• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Laddning solpanel till startbatteri

Bosse Marianne 2075

HBK Medlem
Inlägg
248
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
2075
Medlemskap
2024
Jag har problem med startbatteriet när bilen står på parkeringen, har ingen ström på platsen. Bilen kan stå i 4 veckor ingen ström på startbatteriet jag får gå ner starta bilen med jämna mellan rum. Solpanelen går bara till bodelsbatteriet jag trodde att när bil står på parkering hemma att solpanelen laddade startbatteriet men så var det inte, hur kopplar man för att det skulle funka. Förra veckan kopplade jag bort larmet för att testa,huvudströmen alltid avstängd hemma. Batteriet är nytt tudor 100AH Elektroblocket EBL 220. Bosse 2075
 

Scaniaboy

HBK Medlem
Inlägg
543
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
11284
Medlemskap
2025
Sv: Laddning solpanel till startbatteri

Jag ställde mig samma fråga för någon vecka sedan. Varför laddar inte bilbatteriet av solcellen?
Inlägg 8 nämner samma sak.
Fick förklaringen att det är bättre med en egen solcell till startbatteriet av flera anledningar som jag inte utvecklar här utan bara inser att så får det bli.
Tänker nog skaffa en liten solcell + regulator och koppla in på startbatteriet.
Har också larm och GPS som måste få försörjning när jag står still.
 

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Sv: Laddning solpanel till startbatteri

Jag ställde mig samma fråga för någon vecka sedan. Varför laddar inte bilbatteriet av solcellen?
Inlägg 8 nämner samma sak.
Fick förklaringen att det är bättre med en egen solcell till startbatteriet av flera anledningar som jag inte utvecklar här utan bara inser att så får det bli.
Tänker nog skaffa en liten solcell + regulator och koppla in på startbatteriet.
Har också larm och GPS som måste få försörjning när jag står still.

Jag har svårt att förstå varför det blir bättre. Visst blir solcellsytan större totalt sett, det är ju bättre. Men det både kostar mer, och är mer jobb än bara byta regulatorn.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Laddning solpanel till startbatteri

Håller med trevik.

Jag hade först att det bara laddade bodelen, men efter att ha pratat med Marocko Max fick JR Larmcenter byta regulator till en som laddade 5-10% på startbatteriet (tror jag).

Vartfall jag har inte sett någon försämring. Mina batterier är alltid fulla när dagen är slut. Både bak och fram.
 

RichardK

FD HBK Medlem
Inlägg
158
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
10957
Medlemskap
2022
Sv: Laddning solpanel till startbatteri

Installerade solceller och en extra batteribank ifjol. Mellan solcellerna och batteribanken sitter en C-TEK 250S DUAL och håller reda på ström o laddning.
På C-TEKen finns en ut/ingång som kopplas till B+ som jag hittade i kontaktraden på elblocket.
Då blir det så att när C-TEKen känner att den extra batteribanken är fulladdad, då skickar den strömmen till de andra batterierna (start- o bodelsbatteriet) och laddar dom med.
När bilens generator laddar kopplar C-TEKen över från solceller till generator o laddar, om det behövs, extrabatterierna.
Fungerar hur bra som helst!! Inget krångel med reläer, ebl o extra paneler!
Övervakning enl bild. Röd=start Grön=bodel Blå=extra Gul=solsken
Volt.jpg
 

RichardK

FD HBK Medlem
Inlägg
158
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
10957
Medlemskap
2022
Sv: Laddning solpanel till startbatteri

RichardK, vad är det för manöverpanel du har? Ser intressant ut.

Manöverpanel är väl att ta i!!!
Det är 4 st små voltmetrar som på bilden. För skojs skull i olika färger.
De har en +ingång, med brytare, som tänder/släcker displayerna vilket kan vara bra för de lyser rätt så starkt.
På sidan om, till vänster finns tre C-Tek batterikontroller som blinkar med rött-gult-grönt beroende på laddningsstatus. Men jag ville ha mer precisa värden så då satte jag in voltmetrarna.
C-Tek 250S Dual behöver ingen manöverpanel, den sköter sig själv.
[/ATTACH]
 

Bilagor

  • voltmeter 1.JPG
    voltmeter 1.JPG
    15,6 KB · Visningar: 432
  • ctek_1.jpg
    ctek_1.jpg
    131,3 KB · Visningar: 437

RichardK

FD HBK Medlem
Inlägg
158
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
10957
Medlemskap
2022
Sv: Laddning solpanel till startbatteri

Ok, kopplar man även 230 laddaren i C-tecen?

Nej, nej, nej!!! Solcellspanelerna, batteriet och B+ från generatorn, om man nu har ett extra batteri speciellt för solpanelerna. Har man det inte så får man gå till inkopplingsanvisningen som finns med i C-Tek-kartongen. Har den kommit på avvägar kan man ringa till C-Tek o be om en ny om den inte hittas på nätet.

230V-laddaren kan lämnas precis som den är. När den går igång slutar C-tec´en att skicka laddning till B+
 

RichardK

FD HBK Medlem
Inlägg
158
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
10957
Medlemskap
2022
Sv: Laddning solpanel till startbatteri

Tack! Jag hittade ett kopplingsschema så nu vet jag precis hur jag ska koppla.
http://www.battericentrum.se/upload/ctek/manualer/D250S_DUAL_SV.pdf
Frågan är då om jag behöver en Smartpass om jag har två 80Ah bodelsbatterier?

Jag har två 80Ah-batterier enkom för solcellerna, alltså en extra batteribank, å det fungerar alldeles utmärkt utan SmartPass. Men det kan ju vara beroende av hur stora paneler man har. Jag har två 90 Wattspaneler som lämnar vid max lite drygt 10A tillsammans.
Dessutom har jag en rejäl frånskiljare så de här två batterierna kan isoleras från övriga batterier och generator. Likaså skarvkontakter på kablarna från solpanelerna så de oxå kan isoleras. Det känns lite bättre när jag ska rota med anläggningen.
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.439
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Sv: Laddning solpanel till startbatteri

Om jag kopplar enl denna skiss så blir det rätt?
Jag har en 160w solcell och 2 st 80 Ah till bodelen.
 

Bilagor

  • image.png
    image.png
    388,7 KB · Visningar: 46

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Laddning solpanel till startbatteri

Om jag kopplar enl denna skiss så blir det rätt?
Jag har en 160w solcell och 2 st 80 Ah till bodelen.

Så har jag kopplat in det och det fungerar bra.
Andra kopplar det genom EBL => husbilens elcentral för att se hur mycket det laddar om du har såna finesser.
Och andra tycker man ska ha ett relä på kabeln från generatorn.

Sök i forumet och du lär hitta!
 

Rambo

HBK Medlem
Inlägg
26
Kommun
Mark
HBK-Nr
32856
Medlemskap
2024
Köp en batterifrånskiljare,det finns elektroniska med fjärr kontroll. Jag har själv en sån och den fungerar utmärkt varje gång jag stänger av motorn bryter jag strömmen! Den Finn att köpa via Amazon
Rambo
 
Toppen