• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nya skatteregler för husbil...

petterssonbj

HBK Medlem
Inlägg
1.116
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2024
Sv: Nya skatteregler för husbil...

Finns det någon som har en bil med automat och inte har det registrerat i registreringsbeviset ??
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.599
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Nya skatteregler för husbil...

Eftersom det sedan några år tillbaka inte längre krävs att typen av växellåda anges, finns det säkerligen sådana.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Nya skatteregler för husbil...

Det som stör mig här, är lite hur Skatteverket har sitt myndighetsutövande. Ca: 85%-95%? har manuell låda. Av dem som har "automat" är ca: 90%? robotväxlat.

- Man schablonbeskattar alla bilar för automatlåda. Hade man vetat det vid köptillfället kunde man kräva av handlaren att fixa det före köp att det syns i handlingarna.

- Man underkänner robotlådan som manuell låda utan andra grunder än tyckanden.

- Man överbeskattar större delen av husbilarna medvetet och lägger bevisbördan och kostnader för ändring i dokument på ägaren retroaktivt.

Det gör man trots att det hade varit busenkelt att korrigera felet vid nästa kontrollbesiktning genom inrapportering av status då.

Jag tycker myndigheten har skött detta med automat dåligt.


Beslut enl. förvaltningslagen skall inte vara godtyckliga. De skall vara fattade så att de ger transparens och förståelse.
 
Senast ändrad:

hansyngve0319

FD HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
18108
Medlemskap
2021
Sv: Nya skatteregler för husbil...

Hej alla skattefunderare ! Jag använde formeln som finns på CC:s hemsida och kom fram till att TS/SKV hade beräknat efter automatväxlad bil som i mitt fall blev fel, så det var bara att överklaga och döm om min förvåning i går kom ett brev från Skatteverket där man efter mitt påpekande korrigerar skatten iofs inte mycket pengar men ändå. Det som irriterar mig är att man skriver att alla fordon/husbilar som saknar uppgift om växellåda i reg.beviset har beräknats med värde-automatväxel man kommer nu att ändra detta så att fordon som saknar denna uppgift kommer att beräknas som manuell låda/lägre skatt men tidigast i april, så ligg på och bråka med TS/SKV
Med soliga vinterhälsningar
Hasse & Ingegerd:D
 

linden

HBK Medlem
Inlägg
1.755
Kommun
Gävle
HBK-Nr
1219
Medlemskap
2024
Sv: Nya skatteregler för husbil...

Lika för mig. Jag har manuell låda men dom hade räknat med att jag har automat.
Fick brev igår att dom kommer att räkna om i april.
 
F

F.d. 55989

Guest
Sv: Nya skatteregler för husbil...

Lika för mig. Jag har manuell låda men dom hade räknat med att jag har automat.
Fick brev igår att dom kommer att räkna om i april.
Om bilen är avställd löser det sig självt.
Har man däremot påställt under April, när detta kommer ändras, måste man överklaga skattebeslutet
 
F

F.d. 55376

Guest
Sv: Nya skatteregler för husbil...

Hej
Jag har varit på skattemyndigheterna i flera omgångar om just detta
inte någonstans får jag till svar att de ska räknas om i April.Utan detta ska jag fixa själv. Skrev att jag tycker det är deras uppgift att fixa detta då de har gjort fel i sin myndighetsutövning. Detta fick jag till svar

Om den beslutade ändringen har gjorts så har man att förhålla sig till den oavsett om man tycker att transporstyrelsen skall ordna detta.

Vägtrafikregistret saknar uppgift om vilken typ av växellåda ditt fordon har. Vid registrering av husbil eller personbil är det inte obligatoriskt att ange den uppgiften. När uppgift om växellåda saknas räknas det som att fordonet har en automatisk växellåda.

Om ditt fordon har manuell växellåda får du vända dig till tillverkarens representant i Sverige (generalagenten) eller en registrerad importör. De kan intyga vilken typ av växellåda fordonet har och komma in med en begäran om rättelse till oss.Från den 1 januari 2016 används en ny beräkningsmodell för att fastställa ett CO2-värde på skälig grund. Du kan läsa mer på vår webbplats:
Beräknad fordonsskatt (skälig grund) - transportstyrelsen.se



Med vänlig hälsning

André Karlberg
Handläggare

Skatte- och avgiftsavdelningen
 

Labic

HBK Medlem
Inlägg
283
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
717
Medlemskap
2024
Sv: Nya skatteregler för husbil...

Det står att om uppgifter saknas i regbeviset så skall beräkning ske enligt principen "skälig grund". I mitt Regbevis står värdena för utsläpp men beräkning sker ändå enligt principen "skälig grund".
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Nya skatteregler för husbil...

Det står att om uppgifter saknas i regbeviset så skall beräkning ske enligt principen "skälig grund". I mitt Regbevis står värdena för utsläpp men beräkning sker ändå enligt principen "skälig grund".

De uppgifter som står i ditt dokument är inte från sluttillverkaren utan från Fiat och avser inte en husbil. Av vad som framkommit har ingen husbilstillverkare kunnat uppge korrekta värden utan skickat med Fiat värdena.
 
F

F.d. 55989

Guest
Sv: Nya skatteregler för husbil...

Var hittar man underlag att man måste överklaga

Överklaga kanske var fel valt ord, men detta fick jag till svar:

Vilken typ av växellåda fordonet har är en uppgift som ingår i beräkningsmodellen. Dock är uppgiften om ett fordons växellåda inte obligatorisk när en personbil klass II (husbil) registreras i vägtrafikregistret. Alla fordon som saknar denna uppgift har beräknats med ett värde som motsvarar automatisk växellåda. Ditt fordon saknar uppgift om växellåda och den beräknade fordonsskatten baseras därför på automatisk växellåda.

Beräkningsmodellen kommer att ändras så att de fordon som saknar uppgift om växellåda kommer att beräknas med värdet som motsvarar manuell växellåda. Denna ändring kommer tidigast att ske under april 2016.

Ditt fordon är avställt och har därför ännu inte debiterats någon fordonsskatt enligt den nya beräkningsmodellen. Det finns därför inget fordonsskattebeslut för Skatteverket att pröva. Om fordonet ställs på innan justeringen av beräkningen har skett, ber vi dig att återkomma till Skatteverket för en prövning av debiterad fordonsskatt.




Med vänlig hälsning



Farah Sheguerf Kar

Skattehandläggare

Skatteverket

Göteborg (Rosenlund) | Skatteverket [NS4 version]
 

Solviva

HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Piteå
HBK-Nr
7744
Medlemskap
2024
Sv: Nya skatteregler för husbil...

Nu är det tidigast slutet av februari som gäller för omräkning från automatlåda till manuell. Jag fick detta svar idag:

Du har kontaktat Skatteverket angående den beräkningsmodell som används för att beräkna utsläppsvärdet för koldioxid, det värde som ligger till grund för beräkning av fordonsskatt för ditt fordon.

Vilken typ av växellåda fordonet har är en uppgift som ingår i beräkningsmodellen. Dock är uppgiften om ett fordons växellåda inte obligatorisk när en personbil klass II (husbil) registreras i vägtrafikregistret. Alla fordon som saknar denna uppgift har beräknats med ett värde som motsvarar automatisk växellåda. Ditt fordon saknar uppgift om växellåda och den beräknade fordonsskatten baseras därför på automatisk växellåda.

Beräkningsmodellen kommer att ändras så att de fordon som saknar uppgift om växellåda kommer att beräknas med värdet som motsvarar manuell växellåda. Denna ändring kommer att ske tidigast under slutet av februari 2016.
Ditt fordon är avställt och har därför ännu inte debiterats någon fordonsskatt enligt den nya beräkningsmodellen. Det finns därför inget fordonsskattebeslut för Skatteverket att pröva. Om fordonet ställs på innan justeringen av beräkningen har skett, ber vi dig att återkomma till Skatteverket för en prövning av debiterad fordonsskatt.




Med vänlig hälsning





Karin Lee

Skattehandläggare
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Nya skatteregler för husbil...


- Man underkänner robotlådan som manuell låda utan andra grunder än tyckanden.



Kortade ditt inlägg. Håller med om en hel del som du skriver men INTE detta.
Det handlar INTE om tyckande utan att bilen helt enkelt är automatväxla dock saknar kopplingspedal. Allt detta enligt regelverket. Så inte är det tyckande inte.
De som har villkorat körkort för Automat kan köra en automatväxlad bil och där är Faiat robotlåda en sådan.

Sedan att dagens automater inte nödvändigtvis behöver vara törstigare är en helt annan femma som behöver diskuteras.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Nya skatteregler för husbil...

Kortade ditt inlägg. Håller med om en hel del som du skriver men INTE detta.
Det handlar INTE om tyckande utan att bilen helt enkelt är automatväxla dock saknar kopplingspedal. Allt detta enligt regelverket. Så inte är det tyckande inte.
De som har villkorat körkort för Automat kan köra en automatväxlad bil och där är Faiat robotlåda en sådan.

Sedan att dagens automater inte nödvändigtvis behöver vara törstigare är en helt annan femma som behöver diskuteras.

Köper det då körkortet för automat tillåter robotlåda. Tack för påpekandet.
 
Toppen