• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Öka totalvikten i en äldre HB

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Öka totalvikten i en äldre HB

Det har jag gjort, har den framför mej just nu, & den är lite kryptisk & motsägelsefull men om man läser i länken så står det så här. "Vad gäller bilar fram till 1993 – Ducato 280 och 290 – går det inte att ändra några vikter alls.". Jag tolkar det som alla Ducato & dom med AL-KO chassi (som jag har)i synnerhet.

Bennie
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
836
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Sv: Öka totalvikten i en äldre HB

Japp, så tolkar jag det oxå. Du kan inte ändra Totalvikt på din bil. Blir till att försöka lätta den ist. Släng ut allt onödigt som du inte använder, sätt på aluminium fälgar, ta bort ev dragkrok, reservhjul osv.....Lycka till finns ju kilo o tjäna lite överallt.
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Öka totalvikten i en äldre HB

Har också läst den understruckna texten och det är ju trist, men om jag minns rätt så var det Alko som skrev den alltså en "partsinlaga", men de borde ju veta. En drunknande griper efter en halmstrå..
Jag skall ändå undersöka med besiktningsstationer om vad tycker. Kollade precis mina importpapper om bilen och där står högsta tillåtna vikt (F2) är 3500kg. Hur och varför det blev 3100kg i Sverige har jag inte klart för mig, det var aldrig någon diskussion om det. Jag importerade bilen från Finland 2014, men innan det finska äventyret hade den varit registrerad i Sverige, faktiskt sedan den var ny. Om det påverkade på totalvikten vet jag ej...

Sedan vet jag inte precis vad den väger nu efter driveline bytet. Inte blev den lättare inte. Kanske plus 50Kg? Att strippa den något kanske går, men tror inte att mer än 100kg, efter det blir det svårt. Får kanske banta ned frugan och hundarna? Heh, heh.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Öka totalvikten i en äldre HB

Japp, så tolkar jag det oxå. Du kan inte ändra Totalvikt på din bil. Blir till att försöka lätta den ist. Släng ut allt onödigt som du inte använder, sätt på aluminium fälgar, ta bort ev dragkrok, reservhjul osv.....Lycka till finns ju kilo o tjäna lite överallt.

Reservhjul är borta & aluminiumfälgar sitter på, dragkroken däremot vill jag inte ta bort eftersom jag har båten på släp emellan åt. Jag har dubbla bodelsbatterier (95Ah AGM) & 200W solcellspaneler vilket är nödvändigt eftersom vi fricampar för det mesta. Jag vet faktiskt inte vad som går att dra ner på & öka vikten. Jag har tittat på andra bilar som kostar uppåt 250000:- som jag tycker är gränsen för vad jag vill betala. Det finns gott om sådana men lastvikten är i allmänhet sämre än de 600 kilo som jag har. Förresten, är 600 kilo en dålig lastkapacitet? Jag tycker detta men jag kanske har fel. Det enda extra som sitter på bilen är markisen & den hade lag nere & passade på att väga den (65KG) & så blir det bara 535 kilo kvar. Eftersom vi i allmänhet fricampar så vill vi ha full vattentank, ytterligare 100 kilo bort & sedan väger frugan ca. 65 kilo & sedan återstår bara 370 kilo att lasta. Vad tycker ni andra? Är det bra eller dåligt?

Bennie

Bennie
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Öka totalvikten i en äldre HB

Hejsan, jag har kollat lite på den här tråden och blev lite fundersam faktiskt.
Det är nog rätt klart att med Alko ram och Alko fjädring bak så får man behålla 3.100kg. som maxvikt.

Men jag är rätt säker på att jag varit inne i en del större bilar av första gen. med originalram som har haft högre totalvikt än 3.100kg. Bl. a. för två år sedan när en kompis tittade på -91 med den långa ramen, 16" hjul och alkov. Så stora som de kunde bli på den tiden förutom de få som byggdes med boggiebakvagn.
Jag tror att den hade maxvikt 3.500kg. utan att ha kollat regpappren till bilen, för det blev ingen affär.
Jag letade lite på beg. marknaden för bl.a. ELNAGH byggde en del lite större bilar. Jag hittade en som är till salu, visserligen inte 3.500kg. men i alla fall 3.400kg. totalvikt, så de finns i alla fall.
När de här bilarna blev registreringsbesiktigade så brydde man sig nog inte så mycket om verklig vikt, bara att man fick den som lätt lastbil och kunde köra den på B-kort. Frågan är om det var enklast att regga nästan alla bilar till 3.100kg även om kanske i alla fall 3.400kg. hade varit en vikt närmre sanningen på de med större chassit.

Här är annonsen på ELNAGH Magnum'en på 3.400kg. (Troligen en bensinare med den kraftigare motorn.)
Elnagh 660 SI -89 | Örebro

Med tanke på att det i alla fall finns stora originalchassin med högre vikt än 3.100kg. så borde det kanske gå att väga upp ett sådant i efterhand.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 53382

Guest
Sv: Öka totalvikten i en äldre HB

Hej Leif!
Hade du några problem med din Arca America?
 
Toppen