• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Två blåbär på resa

Stefan67

HBK Medlem
Inlägg
281
Kommun
Falköping
HBK-Nr
19507
Medlemskap
2024
Sv: Två blåbär på resa

Dag 3 av 7

Det dök aldrig upp någon tysk som ville ha pengar. Allt var stängt och låst och vi hittade inget ställe där vi kunde lägga pengar. Så vi åkte därifrån.

blåbär_12.jpg
Dagsetapp 3

Vi tankade full tank med diesel och satte kursen söderut. Såsen kostade 1,112 €. Jag såg billigare och dyrare tankställen under dagen.

Blåbär_13.jpg
Ett spartips! Klipp håret ner till 3 mm idag så slipper du besöka frisören före vårdagjämningen!

Det blev en tidig lunch.

Oxsvanssoppa
Blåbär_14.jpg
Soppa med knäckemacka med ost. Gott!

Vi ville undvika Köln i väster och Frankfurt i öster så vi kör någonstans mitt emellan. Men då fick vi köra genom Winterberg.

blåbär_15.jpg
"Du..., hörrö! Vad tror du det tyska ordet 'Winterberg' betyder på svenska?"

I natt står vi hos Udo & Claudia Loosen.

I morgon smyger vi över gränsen. Vi hade tänkt att ta två övernattningar i Frankrike.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Två blåbär på resa

Det skulle vara intressant med en bedömning av den ställplatsen. Vad jag förstår så finns dusch och wc men inga möjligheter att fylla vatten och tömma svart- och gråvatten. Eller...?

Vinbonden lär vara trevlig enligt hörsägen men det är ju alla Winzrar med få undantag.

Jappe
 

K & P Express

HBK Medlem
Inlägg
801
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
856
Medlemskap
2024
Sv: Två blåbär på resa

Det skulle vara intressant med en bedömning av den ställplatsen. Vad jag förstår så finns dusch och wc men inga möjligheter att fylla vatten och tömma svart- och gråvatten. Eller...?

Vinbonden lär vara trevlig enligt hörsägen men det är ju alla Winzrar med få undantag.

Jappe

Om det är denna ställplats som menas så finns den på HBK ställplatslista.
Ellenz-Poltersdorf
GPS: N50 06 48 E7 14 05

Vi stod där förra året och då fanns tömning av grå/svartvatten samt påfyllning
av färskvatten. Trevlig plats med besök i Beilstein andra sidan av Mosel, trevlig färjetur över floden.
Köpte även goda viner från vingården.
Pris, 9€ inkl. el och wifi,
 

Bilagor

  • 019.JPG
    019.JPG
    2,1 MB · Visningar: 54
  • 035.JPG
    035.JPG
    1,8 MB · Visningar: 46

Stefan67

HBK Medlem
Inlägg
281
Kommun
Falköping
HBK-Nr
19507
Medlemskap
2024
Sv: Två blåbär på resa

Det skulle vara intressant med en bedömning av den ställplatsen. Vad jag förstår så finns dusch och wc men inga möjligheter att fylla vatten och tömma svart- och gråvatten. Eller...?

Vinbonden lär vara trevlig enligt hörsägen men det är ju alla Winzrar med få undantag.

Jappe

Om det är denna ställplats som menas så finns den på HBK ställplatslista.
Ellenz-Poltersdorf
GPS: N50 06 48 E7 14 05

Vi stod där förra året och då fanns tömning av grå/svartvatten samt påfyllning
av färskvatten. Trevlig plats med besök i Beilstein andra sidan av Mosel, trevlig färjetur över floden.
Köpte även goda viner från vingården.
Pris, 9€ inkl. el och wifi,

Det är helt korrekt det ni säger, Jappe och K & P Express. Det är denna ställplats vi stod på förra natten.
Säsongen är över och Uno och Claudia var väldigt förvånade att dom fick gäster igår kväll. Mycket trevligt par, för övrigt.
Claudia låste upp dörrarna till dusch och toalett och lät dörrarna stå olåsta åt oss hela natten.

Tömning av grå och svart eller fyllning av vatten såg vi inte men det kan bero på att säsongen är över, som sagt.

El och wifi ingick i priset som var 9 EUR.
 

Stefan67

HBK Medlem
Inlägg
281
Kommun
Falköping
HBK-Nr
19507
Medlemskap
2024
Sv: Två blåbär på resa

Dag 4 av 7

Idag blev det en kort dagstur. Drygt 25 mil. Från Ellenz till Pont-á-Moussou.

blåbär_16.jpg
Dagsetapp 4

Väl framme såg vi en svensk registrerad husbil. Vi knackade på och blev bjudna på kaffe av ett jättetrevligt par från Stockholm.
Vi bjöd på glögg, pepparkaka och hemlagade bullar. Det blev mycket uppskattat.

På kvällen gick vi på restaurangen. Jag åt Quishe Lorraine, Tagligatelle och Tiramisu till dessert.

blåbär_17.jpg
Trerätters middag

En middag för två och en liten karaff rödvin kostade 50€.

Nu står det tio husbilar här, varav fem är svenskregistrerade. Fyra av de svenska bilarna är på väg norrut. "Varför", kan man fråga sig.

Vi fortsätter, i alla fall, söderut i morgon.
 

Stefan67

HBK Medlem
Inlägg
281
Kommun
Falköping
HBK-Nr
19507
Medlemskap
2024
Sv: Två blåbär på resa

Dag 5 av 7

blåbär_23.jpg
Dagsetapp 5

Brödbilen kom tutande in på ställplatsen i morse och väckte hela karavanen och marinan.

blåbär_18.jpg
Brödbilen till vänster

Vi åkte söderut och tog en sen frukost/tidig lunch (=brunch) på en Aire.

blåbär_19.jpg
Japp, en "selfie"

Lite längre söderut körde vi in på en annan Aire för att byta plats vid ratten. Hade möjlighet att fylla och tömma samtidigt.

blåbär_20.jpg

Då, för första gången denna resa, såg vi en tvåsiffrig utomhustemperatur! Då kände vi att det finns hopp!

blåbär_21.jpg
Lika varmt som midsommarafton!

Vi hittade en gratis kommunal ställplats för natten utanför Valence. -> I Cornas <-.
En plats för fem bilar och vi tog den sista platsen.

blåbär_22.jpg
Vi i mitten

Just nu gör Susanne en omelett till oss.

Vi siktar på att komma över till Spanien i morgon, gärna till Sitges, söder om Barcelona, om vi orkar köra.
 

Stefan67

HBK Medlem
Inlägg
281
Kommun
Falköping
HBK-Nr
19507
Medlemskap
2024
Sv: Två blåbär på resa

Dag 6 av 7

Innan vi gick och la oss igår kväll så säkrade jag bilen så gott jag kunde. Diverse trådar här på forumet har skrämt upp mig angående inbrott så jag försökte göra det bästa av situationen.

Jag spände fast framdörrarna med ett band från Biltema.

blåbär_26.jpg
Bandet

Ett inbrottslarm med brytare satt jag i dörren.

blåbär_25.jpg
Jag pysslar med larmet - oj, vad det tjöt!

Sov ganska gott efter detta.

--
Dagens etapp blev väääldigt lång, ca 60 mil!

blåbär_24.jpg
Dagsetapp 6

Vi stannade till vid Carrefour, nordväst om Montélimar. Vi behövde bunkra upp med franska ostar och franska viner och fransk nougat förstås.

blåbär_27.jpg
Susanne väljer roséviner med omsorg

Vi passerade gränsen till Spanien vid 15-tiden idag.

blåbär_28.jpg
¡Hola-ban-dola, España!

Nu står vi på en camping ett par mil söder om Tarragona. Campingen är nästan öde så vi har dusch och toalett för oss själva i ett servicehus. El- och Wifi finns också.

I morgon kör vi sista etappen, 50 mil. I morgon övernattar vi hos Susannes föräldrar i Torrevieja.
 
Senast ändrad:

Stefan67

HBK Medlem
Inlägg
281
Kommun
Falköping
HBK-Nr
19507
Medlemskap
2024
Sv: Två blåbär på resa

Kul o följa er Ångrar att vi ställt av bilen o åker "någon annanstans" i vinter.
Men vi får sikta på costa brava i vår o det blir nog samma resväg :)

Hej och tack, Kaj o Gisela.p, för er kommentar.
Susanne och jag har tagit ett beslut att inte gena över Winterberg i Tyskland nästa gång. Det får bli motorvägar i fortsättningen för att lösa transportsträckorna.
 

Stefan67

HBK Medlem
Inlägg
281
Kommun
Falköping
HBK-Nr
19507
Medlemskap
2024
Sv: Två blåbär på resa

Dag 7 av 7

blåbär_29.jpg
Dagsetapp 7

Efter morgondisken gav i oss iväg på sista etappen.

blåbär_30.jpg
Utensiliesaneringsåtgärder pågår

Vid Benidorm fick vi in den skandinaviska radiokanalen, Radio Nova. En riktigt bra kanal som inte spelar förfärlig dansbandsmusik så ofta. Kan även avlyssnas på nätet.

blåbär_31.jpg
Susanne kör och stampar takten på gaspedalen

Vi rullade in i Torrevieja vid 15-tiden. Då var det dags för den sedvanliga strandbilden nere på Pinomar.

blåbär_32.jpg
Bilden, år 2015

blåbär_33.jpg
Bilden, år 2014. Då var vår bostonterrier, Qnut (○2001-07-27 •2015-10-23), med.

Nu står vi utanför svärföräldrarna i Torrevieja. Har duschat, ätit tapas och snart är det dags för middag. Sen ska vi se "På Spåret".

blåbär_34.jpg
Bilen

--

Jag återkommer i morgon med lite mer info i ett inlägg.
 
Senast ändrad:

Stefan67

HBK Medlem
Inlägg
281
Kommun
Falköping
HBK-Nr
19507
Medlemskap
2024
Sv: Två blåbär på resa

Epilog

Då har vi ordnat en hyrbil på Alicante flygplats via denna sida.

Vi hittade en bil hos Record-Rent-A-Car.

blåbär_36.jpg
Anbud

Den skulle kosta 200€. Men efter diverse utgifter såsom försäkring, serviceavgifter och full tank slutade priset på 492€.

Men vi måste ha en bil för att kunna åka och handla tomater och potäter.

Sen körde vi till Florantilles Camping och tog in bilen där.

"Ställ er var det är ledigt, det finns gott om plats", sa killen i receptionen. Vi ställde oss då på C1 och började packa upp. Då kom en engelsman och varnade oss för att stå där. "Det luktar avlopp från den där brunnen och den lukten är inte att leka med".
Vi packade ihop och rullade ner till plats C39. Jag började förbereda platsen med solsolar, vindskydd, pallade upp bilen osv.
Då fick vi reda på att vi inte kunde stå där eftersom den var bokad om några veckor.
Packade ihop allting och rullade upp till D53 och iordningsställde platsen. Och här står vi nu.

blåbär_35.jpg
Plats D53

Wifi som skulle vara gratis kostar pengar. Det enda stället där det är gratis är i baren.

Nu står vi, som sagt, här i sju veckor. Kostar 440€.

I mitten av januari drar vi längre söderut, till Malaga, Gibraltar och kanske en sväng till Portugal.
Vi återvänder till Torrevieja i början av februari men absolut inte till den här campingen.

--

Nu hoppas vi på ett par lugna veckor. Det är en del som måste fixas på bilen.

• Har backat in i ett apelsinträd och måste fixa plasten och positionsljuset uppe vänster bak.
• Tacklade en cementpelare så även där måste en del fixas. Ena bakljuset och sidan på bilen.
• Gasol!
• Kylskåpet ska ha möjlighet att gå på gasol.
• Spjället till värmningen av gråvattentanken har fastnat i öppet läge.
• Badrumsbelysningen har slocknat. Hoppas att det bara är att byta lampor.

--

Tack, kära vänner, för att ni har läst och följt med vår resa ner till Torrevieja.
Men berättelsen är inte slut med detta. Vi ska hem också!

Susanne & Stefan
 

Stefan67

HBK Medlem
Inlägg
281
Kommun
Falköping
HBK-Nr
19507
Medlemskap
2024
Sv: Två blåbär på resa


Vi fick stanna till i Skærbæk för jag behövde köpa biljetter för resa København-Esbjerg den 7 december och för resa Esbjerg-København den 7 januari.
/../
Jag återkommer vid senare tillfälle vad jag ska ha biljetterna till.

Nu ska jag förklara tågbiljetterna. Jag förstår om några av er har legat sömnlös och grubblat och funderat vad jag ska ha dom till.

Då jag är varken rik eller pensionär så jag måste arbeta för brödfödan.

Jag arbetar som sjöman för ett norskt offshore rederi. Fartyget som jag är på nu går ut Esbjerg och ut till oljeriggar i Nordsjön.
Jag arbetar en månad ombord och sen är jag ledig en månad.

Jag flög från Alicante till Köpenhamn för en vecka sedan och jag behövde tågbiljetterna för att kunna ta mig från Köpenhamn till Esbjerg.
Man kan inte köpa danska tågbiljetter on-line med utländskt kontokort.
Därför var det ett ypperligt tillfälle att köpa biljetter då vi befann oss i Danmark.

--

Ett par bilder från jobbet.

Min båt när den ligger på basen i Esbjerg
10_North_Pomor.jpg
North Pomor

En av riggarna vi servar med allt dom vill ha och behöver
20_Maersk_Resolute.jpg
Maersk Resolute

Ett av rederiets fartyg ligger vid rigg
30_North_Cruys_vid_Maersk_Resolute.jpg
North Cruys vid Mærsk Resolute

--

Susanne är kvar i Spanien. Jag får fira jul & nyår ombord med mina norska kollegor. Sedan återvänder jag till Spanien.
Då ska Susanne och jag ut på äventyr med husbilen ett par veckor.
 

Stefan67

HBK Medlem
Inlägg
281
Kommun
Falköping
HBK-Nr
19507
Medlemskap
2024
Sv: Två blåbär på resa

Härligt och kul att läsa om! Önskar en fortsatt fin resa! Vi reste under ett helt år fram tills slutet av november i år... Nu försöker vi anpassa oss till ett liv hemma på vår husbåt igen... Inte helt lätt även om vi trivs på båten!
FREEDOMtravel | En skandinavisk rese- och campingblogg
Hej och tack för er kommentar, Helene och Peter! Av jordens yta består 29% av land. Med husbåten har ni fått 71% till av ytan att upptäcka!

Vi från GC önskar ett lugnt hav och senare en trevlig helg.
Tack för din kommentar, SirMcLain! Din önskan om 'lugnt hav' har hjälpt! Just nu har vi det hyfsat lugnt. Ha det gott på Gran Canaria!

GOD JUL o GOTT NYTT ÅR PÅ ER STEFFAN o SUSANNE

Reijo
Hej och tack för jul- och nyårshälsningarna, Reijo! Vi önskar dig detsamma!
 
Toppen