• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Geosafe

Jolof

HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Hedemora
HBK-Nr
11883
Medlemskap
2024
Sv: Geosafe

Nu har jag haft trackern igång i två veckor för test och utvärdering.

Första veckan testade jag att bara ha den i portabelt läge. Dvs utan någon fast ström ansluten och då är geofence larmet avaktiverat. Den drar lite ström så batteriet räcker länge utan att behöva laddas. När batteriet kom ner till 30% så skickade den ett sms och varnade för lågt batteri. Som med allt som ansluter mot GPS satelliterna så får man självklart mest exakt positionering med fri sikt mot himlen. När jag skickade sms så svarade den inom en minut med positionering. Enda gången den inte hittade position var en gång när den låg i källaren på huset.

Den sista veckan har jag haft den inkopplad i personbilen liggandes på hatthyllan bak. Även där har den fungerat som den ska och geofence larmet som jag ställde in på 200 meter larmade som det skulle vid test. Även fast bilen står i ett garage så visar sig positioneringen exakt på garaget på Google maps, och detta utan extern antenn ansluten.
Mycket trevligt att få kunna få bilens batterispänning via sms. Detta ledde till att jag upptäckte att det var dags att ladda bilens batteri eftersom spänningen sjunkit ner till 12,2 volt.

För att summera den hela så är jag oerhört nöjd med funktionen på denna lilla tracker och speciellt till det priset så blir den oerhört prisvärd.
Under testet har jag haft ett sim-kort från Telia.
 

gorana

FD HBK Medlem
Inlägg
210
Kommun
Sollentuna
HBK-Nr
7761
Medlemskap
2023
Sv: Geosafe

Nu har jag haft trackern igång i två veckor för test och utvärdering.

Första veckan testade jag att bara ha den i portabelt läge. Dvs utan någon fast ström ansluten och då är geofence larmet avaktiverat. Den drar lite ström så batteriet räcker länge utan att behöva laddas. När batteriet kom ner till 30% så skickade den ett sms och varnade för lågt batteri. Som med allt som ansluter mot GPS satelliterna så får man självklart mest exakt positionering med fri sikt mot himlen. När jag skickade sms så svarade den inom en minut med positionering. Enda gången den inte hittade position var en gång när den låg i källaren på huset.

Den sista veckan har jag haft den inkopplad i personbilen liggandes på hatthyllan bak. Även där har den fungerat som den ska och geofence larmet som jag ställde in på 200 meter larmade som det skulle vid test. Även fast bilen står i ett garage så visar sig positioneringen exakt på garaget på Google maps, och detta utan extern antenn ansluten.
Mycket trevligt att få kunna få bilens batterispänning via sms. Detta ledde till att jag upptäckte att det var dags att ladda bilens batteri eftersom spänningen sjunkit ner till 12,2 volt.

För att summera den hela så är jag oerhört nöjd med funktionen på denna lilla tracker och speciellt till det priset så blir den oerhört prisvärd.
Under testet har jag haft ett sim-kort från Telia.

Detta lovar ju gott inför installationen av geosafen i min husbil där jag planerar att ha fler magnetkontakter och som sagt extern gps antenn. Har Telenor kontantkort på larmet i huset där det endast går pengar vid sms larm så ett sådant kort tänkte jag ha även i husbilen.
Dock installerar jag ej förrän tidigast i april.
Kul om även fler hör av sig med erfarenheter.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Geosafe

I min plåtis använder jag ingen extern antenn.
Min erfarenhet av batteri-visningen är att GeoSafe inte visar aktuell spänning. Jag har min ansluten till bobatteriet.
Jovisst funkar stöldvarningen. Jag körde och tankade i går och glömde bort avlarmningen. Det blev ett pipande i telefonerna när 500m-gränsen överskreds.
 

Jolof

HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Hedemora
HBK-Nr
11883
Medlemskap
2024
Sv: Geosafe

I min plåtis använder jag ingen extern antenn.
Min erfarenhet av batteri-visningen är att GeoSafe inte visar aktuell spänning. Jag har min ansluten till bobatteriet.
Jovisst funkar stöldvarningen. Jag körde och tankade i går och glömde bort avlarmningen. Det blev ett pipande i telefonerna när 500m-gränsen överskreds.

Vad är det med visningen av batterispänningen som inte stämmer menar du? Då när min Geosafe visade 12,2 volt så gick jag ut och mätte bilbatteriet med multimeter och den visade 12,3 direkt på batteriet. Jag har geosafen inkopplad på ett 12 volts uttag så jag kan köpa att det diffar 0,1 volt med tanke på kabel längd etc.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Geosafe

Ibland upplever jag att det är en viss eftersläpning i visningen. Kollade just nu och det är korrekt visning.
Kontantkort i Geosafe: Hur kollar man saldot, när det inte är registrerat?
 
Senast ändrad:

Jolof

HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Hedemora
HBK-Nr
11883
Medlemskap
2024
Sv: Geosafe

Ibland upplever jag att det är en viss eftersläpning i visningen. Kollade just nu och det är korrekt visning.
Kontantkort i Geosafe: Hur kollar man saldot, när det inte är registrerat?

Telia har en app som heter "Ladda refill" där kollar jag saldot på mina nummer, väldigt smidigt och enkelt att fylla på om det tar slut.
 

Bempa

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Örebro
HBK-Nr
20057
Medlemskap
2024
Sv: Geosafe

Hej!!
Fundrar på Geosafe i vår husbil.
Jag har läst att det endast går att ansluta SIM-kort vars operatörer har 2G. 3- och 4G fungerar inte - är det så??
Jag tänker på att Ni skrev att ngn hade använt kontantkort från Telia och de har väl oftast 3- eller 4G??
Ursäkta en novis på området.....
M v h!!
Benny
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Geosafe

Jag köpte ett kontantkort i en Teliabutik och det fungerar utmärkt. Flera gånger har GeoSafe larmat när jag kört hemifrån med bilen och glömt larma av - såvisst funkar det:cool:
 
F

F.d. 53814

Guest
Sv: Geosafe

Jag har ett Telenor-kort.
Kostade 100:- inkl 100:- laddning, måste fyllas med minst 50:- var 12:e månad.
Larmet fungerar utmärkt i min plåtis.
 

Ch & Ib

FD HBK Medlem
Inlägg
640
Kommun
Vara
HBK-Nr
13303
Medlemskap
2022
Sv: Geosafe

Hej!!
Fundrar på Geosafe i vår husbil.
Jag har läst att det endast går att ansluta SIM-kort vars operatörer har 2G. 3- och 4G fungerar inte - är det så??
Jag tänker på att Ni skrev att ngn hade använt kontantkort från Telia och de har väl oftast 3- eller 4G??
Ursäkta en novis på området.....
M v h!!
Benny


Det fungerar på alla aktörer förutom dom som använder 3:s nät. Det går alltså via 2G, inte 3G. Dom andra klarar alla format, men tre kör bara 3G. Så har jag förstått det hela..
 
F

F.d. 53814

Guest
Sv: Geosafe

Du kan koppla in alla typer av larmgivare, du måste bara koppla in dom rätt beroende på om dom är öppnande eller brytande givare.
Det går att seriekoppla flera givare också, t ex dörrgivare.
Allt står i manualen som du kan ladda ner från deras hemsida innan du köper larmet.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Sv: Geosafe

Orkar ni verkligen lås bilen först ,sedan upp med telefonen och larma VARJE gång ni lämnar bilen? (och omvända versionen när ni är tillbaka.)
Jag gör det inte.
 

Jolof

HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Hedemora
HBK-Nr
11883
Medlemskap
2024
Sv: Geosafe

Orkar ni verkligen lås bilen först ,sedan upp med telefonen och larma VARJE gång ni lämnar bilen? (och omvända versionen när ni är tillbaka.)
Jag gör det inte.

Med tanke på det låga priset för denna produkt så JA.

Finns garanterat snabbare och enklarare larm med en fjärrkontroll, men de lär garanterat kosta mer än dubbelt så mycket. Många gps trackers kräver även ett abonnemang för att fungera. Jag sonderade marknaden länge för hitta en gps tracker som även går att ha som inbrottslarm och jag har inte hittat något annat i närheten av denna produkt till detta låga pris. Rätta mig gärna om jag har fel!
 

Ch & Ib

FD HBK Medlem
Inlägg
640
Kommun
Vara
HBK-Nr
13303
Medlemskap
2022
Sv: Geosafe

Orkar ni verkligen lås bilen först ,sedan upp med telefonen och larma VARJE gång ni lämnar bilen? (och omvända versionen när ni är tillbaka.)
Jag gör det inte.

För min del... Nej.
Men jag använder inte det som normalt larm, utan som ett rent stöldlarm för trackingens skull.

Jag försökte få api:er från importören för att kunna bygga en blåtandsbaserad arduino-fjärrkontroll, men tji fick jag. Tydligen uppskattar dom inte utveckling av deras produkter.

Jag får sniffa bt-koderna och göra ett hack själv av det...
 
F

F.d. 50172

Guest
Sv: Geosafe

Är det nån som provat den inne i en husbil med plåtväggar och plåttak, krävs det en extern GPS antenn, samt kanske även en extern 3G antenn, finns det ingång för dessa båda eller enbart GPS ?
 
F

F.d. 53814

Guest
Sv: Geosafe

Är det nån som provat den inne i en husbil med plåtväggar och plåttak, krävs det en extern GPS antenn, samt kanske även en extern 3G antenn, finns det ingång för dessa båda eller enbart GPS ?

Jag har en Plåtis och där satte jag larmet lite lagom dolt mellan huvudkudde och vägg vid passagerarplatsen.
Den har en hyfsat stor taklucka snett ovanför och ett sidofönster i plast snett vid sidan samt vindrutan rakt framför 1,5 meter bort och det fungerar bra.

Med heltäckande plåtväggar och tak så är det tveksamt, då gäller det att hitta en plats med sikt genom fram och sidorutor.
Med den låga effekt som signalerna sänds räcker det att lägga handen över antennen så släcks signalerna ut.

Antenningången är för extern GPS
 

hgpuke

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Linköping
HBK-Nr
657
Medlemskap
2024
Sv: Geosafe

Köpte en idag och den är ju mycket trevlig. Tänker koppla mitt vanliga larms utgång för siren till GeoSafe så slipper jag ha SIM kort i detta.
Dessutom har GeoSafe en reläutgång som man kan påverka utifrån så den kan man ju använda för att slå av och på Aldevärmen vid behov.

Hej Håkan,
kopplade du den till Alde-pannan? Gick det bra? Hur gör man?
 

erkhu

HBK Medlem
Inlägg
206
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
2087
Medlemskap
2024
Sv: Geosafe

GeoSafe inget att lita på!

Larmade vid 12,4 V dvs. ca 60% och INTE 12 V 30% - långtifrån exakt! ! !
Larmade uppe i skogen 1,5 km hemifrån TROTS att husbilen stod hemma och larmet har extern GPS-puck ansluten! ! !
Laddningen visar aldrig 100% utan bara max 95% och laddnings-dioden släcks inte alltid.
Långsam response från generalagenten!

Man får vad man betalar för dvs. billigt analogt skräp - KÖP INTE detta larm!
 
Senast ändrad:
Toppen