• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Laddning solpanel till startbatteri

Bosse Marianne 2075

HBK Medlem
Inlägg
248
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
2075
Medlemskap
2024
Jag har problem med startbatteriet när bilen står på parkeringen, har ingen ström på platsen. Bilen kan stå i 4 veckor ingen ström på startbatteriet jag får gå ner starta bilen med jämna mellan rum. Solpanelen går bara till bodelsbatteriet jag trodde att när bil står på parkering hemma att solpanelen laddade startbatteriet men så var det inte, hur kopplar man för att det skulle funka. Förra veckan kopplade jag bort larmet för att testa,huvudströmen alltid avstängd hemma. Batteriet är nytt tudor 100AH Elektroblocket EBL 220. Bosse 2075
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: Laddning solpanel till startbatteri

Jag har problem med startbatteriet när bilen står på parkeringen, har ingen ström på platsen. Bilen kan stå i 4 veckor ingen ström på startbatteriet jag får gå ner starta bilen med jämna mellan rum. Bosse 2075
Hej!
Det bör väl vara något fel om startbatteriet inte klarar att stå 4 veckor eller till och med 4 månader. Antingen är det något som drar ström eller så drar du själv ur batteriet genom upprepade starter utan att du kör så att batteriet hinner återhämta sig.
//Conny
 

Örjan o Helen

HBK Medlem
Inlägg
109
Kommun
Härnösand
HBK-Nr
9222
Medlemskap
2024
Sv: Laddning solpanel till startbatteri

Har du ett bra nytt batteri borde det finnas ström kvar , men du kan ha samma problem som jag fick när jag bytte stereo , på nåt vis drog den ur batteriet hela tiden .Jag blev tvungen att montera tillbaka gamla stereon å då försvann stertproblemet.
 

Regent

HBK Medlem
Inlägg
323
Kommun
Norge
HBK-Nr
7204
Medlemskap
2027
Sv: Laddning solpanel till startbatteri

:) Hei!

Jeg hadde det samme problemet, solpanelet på taket ladet forbruksbatteriet,
ikke bilbatteriet.
Siden nyere biler trekker litt strøm selv om de ikke er i bruk, div. utstyr,
radio og ikke minst alarmen trekker endel. Jeg måtte lade hver 3. uke.

Løsningen for meg som kunne parkere bilen med nesen mot syd var å gå til
Clas Olsson, kjøpe et 40w solpanel med regulator, sette det på innsiden av frontruten, kabel fra panel til regulator og fra regulator til bilens batteripoler.

Dermed var problemet løst på en enkel måte, enkelt å fjerne når bilen skal
brukes.
Vil prøve å legge ved ett par bilder.....

Lykke til.

Hilsen Regent.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Laddning solpanel till startbatteri

Hejsan, det enklaste sättet att få laddning från solcellen även till startbatteriet när man vet att bilen kommer att stå orörd i flera veckor är nog en kabel mellan startbatteriet och bobatterierna med en strömbrytare på.

När bilen skall stå en längre tid så slår man till brytaren och kopplar samman batterierna, så solcellen även underhållsladdar startbatteriet.
Den sammankopplingen skall inte finnas när man använder bilen på normalt sätt och dagligen. Så lämpligast sätt att bli påmind om att bryta kontakten brukar vara att ex. koppla så att en summer hörs eller en varningslampa eller signallampan i brytaren tänds och varnar för sammankopplingen när man slår på tändningen.

Vid ev. inkoppling så tänk på säkringar i kabelns båda ändar om du drar en helt ny egen kabel.

M.v.h. JANKRO.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Laddning solpanel till startbatteri

Skulle man inte kunna koppla solcellens laddström via ett relä som bryter när man startar motorn? På detta sätt skulle det ske med automatik utan att man riskerar att glömma bryta förbindelsen mellan bo-& startbatteri.
Relä - Biltema kostar 39.90:- & klarar 40A som bör räcka till för ändamålet.

85 till jord, 86 till D+ (eller DF som den kallas ibland) & pluskabeln mellan bo-& startbatteri via 30-87a .

Bennie
 

Bilagor

  • Relä biltema.jpg
    Relä biltema.jpg
    26,6 KB · Visningar: 1.327

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: Laddning solpanel till startbatteri

Jag kopplade solcellerna direkt på förbrukarbatterierna för att undvika onödiga förluster.
För att även vid behov kunna ladda startbatteriet så monterade jag en manuell omkastare mellan regulator och batterierna där ena laddkabeln går till förbrukarbatterierna och den andra till startbatteriet, på så sätt kan jag enkelt välja vilket batteri som skall laddas.
När omkastning sker till startbatteriet så ställer jag även om regulatorn för att ladda ett batteri med lägre A styrka.
Skulle en akut situation uppstå vid start så har jag även förberedda startkablar mellan förbrukar och startbatteri.
Givetvis är respektive kablar avsäkrade.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Laddning solpanel till startbatteri

Skulle man inte kunna koppla solcellens laddström via ett relä som bryter när man startar motorn? På detta sätt skulle det ske med automatik utan att man riskerar att glömma bryta förbindelsen mellan bo-& startbatteri.
Relä - Biltema kostar 39.90:- & klarar 40A som bör räcka till för ändamålet.

85 till jord, 86 till D+ (eller DF som den kallas ibland) & pluskabeln mellan bo-& startbatteri via 30-87a .

Bennie
--------------------------------------------------------
Nackdelen är ju då att det alltid är sammankopplat vid stillestånd om man inte har något ytterligare som man kan bryta (och glömma), och då så kan du ju nöta ner startbatteriet också om du råkar använda för mycket ström under natten vid normal användning och camping.
Det blir i princip samma som att reläet mellan start och bobatterier som drar när bilens generator laddar har bränt ihop och aldrig släpper.

(Sorry Bennie, kanske läste slarvigt. Menade du att solcellen skall ge ström innan sammankopplingen kan ske ?? För den komb. kunde vara en god idé, men kräver lite elektronik för att begränsa när reläet kan dra eller släppa, Men kräver då tyvärr lite ström till reläet vid till eller från.)

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Laddning solpanel till startbatteri

--------------------------------------------------------
Nackdelen är ju då att det alltid är sammankopplat vid stillestånd om man inte har något ytterligare som man kan bryta (och glömma), och då så kan du ju nöta ner startbatteriet också om du råkar använda för mycket ström under natten vid normal användning och camping.
Det blir i princip samma som att reläet mellan start och bobatterier som drar när bilens generator laddar har bränt ihop och aldrig släpper.

(Sorry Bennie, kanske läste slarvigt. Menade du att solcellen skall ge ström innan sammankopplingen kan ske ?? För den komb. kunde vara en god idé, men kräver lite elektronik för att begränsa när reläet kan dra eller släppa, Men kräver då tyvärr lite ström till reläet vid till eller från.)

M.v.h. JANKRO.

Nej, du läste allt rätt. Meningen med min koppling var ju att reläet inte behöver ha styrspänning som drar ström när motorn är avstängd. Men du har rätt i att risken finns att man förbrukar så mycket på natten att startbatteriet laddas ur. Om man skall ha en brytare enl. ditt förslag. Så måste man ju bryta innan motorn startas & när solen går ner vilket ökar chansen att man glömmer detta. Det blir ett himla massa brytande, brytaren slits väl ut & får bytas med jämna mellanrum.:D

Ha det:santa1:
Bennie
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Laddning solpanel till startbatteri

Hejsan igen, nej idén är ju att man bara skall slå till brytaren och koppla samman batterierna de gånger bilen kommer att stå oanvänd flera veckor i ett sträck, så startbatteriet riskerar att bli urladdat av ev. larm, bilradiominne m.m. som brukar dra ner ett startbatteri på ett par veckor. Vid normal användning och kanske bara en veckas stillestånd så är det ju helt onödigt att underhållsladda startbatteriet, så då behövs det inte.

Om man skall ställa bilen i flera veckor så kan man ju ha en liten checklista att följa när man går ifrån bilen och när man skall starta upp den igen, för det är kanske mer än brytaren till batterierna man vill/skall komma ihåg och ha lite extrakoll på vid sådana tillfällen.
Stänga/kolla gasolkranen, ställa kylskåpsdörren på vädringsläge, tömma toakassetten, tömma sopbehållaren m.m.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 940

Guest
Sv: Laddning solpanel till startbatteri

Hej Bosse.
Vad är det för solcellregulator som du har,en del har en utgång för startbatteriet.
Då är det bara att koppla en kabel till 2:an på Block5 på EBL220.
Så har jag gjort och då laddar det startbatteriet med 2A 13,8volt.
Jag har visserligen en EBL101 där är det block6,men annars verkar det vara samma funktion.
Arne.
.
 
Senast redigerad av en moderator:

lejoh

FD HBK Medlem
Inlägg
346
Kommun
Motala
HBK-Nr
5423
Medlemskap
2022
Sv: Laddning solpanel till startbatteri

Bilar ska klara att stå utan att användas.
Om batteriet töms av det finns det bara två saker som kan vara fel.
Startbatteriet är slut eller något drar ström trotts att tändningen är avslagen.
(Förutsätter att laddning från generatorn under körning fungerar så batteriet är uppladdat vid parkering).

Jag hade det andra problemet, köpte en "elmätare" på biltema (ca 100 kr) som har en kontakt som passar i säkringshållare. Man mäter på alla säkringar med alla kontakter/förbrukare avslagna, det ska vara 0 amp på alla genom säkringen.
Jag fick på min bil 0,7 amp där stereon var kopplad.
Troligen felkopplat på fabriken. Kopplade om stereon till en strömbrytare som jag alltid använder som av/på av stereon.
Nu kan min bil stå flera månader utan problem att starta.
Givetvis kan det vara något annat på din bil som drar ur ditt batteri men vet du vilken säkring/förbrukare det gäller så blir det lättare att felsöka.
Tills du hittat felet är det bara att ta ur felande förbrukares säkring när du parkerar bilen.

/Leif
 
Senast ändrad:

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.819
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Laddning solpanel till startbatteri

Är inte problemet löst om man laddar startbatteriet fullt och därefter kopplar bort pluspolen?

Vid vinterförvaring kan det vara OK, men om den ska stå på en parkeringsplats några veckor utan att användas låter det lite krångligt. Dessutom kanske man vill ha ett aktivt larm.
 

Leffe M

HBK Medlem
Inlägg
487
Kommun
Malmö
HBK-Nr
15414
Medlemskap
2024
Sv: Laddning solpanel till startbatteri

Hej Bosse Jag hade samma problem för ca 3 år sedan Hade bilen under ett tak på jobbet med blinkande larmlampa i framrutan , stängde inte av solcellerna från ebl efter ca 3 veckor var startbatteriet tomt men larmlampan blinkade så det fanns tydligen lite ström till den . Kollade bodelsbatteriet som var fulladdat .
Diskuterade sedan detta med en bilelektriker som sa så här Ebl laddar först bodelbatteri sedan underhållsladdning till startbatteriet oavsett, motorn går, 220 volt,. solcell. Så i mitt fall så sa han " solcellen laddar inte för ingen sol under taket ( vilket jag fattar) då letar ebl efter något den kan sno ström från. I mitt fall startbatteriet.
I dag står bilen på samma ställe utan solcellen inkopplade efter 4 veckor fulla batterier.
Därför tror jag att dina solceller laddar för lite ( denna årstid grått mulet ock lite sol på din parkering) Testa med detta
Mvh Leffe
 
F

F.d. 940

Guest
Sv: Laddning solpanel till startbatteri

"solcellen laddar inte för ingen sol under taket ( vilket jag fattar) då letar ebl efter något den kan sno ström från."

Kan du förklara hur detta skulle gå till.:)
Arne.
 
Toppen