• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fylla svensk P11 i Torrevieja?

Stefan67

HBK Medlem
Inlägg
281
Kommun
Falköping
HBK-Nr
19507
Medlemskap
2024
Vet någon var jag kan fylla svensk P11 gasolflaska i Torrevieja? Jag har adapter för fyllning.

--

Efter fem kalla nätter har gasen i flaskan tagit slut. Jag är, för övrigt, jättenöjd med att den räckt så länge med tanke på hur mycket vi har eldat. Värme i husbilen och lagat mat. I och för sig har inte kylskåpet bränt ett gram men detta besvär är förklarat i en annan tråd.
 

Stefan67

HBK Medlem
Inlägg
281
Kommun
Falköping
HBK-Nr
19507
Medlemskap
2024
Sv: Fylla svensk P11 i Torrevieja?

Det som är omöjligt brukar bara ta lite längre tid att lösa.
Nej, allvarligt... Jag har förstått att det kan vara ett problem men jag hade hoppats att någon kanske hade funnit en lösning.
 

Libom

HBK Medlem
Inlägg
458
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
1345
Medlemskap
2024
Sv: Fylla svensk P11 i Torrevieja?

Hej..
Jag gjorde det vid några tillfällen i Valencia och Malaga vintern 2012 och kunde även hjälpa en HBK-vän.. På större Repsol tankställen brukar finnas LPG. Adapter fick jag låna som kompletterade de jag själv hade.. Det är inte att rekommendera då det kan vara svårt att få tätt.. och ses def. inte med blida ögon av andra kunder då det är förenat med risker och därför förbjudet.. Förteckning över LPG tankställen finns på internet..
Glöm inte att öppna kranen på flaskan(!).. och kolla noga med våg hur mkt du fyller i., 22 liter är 11kg i helt tom flaska vilket det sällan är.. 1-2 kg kan skvalpa i botten..
Själv har jag i år köpt LPG flaska och ska ordna en Spansk flaska när vi kommer ner i dec. Det kan bli kalla nätter i Spanien..
Läs gärna tråden "Spansk flaska" här på forumet.
Var försiktig.! Lycka till.
Hälsn.
Libom
 
Senast ändrad:

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Fylla svensk P11 i Torrevieja?

Fylla vanliga flaskor är inte lagligt och eftersom det är svårt att se skillnad på flaskor så kan man på detta sätt även förstöra för personer som du nu som har flaska med fyllnadsskydd.
 

Libom

HBK Medlem
Inlägg
458
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
1345
Medlemskap
2024
Sv: Fylla svensk P11 i Torrevieja?

Jo det finns kanske en risk för det, men till Alugasflaskor medföljer ett certifikat som visar att den flaskan är godkänd för tankning, vilket kan visas upp om det skulle bli aktuellt. Det största problemet är dock inte förbud och "lagens väktare" utan risken för överfyllnad och läckage.
Tanka svensk gasolflaska i Spanien är def. inget man gör om man inte "måste", så roligt är det inte, om än med rätt handhavande möjligt i kanske en "nödsituation" men inget jag rekommenderar.
Libom
 

Stefan67

HBK Medlem
Inlägg
281
Kommun
Falköping
HBK-Nr
19507
Medlemskap
2024
Sv: Fylla svensk P11 i Torrevieja?

Hej och tack för ditt tips, Rigmor. Vi och svärföräldrarna planerar att ta en dagstur till Lorca i början av nästa vecka.
Har du någon mer info om denna firma, var i Lorca den ligger och så?
 

RiRos

HBK Medlem
Inlägg
188
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1793
Medlemskap
2024
Sv: Fylla svensk P11 i Torrevieja?

Ska kolla mina papper. Återkommer imorgon. Men det var inte svårt att hitta. Caravanaslorcas.es. Sök på det så hittar du rätt info.
 
Senast ändrad:

Libom

HBK Medlem
Inlägg
458
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
1345
Medlemskap
2024
Sv: Fylla svensk P11 i Torrevieja?

Finns en firma som fyller din flaska i Estepona, sök på nätet efter telefon nr.
Hej..
Köpte gasol av honom 2012, dyrt och stor risk för överfyllnad då han nog fyller själv hemma med hjälp av Spanska flaskor.. Kommentaren "- oj det var stora flaskor, de rymmer mycket" gjorde mig orolig.. Flaskorna hade nog 2 kg mer än de skulle ha när han kom tillbaka.. Nästan dubbelt så dyrt som vid vanligt flaskbyte.. "- Jag gör det för hand, förstår du.." Alltså inget jag kan rekommendera.

Libom
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Fylla svensk P11 i Torrevieja?

Köp spanska gasolbehållare och slipp alla problem. Sälj när du anser att de inte behövs längre.

(försökte att fylla redan 1995 på Mallorca men fick nobben även efter ihärdiga övertalningsförsök. Lyckades däremot i Grekland men tyvärr blev det alldeles för mycket "flytande gas" som ställde till problem under rätt lång tid.)
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Fylla svensk P11 i Torrevieja?

Egentligen är svaret enkelt om man åker i Spanien över vintern.

Står man stilla över en månad skaffa en spansk flaska på en camping. Rör man på sig oftare skaffa LPG.

Man kan tom med vara så klurig att man har en LPG och en spansk, så kan man göra båda och även klara Frankrike ner och hem utan att planera.
 
Toppen