• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Resa till Tyskland via Danmark

Göran A

HBK Medlem
Inlägg
96
Kommun
Lerum
HBK-Nr
152
Medlemskap
2024
Om jag besöker vet. I god tid före resa,när jag skall hem efter några dagar måste jag då besöka vet. I Tyskland? Har sökt svar får massa olika uppgifter.
 

Belar

FD HBK Medlem
Inlägg
1.934
Kommun
Västerås
HBK-Nr
1945
Medlemskap
2023
Sv: Resa till Tyskland via Danmark

Om hunden har pass och är Rabiesvaccinerad så är allt OK.
Det var "förr i tiden" man måste avmaska mot dvärgbandmask innan man skulle tillbaka till Sverige, men eftersom dvärgbandmask även finns i Sverige numera behövs inget sådant längre.
Du behöver alltså inte besöka veterinär vare sig i Sverige eller Tyskland.
 
F

F.d. 30064

Guest
Sv: Resa till Tyskland via Danmark

Hej
Vet egentligen inte vad du undrar, men om du undrar om du måste ha veterinär intyg på att du avmaskat hunden innan återresa till Sverige så är svaret nej. Denna regel är borta sedan några år, men du bör avmaska med t.ex Drontal eller liknande preparat. Den enda regel som finns för utförsel o införsel mellan EU länder är egentligen att hunden skall ha pass samt giltiga rabies vaccinationer och avmaskning om man ska till England. Ger man t.ex Drontal Comp som är receptfritt på apoteket så är den avmaskningen giltig i 5 dagar och bör ges 24 tim (ett måste om man ska till England) innan inresa till landet. På jordbruksverket.se finns bestämmelserna för in-samt utförsel av hund och övriga smådjur.

//Sylvia
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Resa till Tyskland via Danmark

Att resa med hund och katt har blivit mycket enklare sedan EU inträdet. Aktuella reglerverk kan man läsa på Jordbruksverkets hemsida. För hund gäller som minsta krav numera en Rabiesvaccin utan efterkontroll om antikroppar. Och djuret skall ha en pass där veterinären intygar indentiteten och vaccinationen. Numera finns rabiesvaccin som har 3 års varaktighet. Vissa länder, tex GB, Malta, har strängare krav men dessa kan man läsa om på Jordbruksverkets hemsida, bara Googla...

(Uups, ossi36 han före...)
 

ÄLG1

FD HBK Medlem
Inlägg
848
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021
Sv: Resa till Tyskland via Danmark

Ska du til Norge,måste du avmaska et dygn i förväg
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Resa till Tyskland via Danmark

Beror förmodligen på att Norge inte är med i EU.

(I övriga inlägg redovisas vad som gäller inom EU.)

Jag tror att det snarare beror på att dvärgbandmasken är spridd i danmark och sverige, medan norge fortfarande betraktas som fritt från dvärgbandmask. Allt är inte EUs fel eller förtjänst....;)
 

Majzzan

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
Sv: Resa till Tyskland via Danmark

Om jag besöker vet. I god tid före resa,när jag skall hem efter några dagar måste jag då besöka vet. I Tyskland? Har sökt svar får massa olika uppgifter.

Som de andra skrivit, inget krav på vet.besök inför hemresa numera. Men för sin egen skull o vår natur (plocka bär i skogen bla) bör man ändå själv avmaska mot dvärgbandmasken.
Att tänka på är att rabiesvacc ska ske minst 21 dagar innan avfärd enligt reglerna om det är första gången.
 
Toppen