• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kylskåp - säkring saknas

Stefan67

HBK Medlem
Inlägg
281
Kommun
Falköping
HBK-Nr
19507
Medlemskap
2024
Jag har ett kylskåp som verkar bara fungera på 230V. När jag har 230V anslutet till bilen så växlar displayen på skåpet mellan AES och 230.

230AES.jpg
Växlar mellan 230 och AES

Men det verkar inte fungera på 12V eller GAS.
Men då har jag hittat följande i Electroblock. Det saknas en säkring här.

Electrobox.jpg
Säkring saknas

Vad tror ni händer om jag trycker dit en 15A säkring?
Kan det ha något med att skåpet inte går på 12V?

Jag har inte vågat att testa med säkring då det är utropstecken i triangeln och vit text på svart botten. Dessutom är det elektricitet och det är jag inte hemma på.
 

Heddelin

HBK Medlem
Inlägg
177
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
4601
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåp - säkring saknas

Vi hade en Adria Coral med samma problem. Bytte en säkring och allt blev OK. Har för mig att den säkringen inte satt i elektroblocket utan att det fanns ett par säkringar bredvid. Vår Adria var 2010 års modell med elektroblocket under sätet till höger innanför dörren. Ser kanske inte samma ut på din?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.726
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Kylskåp - säkring saknas

Det står ju ganska tydligt att där skall sitta en säkring endast om du har ett AES- Kylskåp, sådant som väljer energislag på egen hand. Har du det skall där m.a.o. sitta en 15A säkring. :)
 

Stefan67

HBK Medlem
Inlägg
281
Kommun
Falköping
HBK-Nr
19507
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåp - säkring saknas

Vi hade en Adria Coral med samma problem. Bytte en säkring och allt blev OK. Har för mig att den säkringen inte satt i elektroblocket utan att det fanns ett par säkringar bredvid. Vår Adria var 2010 års modell med elektroblocket under sätet till höger innanför dörren. Ser kanske inte samma ut på din?

Hej och tack, Heddelin! Jodå, på 2012 sitter det också under sätet till höger. Har inte haft tid att mixtra med elen idag. Får se om jag får tid med det i morgon.


Sväng förbi en husbilsverkstad. Du kan ju inte vara utan kylskåp.

Ja, det är ett alternativ. Just nu har vi 1½ grader så jag tror att jag kan öppna kylskåpsdörren och kyla käket den vägen! Ha-ha.


Det står ju ganska tydligt att där skall sitta en säkring endast om du har ett AES- Kylskåp, sådant som väljer energislag på egen hand. Har du det skall där m.a.o. sitta en 15A säkring. :)

Tack, Montreal! Ha-ha. Du har så rätt! Det står klart och tydligt att det ska sitta en 15A är! Så det är väl bara att trycka dit en och se vad som händer?!

--

Nu har jag upptäckt att det växlar mellan AES och 12V när motorn är igång! Men när motorn är stoppad och jag inte har 230V inkopplad så blinkar det rött. Jag hade hoppats att skåpet skulle gå på gas då. Eller bodels-12V.
Jag hoppas att jag får tid att se på det i morgon. Jag återkommer med en rapport då jag har glott på grejerna.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Kylskåp - säkring saknas

Det fungerar aldrig på 12 volt när inte generatorn är igång. Krävs laddström.

Pricka in en husbilsverkstad. Troligtvis är det stopp i gasförsöjningen.:confused: Eller kanske det har och göra med din säkring.:confused:
 

Stefan67

HBK Medlem
Inlägg
281
Kommun
Falköping
HBK-Nr
19507
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåp - säkring saknas

Det fungerar aldrig på 12 volt när inte generatorn är igång. Krävs laddström.

Pricka in en husbilsverkstad. Troligtvis är det stopp i gasförsöjningen.:confused: Eller kanske det har och göra med din säkring.:confused:


Där lärde jag mig något nytt! Jag visste inte att det fungerar 12V om inte generatorn är igång. Tack för info, SirMcLain.
Ska glo om jag får fram någon gas till skåpet. Men det får bli i morgon. Jag ska peta i en 15A i morgon också.
Annars får det bli som du säger - besök hos husbilsverkstad.
 
F

F.d. 53009

Guest
Sv: Kylskåp - säkring saknas

Behöver inte vara något fel. Vänta en kvart så kanske gasdriften startar. På bensinstationer är gasdrift förbjuden. För att undvika omkoppling till gasdrift under tankning, startar AES-kylskåpets gasdrift först 15 minuter efter det att motorn stängts av. Behöver man vara kvar på bensinstationen längre måste man stänga av kylskåpet manuellt.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåp - säkring saknas

Det verkar som det finns två olika AES-funktioner av manualen att döma. En för 230V-gas-12V. Och en för kompressorskåp. Kompressorskåpet drivs av bilbatteriet när motorn går, och av bodelsbatteriet när generatorn inte laddar. Då är frågan om det är denna funktion som säkringen är till för?
 
F

F.d. 53814

Guest
Sv: Kylskåp - säkring saknas

Jag har ett AES-skåp i husbilen och det växlar mellan gas och 12V beroende på om motorn är igång eller ej.
Samt växlar mellan gas och 230V beroende på om extern ström finns.
Men jag har ingen säkring sittande i mitt electroblock 208S där det ser ut precis som på bilden.
Så den säkringen gör nog något annat.
 

Stefan67

HBK Medlem
Inlägg
281
Kommun
Falköping
HBK-Nr
19507
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåp - säkring saknas

Hej och tack, kära vänner, för att ni tagit er tid att svara på min fråga.

Tyvärr, står jag lite illa i natt och har ingen gratis-wifi. Jag surfar på Telia-"pucken", 49:- för 50MB, och har ingen el. Surfdatorn på batteri just nu.

Men jag kan meddela följande.
Jag tryckte dit en 15A-säkring. Nu går kylskåpet på 12V, hela tiden. Oberoende om motorn går eller ej. Har inte haft möjlighet att testa och se om det växlar över till 230V om jag pluggar in elen.

Det blir förmodligen en sömnlös natt då jag inte vet vilken 12V som driver kylskåpet. Bodel- eller startbatteriet?

Får se om vi kan starta bilen i morgon eller om Susanne får springa och putta igång oss.

volt.jpg
Bodelsvolt nu ikväll
 

Boo

HBK Medlem (P)
Inlägg
894
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
1025
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåp - säkring saknas

Om INTE säkringen är isatt så går skåpet i AUTO-läge på 12V när bilen går rullar men när bilen stannar dröjer det ca 15 min innan det slår över på gas (för att förhindra gaständning vid tankning). I autoläge är det inte möjligt att köra skåpet på 12V när bilen står stiulla. Om du sätter i den säkring som vi pratar kan du tvinga skåpet att gå på 12V (på bodelsbatteriet förhoppningsvis..) om du istället för autoläge väljer 12V. Men detta kan snabbbt vara förödande eftersom då drar kylskåpet relativt snabbt ur batteriet. Beroende på batteristorlek inom något dygn. Därför fick vi rådet av Adria att INTE sätta i denna säkring, lätt att göra misstag. Men om du av någon anledning (t ex tillfälligt slut på gasen, stillastående och ingen 230V) kan du ju kortvarigt sätta i denna säkring och köra på 12V för att hålla kylan (t ex på kort färjetur).
Så har det förtäljts för mig av Adrias teknikkunnige uppe i Värmland. Hoppas det är sant!
 

Stefan67

HBK Medlem
Inlägg
281
Kommun
Falköping
HBK-Nr
19507
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåp - säkring saknas

Oj, jäsiken... Jag plockar ur säkringen nu. Tack för varningen, kompisar!

roblemet är att den inte vill över i gas. Vi stod still, utan 230V, i 12 timmar och då gick den inte över i gas. Kylskåpet larmade hela natten.
 
F

F.d. 53814

Guest
Sv: Kylskåp - säkring saknas

Några felsökningsfrågor,
Har du gas i flaskan?
Har du gas fram till spisen?
Har du provat att tvinga kylen att gå på gas? Jag kan välja att den ska ta gas endast.
 

Stefan67

HBK Medlem
Inlägg
281
Kommun
Falköping
HBK-Nr
19507
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåp - säkring saknas

Några felsökningsfrågor,
Har du gas i flaskan?
Har du gas fram till spisen?
Har du provat att tvinga kylen att gå på gas? Jag kan välja att den ska ta gas endast.

Ja, har gas i flaskan.
Ja, har gas fram till spisen.
Jag har möjlighet att välja gasdrift men kylskåpet vill inte gå på det. Kran är öppen till kylskåpet.
 
Toppen