över här på forumet och bilda dig sedan en egen uppfattning om vad som är bäst.
Jag tröttnade på plattans alla "jävelstyg" och köpte mig en Gamin Gps, dessutom har vi en "GURU" på Garmin här i klubben. Det Jocke inte vet om Garmin är inte värt att veta.
Jag är supernöjd med min Garmin, och det bästa är att man slipper fundera om det ska fungera efter sista uppdateringen.
God Fortsättning o Gott Nytt År.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Hjälp en gammal man!

"Sygic" är ett navigationsprogram som du kan installera i nästan alla surfplattor/mobiler, dock inta alla ipad.
Det finns många olika navigationsprogram (appar) att välja på förutom Sygic.

Köper du en GPS så kan du fortsatt använda surfplattan till surf m.m. under färd, och GPS'n sköter navigeringen, alternativet är 2st. surfplattor.

Vi har 3st. surfplattor med oss
1. android
1 ipad
1 windows10 surfplatta
1 Garmin 760 Camper, som sköter själva navigeringen

Funkar bra för oss :)
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Hjälp en gammal man!

Med Sygic på telefon/platta kan man även få dashcam för några tior extra.
Den tar upp video med tid-datum-koordinater-hastighet tillsammans med de senaste 5 minutrarnas videoupptagning. Klippet kan direkt sparas ned på telefon/platta för att användas vid ett senare tillfälle.

[YOUTUBE]Ve-yx6UPYRA[/YOUTUBE]

Bästa navigeringsappen är annars iGO som dock inte fått kartan uppdaterad det senaste året.
 
Senast ändrad:

Ulla & Klaus

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Oxelösund
HBK-Nr
11525
Medlemskap
2025
Sv: Hjälp en gammal man!

Tack Tommy o Elisabeth! Jag försökte med sygic, installerade och startade en sökning. Det som hände var "ingenting", plattan blev svarslös och svart. Tog bort allt på en gång. Skall införskaffa en gps för h-bil, får bli en Garmin. Plattan använder vi för annat, det blir bäst så.
Gott nytt år
:yes:
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Hjälp en gammal man!

Du måste installera kartor också så vägnätet blir synligt!
Kartorna kan installeras i appen, landsvis.

En dum GPS är ett sämre alternativ.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Hjälp en gammal man!

Efter många år med olika navigatorer, varav tre olika Garmin, så tycker jag att Ipad med Igo fungerar bäst. Men jag har behållit en gammal Garmin som får sitta på passagerarsidan (navigatörens plats) i utzoomat läge för att ge överblick. Denna gamla navigator gå ha i läge "Nord upp", något jag inte lyckas programmera i min nyare Garmin och inte heller i Igo annat än när man tittar på ruttöversikterna och ruttalternativen. Apparaterna kompletterar varandra och papperskartan på ett utmärkt sätt.

aake
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Hjälp en gammal man!

"Sygic" är ett navigationsprogram som du kan installera i nästan alla surfplattor/mobiler, dock inta alla ipad.
Det finns många olika navigationsprogram (appar) att välja på förutom Sygic.

Köper du en GPS så kan du fortsatt använda surfplattan till surf m.m. under färd, och GPS'n sköter navigeringen, alternativet är 2st. surfplattor.

Vi har 3st. surfplattor med oss
1. android
1 ipad
1 windows10 surfplatta
1 Garmin 760 Camper, som sköter själva navigeringen

Funkar bra för oss :)

Herre min je, att det behövs så mycke apparater för att åka ut me husbilen.

Tommy R
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Hjälp en gammal man!

Liksom Tommy och Elisabeth har jag tillbringat timmar, dagar och nätter med att försöka få ordning på alla paddor, plattor och appar och betalat en massa pengar på olika navigationsprogram. En himla massa krångel, uppdateringar, kufiska inställningar och kostnader hela tiden. Nu har jag tröttnat och använder grejerna till det som de är avsedda för.

Paddor och plattor till surfning på nätet, Garmin till navigation och datorn till mer krävande jobb, bokskrivning exempelvis :D.

Köp en Garmin och glöm allt krångel. Jag har sneglat lite på deras 7-tummare men eftersom jag har en fullt fungerande 5-tummare så kan det nog betraktas som vårdslöst att köpa en Garmin till.

Jappe

PS. Jag kontrollmätte min Garmin och den är faktiskt bara 4,3 tum. Liten men naggande god! Detta gör möjligen 7-tummaren mer attraktiv, c:a 2000 spänn.

PS. Jag har prövat alla möjliga paddor, plattor, appar och det som har fungerat bäst av detta är nog iGo Primo på iPad tillsammans med PoiViewer men där är det ju trassel med ställplatserna just nu.
I Garmin är det skitenkelt att uppdatera ställplatser och kartan! Alltså bra för oss som inte är dataingenjörer eller 15 år!
 
Senast ändrad:

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Hjälp en gammal man!

Liksom Tommy och Elisabeth har jag tillbringat timmar, dagar och nätter med att försöka få ordning på alla paddor, plattor och appar och betalat en massa pengar på olika navigationsprogram. En himla massa krångel och kostnader hela tiden. Nu har jag tröttnat och använder grejerna till det som de är avsedda för.

Paddor och plattor till surfning på nätet, Garmin till navigation och datorn till mer krävande jobb, bokskrivning exempelvis :D.

Köp en Garmin och glöm allt krångel. Jag har sneglat lite på deras 7-tummare men eftersom jag har en fullt fungerande 5-tummare så kan det nog betraktas som vårdslöst att köpa en Garmin till.

Jappe

Köp du en till Jappe. Jag har också ett par fungerande till men Jocke övertygade mig när han fixade min gamla så jag tog "portmonnän" ur fickan och beställde en "7 tummare":)
Du som reser så mycket måste ju ha riktiga grejor!!!
Gott Nytt År
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Hjälp en gammal man!

TO+GU

Här hemma på vägarna klarar jag mig bra utan navigator. Men är inte gärna utan på sjön, ssk inte om det handlar om samtidig navigation och fiske, då nästan ett lika stort elände som att utan navigator försöka hitta en gatuadress i en utländsk storstad eller att välja rätt fil i hårt trafikerade motorvägskorsningar.

Det liknar snobberi att hävda att det går bra utan navigator och för sjönavigering anser jag det idag vara icke sjömansmässigt att avstå från detta hjälpmedel.

aake
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Hjälp en gammal man!

GPS på sjön är bra för nybörjare och Stockholmare om dessa kan lyfta blicken från apparaten så att de ser vad som finns framför stäven. Det har hänt flera onödiga olyckor på Västkusten när apparatstuderandet har inkräktat på uppsikten.

Jappe
 
Toppen