• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Högt tryck i vattenledningar

Nisse van Hymer

HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
7086
Medlemskap
2025
I vår Hymer van har vi en Truma panna. Vid ett flertal tillfällen har trycket i vattenledningarna ökat i samband med att pannan varit igång för värme och eller varmvatten. Vid tre tillfällen har trycket ökat så kraftigt att slangarna brustit. Efter byte av slangar har ingen slang gått sönder men läckage har uppstått vid kopplingar. Har någon varit med om något liknande eller har en susning om vad som är fel och hur man ska åtgärda det.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.236
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Högt tryck i vattenledningar

I Alde pannorna skall det finnas en luftkudde i varmvattenberedarent för att ta upp dessa volymvariationer.
I instruktionen står det att om man har varmvattenberedaren fylld i månader i sträck, skall man tömma varmvattenberedaren för att förnya luftkudden.

Jag vet inte vilket fabrikat du har, men fysiken är ju samma......
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.253
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Högt tryck i vattenledningar

Vi har en Truma Combi och jag är inte säker på att det finns någon luftkudde i den. I stället finns det uppenbarligen en säkerhetsventil som pytsar ut lite vatten när den värmer upp kallare vatten som då expanderar. Det kommer en liten mängd vatten då och då under uppvärmningsprocessen efter att vi använt varmvatten.

Jag vet inte vilken panna frågeställaren har men kan det vara så att det är fel på en sådan säkerhetsventil?
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Högt tryck i vattenledningar

Där man dränerar VVB:n för vintern, det är en liten spak man lyfter upp, (röd)och därifrån går det en slang ut. Den manicken fungerar som tryckventil och släpper ut övertryck.
Oftast är problemet att den läcker lite grann då packningen torkat under vintern. Men den kan lika gärna ha fastnat i stängt läge. Och då fungerar inte tryckregulatorn. Därför brukar man lämna den i öppet läge under vintern.
Detta gäller äldre bilar, om de hittat på nymodigheter i de senare versionerna vet jag ej...
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Högt tryck i vattenledningar

Felet kan även ligga i själva pumpen. Där brukar det finnas en inställningsmöjlighet för utgående tryck inom vissa gränser.
Har varit med om liknande fel på en helt ny pump.
 
F

F.d. 30354

Guest
Sv: Högt tryck i vattenledningar

Är ingen expert på husbilspannor...Truma/Alde...Men i verkliga livet som Rörmokare finns det alltid Säkerhetsventiler på värme/vatten/kyla...Otroligt konstigt om det inte fanns säk-ventiler i husbilar..:(
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Högt tryck i vattenledningar

Alde pannan har sikkerhetsventil, men så lenge luftkudden er der trenger denne ikke å løse ut. Thruma sin sikkerhetsventil er beskrevet tidligere i tråden. Det som kompliserer i mange husbiler er bruken av slanger i stedet for rør.
 

alfan

HBK Medlem
Inlägg
58
Kommun
Vålberg
HBK-Nr
3117
Medlemskap
2024
Sv: Högt tryck i vattenledningar

Är det ett vattensystem som har en pump med inbyggd trycksensor,
så kan det som Decker skriver, vara fel på denna. Det står förmodligen
i Trumas manual hur högt tryck det får vara i systemet. har justerat ned trycket i min pump till 1,1 bar, detta räcker gott.
Alf
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Högt tryck i vattenledningar

Oavsett om det finns tryckgivare i själva pumpen, så måste det finnas en säkerhetsutlösare för varmvatten. Vattnet utvidgar sig ju en del när den värms upp. Vill minnas att backventiler sitter före VVB:n och hindrar egentligen bara att varmvattnet inte går i kallvattenledningar.

Om du inte hittar en säkerhetsventil, så bör du fundera ifall någon har reparerat en frysskada och "hoppat över" detaljen med säkerhetsventilen.
Knut brukar ju veta det mesta, men jag "tror" här annorlunda än han. Jag tror inte att en luftkudde i VVB:n kan påverka säkerhetsventilen då den endast reagerar på tryck. ( den är fjäderbelastat och den där fjädern är så korkad att den begriper inte vad som trycker på den, vatten eller luft)
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Högt tryck i vattenledningar

Luftkudden hjelper litt ved å komprimeres når vatnet ekspanderer og forsinker trykkøkningen noe slik at det tar noe lengre tid føre sikkerhetsventilen løser ut og ofte slipper en dette utslippet.
 
F

F.d. 50661

Guest
Sv: Högt tryck i vattenledningar

Om det sitter en backvenil inna beredaren (vilket det borde göra) så försvinner hydroforefekten luft kudden i beredaren till kallvatten, vanliga VVb tar vattnet överst i vvb så där fina ingen luftkudde istället använder man hydropress eller hydrofor. husbilens kallvatten saknar då tryck tank och pumpen borde starta om tar ett glas kallt vatten vatten bara. Om systemet har en tryckströmbrytare så kan man montera in en liten 5-10 liters hydro press bara ett T-rör på kallvatten ledningen så slipper man pulserandet
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.572
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Högt tryck i vattenledningar

Luftkudden hjelper litt ved å komprimeres når vatnet ekspanderer og forsinker trykkøkningen noe slik at det tar noe lengre tid føre sikkerhetsventilen løser ut og ofte slipper en dette utslippet.

Hej, ja det står i rätt många instruktioner att man skall tömma vv beredaren ibland för att återställa luftfickan som bör finnas inne i beredaren för att ta upp viss expansion av vattnet vid uppvärmning m.m. Om systemet är helt utan luftficka så ökar och minskar ju volymen och trycket så fort lite tempförändring sker på vattnet, och lite beroende av var och hur backventiler är placerade i systemet så kan det bli både övertryck och undertryck i systemet bara för att den fjädrande luftfickan inte finns. Det plågar ju både slangar, behållare och även de klena plastkranar som sitter i de flesta husbilar.
En rätt placerad expansionsburk löser ju problemet men behövs ofta inte, och särskilt om man har dränkpump med kranströmbrytare så är det nog tänkt att luftfickan i beredaren skall räcka.
---------------
---------------

Om det sitter en backvenil inna beredaren (vilket det borde göra) så försvinner hydroforefekten luft kudden i beredaren till kallvatten, vanliga VVb tar vattnet överst i vvb så där fina ingen luftkudde istället använder man hydropress eller hydrofor. husbilens kallvatten saknar då tryck tank och pumpen borde starta om tar ett glas kallt vatten vatten bara. Om systemet har en tryckströmbrytare så kan man montera in en liten 5-10 liters hydro press bara ett T-rör på kallvatten ledningen så slipper man pulserandet

Det beror lite på vilket system du har i husbilen. Men i trycksystem så finns det ofta något mer "fjädrande utrymme" än luftfickan i vv beredaren så pumpen inte behöver starta och stanna hela tiden om man bara tar en skvätt vatten. Men det kan ändå vara bra att ha en luftficka i beredaren just beroende på var backventilerna sitter. Då är vv beredaren hela tiden lite uppsäkrad för volymändring av vv vattnet.

I vanliga vv beredare som man har hemma så sitter rören inne i dem placerade så att det även blir en fjädrande luftficka i dem. Hydropress och hydroforluftfickorna används ju till största delen även där för att pumpen inte skall gå så fort man tar lite vatten ur systemet.
Om man har kommunalt vatten till sitt hus så blir man ju utan de luftfickorna, så även där räcker det ofta med luftfickan i vv beredaren som fjädrande utrymme. Det går ju bra att även där montera en luftbehållare för att säkra systemet.

I mitt hus med kommunalt vatten så har jag alltid klarat mig med luftfickan i vv beredaren.
Både i husbilar och hemma så minskar luftfickan vartefter och behöver förnyas genom att tömma beredaren och fylla den på nytt.
Hemma hos mig så märker man när det är dax att göra den manövern. När luftfickan är borta, och systemet utan fjädrande ficka så dunkar det till som f... i rörsystemet när man stänger en kran snabbt.

I alla de de här fallen så skall det ju sitta en övertrycksventil som öppnar om trycket ändå blir för högt systemet, och inte alltid men för det mesta så skall det ju även sitta en undertrycksventil som som öppnar och släpper in luft i systemet om värmen minskar så volymen minskar och någon backventil eller kran hindrar tryckminskningen.
Undertryck kan rätt lätt sabba saker. En petflaska som tål rätt högt innifrån, skrynklar väldigt lätt ihop sig när den är tom, korken åtdragen och avkyld i källaren så ser den ut som ett russin. Det samma gäller ofta tryckkärl som vv beredare m.m. även om de naturligtvis måste plågas hårdare av vakuum än flaskan.

M.v.h. JANKRO.
 

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.865
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: Högt tryck i vattenledningar

Hej igen!
Jag fick svar:
"Hej Lasse!
I värmaren finns inte mycket till luftkudde att expandera på.
Hur systemet i övrigt är uppbyggt kan jag inte svara till …men normalt finns inget expansionskärl och då blir det säkerhetsventilen i FrostControl-ventilen som öppnar och släpper på trycket.
Vi har inte något expansionskärl som passar för detta syfte men jag vet att både KAMA Fritid och Holiday Fritid saluför dylika tingestar.
Med bästa hälsning!
Mats Rosén
Affärsområde Truma Skandinavien & Eftermarknad"
 
Toppen