• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ny besiktning

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Ny besiktning

Besiktigade en chevavan där chassit är tillverkat i USA med ett instansat chassinummer nedtill bak och en överbyggnad som är tillverkad i Kanada med ett eget chassinummer som alltid har gällt vid besiktningar och är placerad på överbyggnaden. Nu är det nya regler berättade besiktningsmannen och det är chassinumret på chassit som gäller. Så skoogis råd är viktiga!
Åke
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.479
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Nuvarande ägare (sedan 8år tillbaka) till min jänkare
ringde mej o frågade vart chassie numret finns.
På dessa bilar kan det sitta vart som helst.
Bilens nummer hittade jag vid renovering av
motorrummet. Det satt under/bakom
kupéfläkt kåpan. Undrar vem det var som
1975 orkade stämpla där.
8-10 skruv och kåpa måste bort för att hitta det.:mad:
Jag hade dock skrivit i mina memoarer vart det var
som tur är. Han slapp reg.besiktningen.:)
Fiat C25 1990 är det inget problem med som tur är.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Ny besiktning

Kan någon förklara? Det är väl chassinumret i reg.beviset som gäller & alltid har gällt. Besiktningsmännen vet i allmänhet var detta sitter på respektive bilmodell. En äldre bil är ju besiktigad åtskilliga gånger, hur har man gjort tidigare om den godkänts då? Vad i består de "nya reglerna"?:confused:

Bennie
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Ny besiktning

Den info jag har Bennie är den jag skrev i mitt inlägg. Jag har två husbilar en Weinsberg och en äldre Chevrolet Tristar med campinginredning, det var den jag besiktigade. Det var två besiktningsmän som kontrollerade chassinumret som är instansat på vä. bakre dörrstolpe. Jag undrade varför inte det gamla chassinumret som står i reg.beviset och är placerat i förarhytten gällde och fick till svar att det var nya direktiv. Nu kan man ju tycka att det är lite löjligt att vara så noggrann på en så gammal bil men så var det.
Orsaken till detta kan ju vara att många bilar stjäls, transporteras utomlands och förses med ett nytt chassinummer, importeras tillbaka och reg.besiktigas och får ett nytt reg.bevis och reg.nummer. Har Bilprovningen då fått tillgång till ett större dataregister kanske man kan avslöja om bilen är stulen. OBS detta är min teori.
Åke
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Ny besiktning

Då kan man fråga sig vad reg.beviset har för funktion om inte det chassinumret skulle gälla?

Bennie
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Ny besiktning

Chassinummer på en plate som kan flyttes fra en bil til en annen gir ikke stor sikkerhet. Et nummer som er stanset inn på en rammedel er i praksis meget sikkert, og krysskontroll mellom nummer i reg papirer og denne inn stansede er en del av EU besiktingen for å finne igjen stålne biler
 
Toppen