• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kan någon förklara?

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Jag har hittat en HB på Blocket Ford Challenger 2011 | Älvsborg som verkar prismässigt OK. Men nu till min fråga. När jag kollar på Transportstyrelsens sida så ser jag att skatten är hutlösa 8454:-år! Hur kan det vara så? Den är från 2011, importerad & PB2-registrerad, skattevikt 3500kg & har ett beräknat utsläpp på 252,0 g/km. Min gamla LB-registrerade -91'a med skattevikt 3100kg med ett utsläpp som borde vara mycket högre än den nyare HB'n har bara en årsskatt på 5642:-. Hur beräknas egentligen skatten? Vilka parametrar är det som styr?
Tilläggas kan att skatten fick mej att backa direkt.

Om man istället skulle få för sig att ta hem en begagnad HB från Tyskland, hur går man tillväga för att få reda på vad skatten för denna blir i Sverige?

Bennie
 
Senast ändrad:

ThomasA

HBK Medlem
Inlägg
4.194
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
15030
Medlemskap
2024
Sv: Kan någon förklara?

Så här ser det ut för alla nya husbilar. Alla beräknas efter schablonmodellen med 252 g/km som grund. Vad jag kan förstå ger ingen tillverkare ut ett CO2-utsläppsintyg för aktuell bil. Kolla uträkningen på Transportstyrelsens hemsida. Sorry, men så här är det idag.

Utdrag från Transportstyrelsen:

Lätta lastbilar, lätta bussar och personbilar klass II (husbilar) som togs i trafik första gången den 1 januari 2011 eller senare beskattas utifrån hur mycket koldioxid de släpper ut. Om det saknas uppgift om fordonets koldioxidutsläpp, fastställs den administrativt genom en särskild beräkningsmetod.

De fordon som tagits i trafik före den 1 januari 2011 beskattas istället utifrån skattevikt.


Beräkning kan du göra på den här sidan:
Exempel på beräkningar av koldioxidberäknad fordonsskatt - dieseldriven bil, skattepliktig efter den 1 januari 2008 - transportstyrelsen.se
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Kan någon förklara?

Skatten är hög på de nyare bilar, men om man har den i registret bara två månader, exempelvis en våren och en på hösten, så blir årsavgiften mer rimlig. (ca 1500kr)

Jag tycker att det nya sättet att kunna ställa på och av med en knapptryckning och att skatten räknas per dag är mycket bra. Kanske tom. för bra? Misstänker nämligen att de kommer ändra den saken om inte X antal kronor rullar in.

Jag har kanska bestämt känsla, oavsett vad staten säger om miljömotiv etc. att det hela handlar om att dra in max med pengar till det svarta hålet. Tycker överhuvudtaget att hela miljögrejjen handlar alltför mycket att lägga på skatter och avgifter, som om det skulle göra miljön renare. Resultatet av sådan politik blir att folk tappar tron på sina politiker och de med pengar kan fortsätta att konsumera som hittils, medans de fattigare måste avstå. Inte särskillt jämställd eller solidariskt.
 

Night hawk

HBK Medlem
Inlägg
438
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
27533
Medlemskap
2024
Sv: Kan någon förklara?

Viktigt att notera att det trots den höga skattebelastningen kanske inte alls blir så tungt att bära rent kostnadsmässigt.
Förutsatt att du inte använder bilen årets alla 365 dagar givetvis.
Så snart du ämnar stå stilla i 15 dagar eller mer så kan du enkelt ställa av den. Det är den lilla "fördelen" med den högre
skattenivån. Innebär att man bara betalar effektivt för de dagar/veckor bilen är aktiv.
 

lenmar

HBK Medlem
Inlägg
1.315
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
4769
Medlemskap
2024
Sv: Kan någon förklara?

Viktigt att notera att det trots den höga skattebelastningen kanske inte alls blir så tungt att bära rent kostnadsmässigt.
Förutsatt att du inte använder bilen årets alla 365 dagar givetvis.
Så snart du ämnar stå stilla i 15 dagar eller mer så kan du enkelt ställa av den. Det är den lilla "fördelen" med den högre
skattenivån. Innebär att man bara betalar effektivt för de dagar/veckor bilen är aktiv.

Varför 15 dagar?
Lennart
 

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Inlägg
573
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2024
Sv: Kan någon förklara?

Hej.

Ett förtydligande till Stengränds svar : Man måste ha bilen avställd 15 dgr för att få tillbaka skatten men man får tillbaks för alla dagar (även de 15 första) när avställningen överstiger 15 dagar.

Mvh / Roland
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Kan någon förklara?

Alla husbilar som har årsmodell 2011 och framåt har höga skatten.
Fram till o med 2010 är skatten c:a 5600kr.

Om jag tolkar det Thomas skriver rätt så är det inte årsmodellen som styr utan fordon som tagits i trafik i Sverige före den 1 januari 2011 som beskattas utifrån skattevikt. Kan denna tolkning vara rätt? Om så är fallet så berörs ju alla importer, gamla som nya husbilar av detta.

Bennie
 

Skabo

HBK Medlem
Inlägg
133
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
11682
Medlemskap
2024
Sv: Kan någon förklara?

Hej.

Ett förtydligande till Stengränds svar : Man måste ha bilen avställd 15 dgr för att få tillbaka skatten men man får tillbaks för alla dagar (även de 15 första) när avställningen överstiger 15 dagar.

Mvh / Roland

Det blir också återbetalning på del av försäkringen.
 

Reijo53

HBK Medlem
Inlägg
88
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
11098
Medlemskap
2024
Sv: Kan någon förklara?

Den datum som fordonet har tagit i trafik första gången styr.
Om bilen är tagit i bruk i någon annan EU land så gäller den datumet.
 
F

F.d. 55521

Guest
Sv: Kan någon förklara?

vad är skatteskillnaden på 2010 och 2011 års modell? om man gäför likvärdiga bilar.
 

Reijo53

HBK Medlem
Inlägg
88
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
11098
Medlemskap
2024
Sv: Kan någon förklara?

Exp.
Dethleffs Magic Edition
2010 årsmodell skatt 5642:-
2011 årsmodell skatt 8454:-
Skillnaden 2812:-
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Toppen