• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Högt tryck i vattenledningar

Nisse van Hymer

HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
7086
Medlemskap
2025
I vår Hymer van har vi en Truma panna. Vid ett flertal tillfällen har trycket i vattenledningarna ökat i samband med att pannan varit igång för värme och eller varmvatten. Vid tre tillfällen har trycket ökat så kraftigt att slangarna brustit. Efter byte av slangar har ingen slang gått sönder men läckage har uppstått vid kopplingar. Har någon varit med om något liknande eller har en susning om vad som är fel och hur man ska åtgärda det.
 

janne A

HBK Medlem
Inlägg
260
Kommun
Orust
HBK-Nr
4160
Medlemskap
2024
Sv: Högt tryck i vattenledningar

Hej igen!
Jag fick svar:
"Hej Lasse!
I värmaren finns inte mycket till luftkudde att expandera på.
Hur systemet i övrigt är uppbyggt kan jag inte svara till …men normalt finns inget expansionskärl och då blir det säkerhetsventilen i FrostControl-ventilen som öppnar och släpper på trycket.
Vi har inte något expansionskärl som passar för detta syfte men jag vet att både KAMA Fritid och Holiday Fritid saluför dylika tingestar.
Med bästa hälsning!
Mats Rosén
Affärsområde Truma Skandinavien & Eftermarknad"

Ett litet råd i all välmening...om du ska montera nån tryckutjämning, välj en liten hydrofor med plåthölje (2 liter kanske) och inte Kama's plastskräp. Har råkat ut för två spruckna dylika....


//Janne
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Högt tryck i vattenledningar

Hmm, avloppet från beredaren sitter väl en liten bit under toppen av beredaren för att inte man ska kunna fylla den full.

Men som jag skrev nyss i en annan tråd, dessa plast t-korsningar är inte speciellt bra om vi uttrycker det vänligt, lämpligt är att byta dessa till koppar från en VVS firma eller ed.

Gäller också att ha en bra slang som fjädrar och dra lagom hårt, gärna med dubbla klamrar för att få en större kontaktyta.

Slangarna som säljs och kanske monteras är ofta inte heller avsedda för med än 60 grader..
 

oskobe

HBK Medlem
Inlägg
437
Kommun
Österåker
HBK-Nr
12585
Medlemskap
2024
Sv: Högt tryck i vattenledningar

Kommer ihåg att instruktionen till truma combi nämnde att det är normalt att lite vatten släpps ur säkerhetsventilen då och då. Så är det även i vattensystem hemma. Där ska säkerhetsventilen mynna ovan golvbrunn. Varför åtgärda något som inte är ett fel. Ett expansionskärl i ett tappvattensystem är till främst för att få ett jämnare flöde så om det är det man vill ha så kan man montera ett sådant.
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Högt tryck i vattenledningar

Hejsan, ja men med ett expansionskärl så slipper man ju att få upp trycket i systemet så mycket att övertrycksventilen skall behöva öppna. Så man undviker att trycket skall hinna plåga slangar och kopplingar m.m. innan detta sker.
Man slipper ju också en väldigt nervös vattenpump som slår till och från så fort man öppnar en kran i ett tryckvattensystem.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Högt tryck i vattenledningar

Hejsan, ja men med ett expansionskärl så slipper man ju att få upp trycket i systemet så mycket att övertrycksventilen skall behöva öppna. Så man undviker att trycket skall hinna plåga slangar och kopplingar m.m. innan detta sker.
Man slipper ju också en väldigt nervös vattenpump som slår till och från så fort man öppnar en kran i ett tryckvattensystem.

M.v.h. JANKRO.
Ja på pumpsidan så är det helt klart trevligt med ett expansionskärl, pumpen ska sedan mata både kallvattensystemet och beredaren, den senare lämpligen via en backventil.

På varmvatten sidan så finns det redan ett expansionskärl i beredaren som jag skrev några inlägg högre upp.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Högt tryck i vattenledningar

På varmvatten sidan så finns det redan ett expansionskärl i beredaren som jag skrev några inlägg högre upp.
--------------------------------------------
Ja, läs gärna mitt inlägg Nr. 18 i den här tråden, bl. a. om kommunalt vatten och egen anläggning i ett hus, och luftficka i vv beredaren både i bil och hemma. m.m.

M.v.h. JANKRO.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.584
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Högt tryck i vattenledningar

Ett bra sätt att kolla om det är dags att tömma varmvattenbehållaren i en Aldepanna för att skapa ny luftkudde är att öppna kranen lite. Det kvitta om det är varm- eller kallkranen, system är sammankopplat.

Om pumpen genast startar och pulserar fram vattnet då är det hög tid att helt tömma varmvattenbredaren. Efter tömning och återfyllning bör man kunna fylla minst ett dricksglas mellan ett stopp och start av pumpen.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Högt tryck i vattenledningar

En bild hade nog varit bra tror jag.

Lämpligt är att ha en vattentank-> pump-> expansionskärl-> förgrening mellan kallt vatten till kranar och till beredaren.

Den som nu går till beredaren går först till en backventil sedan in i beredaren -> till en ny förgrening som dels matar varmvatten slangarna samt även har en övertrycktsventil.

Detta förutsätter en beredare som är en ren tank med utloppet under toppen av tanken som skapar utrymme för expansion vid värme.

Första expansionstanken direkt efter pumpen matar alltså både varmt och kallt vatten och arbetar som en "ackumulator tank").

Backventilen innan beredaren skyddar kallvattensystemet från trycket från beredaren och är såklart egentligen dock lite onödig(men bra) om man har lika bra kallvattenledningar(och expansionskärl pump) som varmvattenledningar eftersom inget vatten kommer att gå bakvägen utan endast trycket är ett problem.

Backventilen gör dock att det är hälften så många slangar och kopplingar samt pumpen och expansionskärlet som belastas av trycket från beredaren.

Å andra sidan, har man bra kallvattenledningar mm så kommer expansionskärlet att hjälpa till med tryckutjämning även när beredarens tryck ökar, då kan man sätta backventilen efter pumpen i syfte att hjälpa pumpens egen backventil(de flesta tryckpumpar har en inbyggd) om man vill men sedan är det så att ju mer grejer desto mer problemkällor:)

Beträffande kommunalt vatten mm så skulle jag vilja påstå att det är just denna backventil som orsakar smällarna i ledningarna, dvs den flyttar smällarna från komunalsidan till husets sida inget annat.

Så bäst är anser jag expansionskärl efter pumpen, ingen backventil, säkerhetsventil efter beredaren, inga plastförgreningar, bra vattenslangar som tål värme(inte bara +60 utan +100 Celsius) samt kyla och såklart bra kranar lämpligen VVS eller från båtindustrin inte campingvärdens plastsmeck.

Och självfjädrande klammer eller dra åt lagom inte för hårt.
 
Toppen