• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Auktionsfynd, eller inte??

F

F.d. 30146

Guest
Hej på er!

Jag köpte en begagnad Garmin nüvi 50LM på auktion (dödsbo-auktion) i förra veckan, jag gav inte många kronor för den.
Jag undrar hur jag kan/ska göra för att kunna lägga i de senaste drivrutinerna och de senaste kartuppdateringarna?
Jag har laddat ner Garmin Express, men jag förstår att förra ägarens uppgifter är på något sätt kopplade till enheten, jag kan alltså inte i programmet lägga till enheten (den finns ju redan registrerad).
Finns det något jag kan göra, och i så fall vad?

Den fungerar visserligen som den är nu, men jag vill ha det fräschaste.
 
F

F.d. 30146

Guest
Sv: Auktionsfynd, eller inte??

Tack för svar.

Problemet, som jag ser det, är väl förmodligen, att kostnaden för ett sådant förfarande vida överstiger värdet.

Jag ska kontakta supporten och höra vad som krävs, och om det visar sig att kostnaden är ungefär lika som att köpa en ny, ja då får jag väl helt sonika kolla om det finns s.k gratistjänster på nätet:wub::yes::yes:

Gratis rockar:applaus::bock:
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Auktionsfynd, eller inte??

Hej, berätta gärna hur det går för det vore kul att höra hur det går till.
Om det visar sig bli för kostsamt så finns det en möjlighet att skaffa gratis kartor från openstreetmap, gratis. :)

mvh jocke
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Auktionsfynd, eller inte??

Hur gamla är kartorna som är i den? Det händer ju egentligen inte särskilt mycket mellan uppdateringarna. :)
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Auktionsfynd, eller inte??

Jag har en 660FM från 2005? Och körde med de gamla kartorna framtill 2013 tills jag köpte Nuvi 2595 som hade livstidsuppdateringar. (de hade inte den gamla) När jag uppdaterade den nya, så kopplade jag in den gamla av bara farten. Jag menar, vad hade jag att förlora? Och efter några försök gick det. Dock är minnes utrymmet så litet att man får sålla bland kartorna, jag fick med norden, danmark och tyskland.
Det är bara att försöka...
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Auktionsfynd, eller inte??

Jag har en 660FM från 2005? Och körde med de gamla kartorna framtill 2013 tills jag köpte Nuvi 2595 som hade livstidsuppdateringar. (de hade inte den gamla) När jag uppdaterade den nya, så kopplade jag in den gamla av bara farten. Jag menar, vad hade jag att förlora? Och efter några försök gick det. Dock är minnes utrymmet så litet att man får sålla bland kartorna, jag fick med norden, danmark och tyskland.
Det är bara att försöka...

Det låter intressant, kan du beskriva lite mera hur du gjorde? :)
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Auktionsfynd, eller inte??

Hej!

Det brukar inte vara några problem att koppla den till nya ägaren.
Kan du inte bara lägga till enheten med den stora PLUS symbolen i Garmin express?
 
F

F.d. 30146

Guest
Sv: Auktionsfynd, eller inte??

Hej!

Det brukar inte vara några problem att koppla den till nya ägaren.
Kan du inte bara lägga till enheten med den stora PLUS symbolen i Garmin express?

Jo det kan vara ett problem att koppla till en ny ägare (jag i det här fallet) om förra ägaren redan har registrerat/kopplat enheten.

Och om den förra ägaren redan kopplat enheten, ja då spelar det ingen roll hur stort PLUSTECKNET är, det kommer inte att fungera.

Men som tur var hade inte förra ägaren registrerat enheten i Garmin Express. Jag kontaktade Garmin idag och beskrev hur jag kommit över enheten, de bad mig lämna ut serienummret så de kunde kolla om den var/är registrerad.
Jag beskrev även mina fruktlösa försök att lägga till enheten i Garmin Express från början, de fattade inte varför det inte fungerade första gången.
Jag fick avinstallera programmet och lägga in det igen på en annan dator, och se nu gick det alldeles utmärkt, fråga mig inte varför.

Så nu är enheten uppdaterad:yes: och det bästa av allt, det kostade bara ett telefonsamtal:mcride:
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Auktionsfynd, eller inte??

Det låter intressant, kan du beskriva lite mera hur du gjorde? :)

Hur jag gjorde? Jag hade ju köpt 660FM:n som ny och hade uppdaterat de med Expressen, men inte kartorna då dessa kostade ca 1000kr. Jag gjorde detta direkt efter att jag köpte den. Efter det gjorde jag aldrig någon försök att uppdatera kartor ed. Först när jag köpte den senaste nuvi 2995 och uppdaterade dess kartor, pluggade jag in den gamla manicken. Först ville den inte veta av den, men sedan tog den det som den nya manicken och uppdaterade kartorna. Lite märkligt är det. Men jag tror inte garmin har satt någon större energi att hindra detta.
Jag vill minnas att man fick välja sin GPS från en lista i expressen och sedan köra vidare. Du kan ju avinstallera Expressen först och alla cookies du har i burken och sedan hämta en ny express och pröva på. Pröva flera gånger.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Auktionsfynd, eller inte??

En bekant gjorde uppdatering på liknande sätt med tomtom hade ett uppdrag att uppdatera en tomtom med köpt karta och körde flera stycken gamla på samma vis.
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Auktionsfynd, eller inte??

Bara för att vara säker att jag minns rätt kopplade jag mina två garmin till en annan dator och lade till dem med en helt ny epost.
Så det ska inte vara något bekymmer att ta över en begagnad GPS.
Men det kan vara bekymmer med Garmin Express, jag tror det var det som felade.

Jo det kan vara ett problem att koppla till en ny ägare (jag i det här fallet) om förra ägaren redan har registrerat/kopplat enheten.

Och om den förra ägaren redan kopplat enheten, ja då spelar det ingen roll hur stort PLUSTECKNET är, det kommer inte att fungera.

Men som tur var hade inte förra ägaren registrerat enheten i Garmin Express. Jag kontaktade Garmin idag och beskrev hur jag kommit över enheten, de bad mig lämna ut serienummret så de kunde kolla om den var/är registrerad.
Jag beskrev även mina fruktlösa försök att lägga till enheten i Garmin Express från början, de fattade inte varför det inte fungerade första gången.
Jag fick avinstallera programmet och lägga in det igen på en annan dator, och se nu gick det alldeles utmärkt, fråga mig inte varför.

Så nu är enheten uppdaterad:yes: och det bästa av allt, det kostade bara ett telefonsamtal:mcride:
 
Toppen