• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hjälp en gammal man!

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Hjälp en gammal man!

GPS på sjön är bra för nybörjare och Stockholmare om dessa kan lyfta blicken från apparaten så att de ser vad som finns framför stäven. Det har hänt flera onödiga olyckor på Västkusten när apparatstuderandet har inkräktat på uppsikten.

Jappe

Vi vet att du är en konservativ gammal stöt! Du avstår säkert även från radar i tjockan.
Själv tyckte jag att det var ett lyft när jag kunde slänga deccan och installera min första gps-navigator 1990, trots att den var primitiv med dagens mått; långsam, enkanalig och gav endast uppgift om koordinater. Men eftersom jag mest fiskade under vår och senhöst på Vänern och i Hanöbukten så överraskades jag ofta av dimma och då hade jag som oftast var ensam i båten stor nytta av mina navigationshjälpmedel. Den som inte fiskar och kan lägga all uppmarksamhet på navigation har ingen talan!

aake
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Hjälp en gammal man!

TO+GU

Här hemma på vägarna klarar jag mig bra utan navigator. Men är inte gärna utan på sjön, ssk inte om det handlar om samtidig navigation och fiske, då nästan ett lika stort elände som att utan navigator försöka hitta en gatuadress i en utländsk storstad eller att välja rätt fil i hårt trafikerade motorvägskorsningar.

Det liknar snobberi att hävda att det går bra utan navigator och för sjönavigering anser jag det idag vara icke sjömansmässigt att avstå från detta hjälpmedel.

aake

Tror nog att vi fortsätter att köra efter skolatlasen utgåva -49

Gott Nytt År

Tommy R
 

viggoboy

HBK Medlem
Inlägg
1.697
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
8644
Medlemskap
2024
Sv: Hjälp en gammal man!

HALLÅ!! DETTA VAR FRÅGAN FRÅN BÖRJAN

Vad är skillnaden mellan "sygic?" Och en vanlig gps förutom att man behöver en padda till sygic och att gps'en är autonom.
Funderar på att införskaffa en gps nu i mellandagarna pga rean
:confused:

Inta vem som fiskar eller med vad och allt annat tjafs.
Varför kan det inte här på forumet hålla sig till frågan utan hela tiden skall det flippas ut.
och ibland helt ovidkommande svar. ex." jag behöver ingen gps"
Ja, jag låter som surgubben OVE.

Trots detta God fortsättning :)
 

Ulla & Klaus

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Oxelösund
HBK-Nr
11525
Medlemskap
2025
Sv: Hjälp en gammal man!

Det är bara att konstatera att många tappa fokus på tråden. Ibland ointressant och ibland ganska förunderliga kullerbyttor. Jag har, oavsett vilket, fått en bra uppfattning om vad som är bra för mig. Tack ni som kom med bra tips och synpunkter. Men jag vill passa på att önska ALLA ett gott nytt 2016
:yes:
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Hjälp en gammal man!

Ursäkta dom urspårningar jag stått för. Hade ingen aning vad sygic var för något innan
den här tråden.

Tommy R
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Hjälp en gammal man!

Det finns mycket dator omognad här.
Det är i grunden ingen skillnad på en vanlig gps eller en telefon eller surfplatta med en app.
Det är bara det att man ser inte operativet bakom och är låst till en app.
Har man en platta som enbart används som gps och allt annat är borttaget har man i princip en gps, låser man sedan alla filer för användaren så att bara app tillverkaren kan uppdatera så har man en gps. Nej förresten man måste minska på skärmen och batteriet och minska upplösningen och försämra processorn så allt går långsammare, och betala dubbelt så mycket DÅ har man en GPS!
Ni som är intresserade läs alla knarreviks trådar så blir allt mycket klarare och bättre.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Hjälp en gammal man!

GPS på sjön är bra för nybörjare och Stockholmare om dessa kan lyfta blicken från apparaten så att de ser vad som finns framför stäven. Det har hänt flera onödiga olyckor på Västkusten när apparatstuderandet har inkräktat på uppsikten.

Jappe

Det har du rätt i, men bara så länge man håller sig intill land. Vi har kombinerat ekolod & GPS i vår båt & för oss nödvändigt. Vi fiskar ibland på vrak oftast med land utom synhåll & återfärd efter mörkrets inbrott.

Bennie
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Hjälp en gammal man!

Det finns mycket dator omognad här.
Det är i grunden ingen skillnad på en vanlig gps eller en telefon eller surfplatta med en app.
Det är bara det att man ser inte operativet bakom och är låst till en app.
Har man en platta som enbart används som gps och allt annat är borttaget har man i princip en gps, låser man sedan alla filer för användaren så att bara app tillverkaren kan uppdatera så har man en gps. Nej förresten man måste minska på skärmen och batteriet och minska upplösningen och försämra processorn så allt går långsammare, och betala dubbelt så mycket DÅ har man en GPS!
Ni som är intresserade läs alla knarreviks trådar så blir allt mycket klarare och bättre.

Med risk för en ny urspårning, detta är väl ett husbilsforum.

Tommy R
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Hjälp en gammal man!

Trådskaparen torde ha fått svar på sina funderingar. Varför då bråka om vart tråden tar vägen? Jag uppskattar spretiga trådar, men däremot vill jag kunna söka på intressanta ämnen. Man kan nog vara ganska säker på att ingen i framtiden kommer att söka på rubriken till denna tråd varför vi bör kunna skriva om vad som helst.
För övrigt tycker jag att Jappe skall hålla sig på land. Jag vill i vilket fall inte möta honom till sjöss vid min årliga skreifisketur i Nordtröndelag under vårvintern/våren, han skulle sannolikt frivilligt avstå från gps och radar i dessa farvatten med oräkneliga skär, kraftigt tidvatten och under våren stor risk för plötsligt påkommande tjocka.

aake
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Hjälp en gammal man!

Du kan vara lugn, aake. Sådana vatten är inget för mig. Jag är ingen strapatssökare. Jag föredrar varmare vatten. Gott nytt år på dig, din gamla stöt! :)

Jappe
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Hjälp en gammal man!

Gott nytt år på er alla!
Ta det försiktigt med sillen det är lätt att bli dålig dagen efter av den, utan snaps lär det vara livsfarligt.
icon7.gif
 
Toppen