• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Telia slopar roamingavgift i Norden och Baltikum

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Kapat från Omni

● TECH Roamingavgifterna inom EU kommer att försvinna helt och hållet under 2017, men teleoperatören Telia Sonera väljer att redan från och med idag fimpa roamingavgifterna i samtal, sms och surf i såväl de nordiska länderna som i Baltikum. Det kommer med andra ord att kosta en svensk abonnent samma belopp att ringa eller surfa i exempelvis Norge som i Sverige.
 

Peter Rydh

HBK Medlem
Inlägg
404
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
16042
Medlemskap
2024
Sv: Telia slopar roamingavgift i Norden och Baltikum

Det är ju välkommet, då slipper jag 39:-/mån/abonnemang, jag passade även på att gå ner från 40 till 20 gig i månaden på det mobila bredbandet då jag såg att 100Gb påfyllning i en månad bara kostade 249:-

Från att ha varit pris/surfmängsmässigt akterseglade för något år sedan så hittade inte jag någon bättre deal inför 2015 års husbilsåkande, och då är inte den suveräna täckningen i Norrlands inland medräknad.

Och nej, jag är faktiskt inte sponsrad av Telia..

Man kanske kan börja hoppas på fri roaming så långt som till tyskland innan sommaren trots allt?

//Peter
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Telia slopar roamingavgift i Norden och Baltikum

Telenor kom väl först med hyfsade avtal, i varje fall för HBK och nu Telia. Företagen börjar positionera sig inför friroamingen 2017 för att skaffa och behålla kunder. Det är krig! Riktigt jxxxa kul!

Vad blir nästa steg i den här utvecklingen? Spänningen stiger. När kommer tele2 och de andra med fina utlandsavtal så att de inte bli frånseglade?

Jappe
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Telia slopar roamingavgift i Norden och Baltikum

Jag tror också att det blir "krig" för att behålla befintliga kunder, inte bara med fri roaming utan också med betydligt större datavolymer.

80-100 GB/månad räcker dåligt nu för tiden, idag har jag gjort slut på närmare 20 GB vid överföring av bilder och videoklipp till Google Foto.
 

Göran Hellman

HBK Medlem
Inlägg
1.117
Kommun
Falköping
HBK-Nr
4774
Medlemskap
2025
Sv: Telia slopar roamingavgift i Norden och Baltikum

Kapat från Omni

● TECH Roamingavgifterna inom EU kommer att försvinna helt och hållet under 2017, men teleoperatören Telia Sonera väljer att redan från och med idag fimpa roamingavgifterna i samtal, sms och surf i såväl de nordiska länderna som i Baltikum. Det kommer med andra ord att kosta en svensk abonnent samma belopp att ringa eller surfa i exempelvis Norge som i Sverige.

Det är ju tacksamt, men nog hade det varit bättre med Tyskland än Baltikum. Hälsningar Göran Hellman:rolleyes:
 

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.056
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2024
Sv: Telia slopar roamingavgift i Norden och Baltikum

Ganska ofarligt att bjuda in Baltikum. Hur många reser där I förhållande till Tyskland?
 

Scaniaboy

HBK Medlem
Inlägg
543
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
11284
Medlemskap
2025
Sv: Telia slopar roamingavgift i Norden och Baltikum

Vem blir först med att skipa roamingavgifterna i Tyskland? Sätter en slant på Tele 2......
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Telia slopar roamingavgift i Norden och Baltikum

Hvilke telebolag er opperatør i både Sverige og Tyskland? Om jeg ikke husker feil så eies både 3 og det tyske O2 av Orange.

Det er enkelt når et bolag er opperatør i mange land, da kan de styre roaming til eget nett og trenger ikke forhandle frem løsninger.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Telia slopar roamingavgift i Norden och Baltikum

"Räds inte utvecklingen" och "utesluter inget" tyder på att även övriga operatörer tänker införa begränsad fri roaming redan i sommar!
 
Toppen