• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bogsera bil efter husbil?

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.236
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Någon som vet vad som gäller i Sverige när det gäller att dra en personbil klass 1 efter en husbil (Pb 2)?

Som detta;
RV-toad-towing-e1428507797973.jpg
 

Lasse N

FD HBK Medlem
Inlägg
1.005
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
2634
Medlemskap
2022
Sv: Bogsera bil efter husbil?

Det går bra men Du får inte ha bråttom. Max 30 km/tim och ej motorväg.

Det räknas som bogsering och har samma regler som om du använder lina.
 
Senast ändrad:

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Bogsera bil efter husbil?

Denna typ av fasta förbindelse till det bogserade fordonet är vad jag vet inte tillåtet att registrera annat än i Storbritannien. Här, likspm ute på kontinenten, måste du dra bilen på en släpvagn.

aake
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Bogsera bil efter husbil?

A-frame towing er vanlig I USA, Australian og UK. Det er en del problemer og både UK og Australia har skjerpet regelverkene rundt ombyggingen av både trekkbilen og påhenget. Bremser, lys og styring må drives fra trekkvognen.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.236
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Bogsera bil efter husbil?

Tack för svaren.

Det verkar klart enklare att ha bilen på en släpvagn efter husbilen för Europeiska förhållanden.
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.775
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Sv: Bogsera bil efter husbil?

Om vi någon gång behöver PB så hyr vi en på plats. Många Campingar och större SP utomlands har väldigt bra avtal med någon biluthyrare i närområdet. Annars är det cykel som gäller. Ännu inte elcykel men kanske till sommaren.
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Bogsera bil efter husbil?

Denna typ av fasta förbindelse till det bogserade fordonet är vad jag vet inte tillåtet att registrera annat än i Storbritannien. Här, likspm ute på kontinenten, måste du dra bilen på en släpvagn.

aake

Jag skickade in en bild i somras på ett ekipage från Storbritannien med bil på släp lika som inlägget här, fotot tog jag på ställplatsen svartvik i Sundsvall, pratade med dom och dom var på väg till Nordkap märkligt att det gick bra.
Någon har fel den saken är säker.

Husbilsklubben.se - FRITID PÅ HJUL -
 
Senast ändrad:

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Bogsera bil efter husbil?

Jag skickade in en bild i somras på ett ekipage från Storbritannien med bil på släp lika som inlägget här, fotot tog jag på ställplatsen svartvik i Sundsvall, pratade med dom och dom var på väg till Nordkap märkligt att det gick bra.
Någon har fel den saken är säker.

Husbilsklubben.se - FRITID PÅ HJUL -

Jag uttryckte mig lite oklart. Du kan endast registrera en dylik historia i Storbritannien (och de kontinenter Knut nämner). Är den väl registrerad och godkänd i UK då går det bra att dra omkring på kontinenten. Jag har sett flera av dessa ekipage och även tagit del av några diskussioner i tyska husbilstidningar där man beklagar att detta inte är godkänt för registrering i Tyskland.

aake
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Bogsera bil efter husbil?

Jag uttryckte mig lite oklart. Du kan endast registrera en dylik historia i Storbritannien (och de kontinenter Knut nämner). Är den väl registrerad och godkänd i UK då går det bra att dra omkring på kontinenten. Jag har sett flera av dessa ekipage och även tagit del av några diskussioner i tyska husbilstidningar där man beklagar att detta inte är godkänt för registrering i Tyskland.

aake

Kollade på Transportstyrelsen och såg att man med den kopplingen får köra Max 40 km/tim måste ta lång tid och en sjukt lång semester till Nordkap för dom var inte gamla kan jag lova. :D:D
 

birkaolle

HBK Medlem
Inlägg
24
Kommun
Åland
HBK-Nr
11677
Medlemskap
2024
Sv: Bogsera bil efter husbil?

Med risk för att göra tråden så bred att den blir "fransig", varför inte välja följande lösning som alternativ till bogsering av bil?
Fungerar väl, åtminstone så länge man inte är fler än två personer!
 

Bilagor

  • Sommarbilder 2013 035.jpg
    Sommarbilder 2013 035.jpg
    2,4 MB · Visningar: 18

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Bogsera bil efter husbil?

Med risk för att göra tråden så bred att den blir "fransig", varför inte välja följande lösning som alternativ till bogsering av bil?
Fungerar väl, åtminstone så länge man inte är fler än två personer!

Blir lite för brett att hänga en bil på tvärsen då det var bogsera bil det trådskaparen undrade över. :D:D;)
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.572
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Bogsera bil efter husbil?

Kollade på Transportstyrelsen och såg att man med den kopplingen får köra Max 40 km/tim måste ta lång tid och en sjukt lång semester till Nordkap för dom var inte gamla kan jag lova. :D:D
-----------------------------------------------
Ett intressant inlägg i debatten Pelle&Lena.
En sådan koppling som är godkänd i England för troligen en rätt normal väghastighet i hemlandet.
Vad händer i Sverige och Europas övriga länder när de åker på semester. Gäller hastigheterna som draganordningen blir godkänd för i England (verkar kanske troligt) eller gäller de mycket begränsade hastigheter som gäller ex. här hemma.

Vi får ju köra tunga fordon med B-körkort i övriga Europa trots att det är en lokal svensk regel.
Är montro de två lokala reglerna likvärdiga så kanske det inte behöver ta så lång tid till Nordkap för dem.

M.v.h. JANKRO.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.236
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Bogsera bil efter husbil?

Dock gäller de Tyska hastighetsbestämmelserna i Tyskland för min 6 tons pb2.
Men jag får köra den med mitt B-körkort.

Mitt tips är att hastighetsbestämmelser per fordonsslag är nationella, körkortsbehörigheter är en EU överenskommelse.
 

brogu

HBK Medlem
Inlägg
1.335
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
3911
Medlemskap
2024
Sv: Bogsera bil efter husbil?

Det verkar klart enklare att ha bilen på en släpvagn efter husbilen för Europeiska förhållanden.

Man blir väl något begränsad vad gäller vägval?
Och även när det gäller SP. Blir ibland lite irritation när dom ska få plats med husbil, släp och liten personbil på en normal husbilsplats.
Ta ut möbler finns det kanske ingen plats för.

Jag tror mer på att hyra en liten bil vid behov.
 

Fredie W

HBK Medlem
Inlägg
38
Kommun
Västerås
HBK-Nr
2913
Medlemskap
2024
Sv: Bogsera bil efter husbil?

Har i Spanien sett, och även talat med Fransoser. Det är godkännt även där, med ungefär samma regler som i Storbritanien. Har släpat på i huvudsak de små Toyotabilarna.
 
Toppen