• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Batteriproblem?

Belar

FD HBK Medlem
Inlägg
1.934
Kommun
Västerås
HBK-Nr
1945
Medlemskap
2023
Normalt har jag bilen ansluten till stolpe hemma, men nu har den varit utan landström i en dryg vecka då den varit inne på verkstad för lite småfix.
När jag kom hem med bilen (efter 20km körning) kollar jag spänningen som då enligt panelen var 12,3v. Ansluter till stolpen och då visar panelen MINUS 40A och spänning 14v.
Tar bort landströmmen igen och då visar panelen -50A och spänning 12v. När spänningen sjunkit till 11.9 sätter jag i landströmmen igen och amperemätaren visar åter -40A med spänning 14v.

Den får stå så i ca 1 tim. och när jag kollar igen ser det helt normalt ut med +10A på mätaren.

Varför denna kraftiga urladdning i början?
Är detta normalt eller är det batterierna som är på väg ut??
 
Senast ändrad:
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Batteriproblem?

Skulle gissa att du har fått eftermonterat någon typ av elektronik som står "stand by" läge. Kanske radion? Identifiera vilket det är och sätt en manuell brytare före objektet....
 

Belar

FD HBK Medlem
Inlägg
1.934
Kommun
Västerås
HBK-Nr
1945
Medlemskap
2023
Sv: Batteriproblem?

Men det märkliga är ju att denna "extraförbrukning" på ca 40A upphörde när batteriladdaren fått jobba ett tag. Funderade på om det var en begynnande "kortslutning" i någon cell - som batteriladdaren lyckades häva..??
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Batteriproblem?

Når batteriene er tappet ned til rundt 50% så kan en hurtiglade en kort stund om laderen er sterk nok. Du har antagelig en lader på maks 40A som fikk jobbe for fullt noen minutter før batteriet satte bremsene på.
 

stefanoland

FD HBK Medlem
Inlägg
53
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
9052
Medlemskap
2021
Sv: Batteriproblem?

Om man vill ha status på sina batterier så det bästa är,koppla loss batterierna från systemet låt stå 24 Tim, efter 24 tim så belastnings provar ni batterierna.
Då ser ni om era batterier är dåliga.Ett bra utgångs lägeDå kan man gå vidare ock felsöka i övriga systemet!
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.818
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Batteriproblem?

Normalt har jag bilen ansluten till stolpe hemma, men nu har den varit utan landström i en dryg vecka då den varit inne på verkstad för lite småfix.
När jag kom hem med bilen (efter 20km körning) kollar jag spänningen som då enligt panelen var 12,3v. Ansluter till stolpen och då visar panelen MINUS 40A och spänning 14v.
Tar bort landströmmen igen och då visar panelen -50A och spänning 12v. När spänningen sjunkit till 11.9 sätter jag i landströmmen igen och amperemätaren visar åter -40A med spänning 14v.

Den får stå så i ca 1 tim. och när jag kollar igen ser det helt normalt ut med +10A på mätaren.

Varför denna kraftiga urladdning i början?
Är detta normalt eller är det batterierna som är på väg ut??

Hur vet du att +10A är normalt? Du kan ju fortfarande ha 50A från laddaren och en förbrukare på -40A.
Vad händer när du kopplar bort laddströmmen nu? Blir det 0 eller -40A igen?
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Batteriproblem?

Vad jag förstår så "tappar" du en A per timma! Det gör att en normal bodelsbatteri på ca 90Ah är urladdad efter 2 - 3 dygn. Om jag var du så skulle jag leta efter läckan innan du djupurladdar batteriet vilket medför skador på den samma.

Du kan göra ungefär så här. Ha den där tavlan lysande så du ser -1A och sedan lossar du säkring efter säkring tills du ser att tavlan visar 0. Då har du hittat läckan. Är det radio eller något annat eftermontering, så sätt en brytare med svag belysning före den speciella prylen så slipper du problemen....
 

Belar

FD HBK Medlem
Inlägg
1.934
Kommun
Västerås
HBK-Nr
1945
Medlemskap
2023
Sv: Batteriproblem?

Att panelen visade -1A var OK eftersom det var några lampor tända då. Så jag menar att nu är allt som vanligt igen. Utan min egentliga fråga var det som fanns beskrivet i första inlägget och som hände då bilen varit inlämnad några dagar.
 
Toppen