• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Spansk gasolflaska

ajalg

FD HBK Medlem
Inlägg
16
Kommun
Simrishamn
HBK-Nr
11816
Medlemskap
2022
Hejj där ute!
Jag bar försökt att läsa ut i forumet var jag kan köpa en Spansk gasolflaska men hittar inte bland alla komentarer.
Finns det någon därute som vet.
Väldigt tacksam för svar.
 

Ingrid & Thomas

HBK Medlem
Inlägg
391
Kommun
Borås
HBK-Nr
4340
Medlemskap
2024
Sv: Spansk gasolflaska

Hej!
Det rätta svaret är att man köper inte spanska gasolflaskor, man hyr dem i Spanien.
I realiteten finns det en svarthandel med sådana flaskor men det är väl inget man skyltar öppet med.
Fler och fler av oss som reser mycket i Europa går numera över till att installera fasta LPG-tankflaskor av aluminium istället men det är klart, om man blir långliggare på någon camping i Spanien så är det behändigt att få gasen levererad i spansk flaska direkt där man står.
Spanska flaskor är förövrigt rätt tunga, så har man man snålt med lastvikt så är dom inte attraktiva att köra omkring med.
MVH/Thomas Eriksson
 

wildas

HBK Medlem
Inlägg
134
Kommun
Perstorp
HBK-Nr
1108
Medlemskap
2024
Sv: Spansk gasolflaska

Leta upp järnhandeln i den stad du befinner dig i det heter "ferriteira"
Köp en reduceringsventil med vred på (fattningen är som våra gamla H11 flaskor.
Köp till en färdig slang med kopplingar i bägge ändar ena ändan passar till reduceringsventilen och den andra ändan 3/8 invändig gänga passar i din bil och ersätter den befintliga. OBS se till att det finns packningar i kopplingarna och dra ej åt för hårt. Slangen bör vara en 400-500mm lång så att du kan ha flaskan utanför gasolutrymmet på marken då det är lättare att sätta på reduceringsventilen än i gasolfacket. Lyft ringen på reduceringsventilen och tryck dit den på flaskan tryck ned ringen ca 2-3mm och allt är färdigt. Kostar förmodligen under 200 svenska för allt. Se till att få propanflaskor orange flaska med svart rand runtom. Vi köpte våra spanska flaskor på campingar det är enklast. Leta upp en "ferriteira" så löser det sig.
 

Ingrid & Thomas

HBK Medlem
Inlägg
391
Kommun
Borås
HBK-Nr
4340
Medlemskap
2024
Sv: Spansk gasolflaska

Leta upp järnhandeln i den stad du befinner dig i det heter "ferriteira"
Köp en reduceringsventil med vred på (fattningen är som våra gamla H11 flaskor.
Köp till en färdig slang med kopplingar i bägge ändar ena ändan passar till reduceringsventilen och den andra ändan 3/8 invändig gänga passar i din bil och ersätter den befintliga. OBS se till att det finns packningar i kopplingarna och dra ej åt för hårt. Slangen bör vara en 400-500mm lång så att du kan ha flaskan utanför gasolutrymmet på marken då det är lättare att sätta på reduceringsventilen än i gasolfacket. Lyft ringen på reduceringsventilen och tryck dit den på flaskan tryck ned ringen ca 2-3mm och allt är färdigt. Kostar förmodligen under 200 svenska för allt. Se till att få propanflaskor orange flaska med svart rand runtom. Vi köpte våra spanska flaskor på campingar det är enklast. Leta upp en "ferriteira" så löser det sig.
Nej, det skall inte vara en reduceringsventil för det har du förmodligen redan i din gasinstallation. Det skall vara en ren flaskkoppling!

Tillagt: Det man behöver finns på länken i inlägg 10, i varje fall om man har en godkänd svensk installation i bilen. Sådan skall man inte göra ingrepp i i onödan.
 
Senast ändrad:

wildas

HBK Medlem
Inlägg
134
Kommun
Perstorp
HBK-Nr
1108
Medlemskap
2024
Sv: Spansk gasolflaska

Hej!
Det rätta svaret är att man köper inte spanska gasolflaskor, man hyr dem i Spanien.
I realiteten finns det en svarthandel med sådana flaskor men det är väl inget man skyltar öppet med.
Fler och fler av oss som reser mycket i Europa går numera över till att installera fasta LPG-tankflaskor av aluminium istället men det är klart, om man blir långliggare på någon camping i Spanien så är det behändigt att få gasen levererad i spansk flaska direkt där man står.
Spanska flaskor är förövrigt rätt tunga, så har man man snålt med lastvikt så är dom inte attraktiva att köra omkring med.
MVH/Thomas Eriksson

Menar du att alla små lastbilar som kör på gatorna, ställplatser och campingar med stora skyltar om gasol är svarthandel?
Att alla campingar som byter flaskor som ren service är svarthandel?
Jag har köpt mina flaskor av dessa och dom är inte hyrda som du påstår.
Har du rätt i vad du påstår då är vi många lagbrytare i Spanien.
 

Ingrid & Thomas

HBK Medlem
Inlägg
391
Kommun
Borås
HBK-Nr
4340
Medlemskap
2024
Sv: Spansk gasolflaska

Att byta flaskor är inget brott mot bestämmelserna men att inneha flaskorna utan gällande hyreskontrakt är det. Så visst sker många överträdelser i Spanien med gasflaskor. Även återfyllning av såväl spanska och exempelvis svenska och tyska sådana är nog inte heller tillåten egentligen. Kontrollen av efterlevnaden av regelverket är nog obefintlig men om en olycka skulle inträffa med en gasolflaska inblandad, så blir det säkert en utredning. Så satsa på LPG istället.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Spansk gasolflaska

Formellt måste man göra ett kontrakt, där man även ska intyga användningsområde grill/caravan/uppvärmning hus etc. Du ska också tala om vilken typ av installation du har gjort. Vid behov kunna visa upp ett installations intyg. Det är ett hyreskontrakt där det står att Repsol eller Cepsa äger flaskan och att man ska använda deras utbytessystem.

El gas de Repsol en tu hogar - repsol.com

Ingen turist gör det. Man grejar det via campingen som "fixar" det med de lokala gasolförsäljarna som åker omkring som Hemglass och säljer tuber.

2mfc76x.jpg


Är nog inga problem så länge det inte blir en försäkringsfråga. Jag har Alugas LPG och inga problem. Jag tankar överallt t.o.m här på Kanarieöarna.

Diza Autogas (LPG)
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.664
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Spansk gasolflaska

Ni som propsar på att köpa dyra alugas flaskor så undrar jag varför????
Vi har Spanska tuber och dessa kan fyllas i Portugal vid behov.
När vi är i Spanien så ställer vi ut en tom tub (på ställplatser) och då kommer det
en tutning när gasolbilen vill byta den..
Senast nar vi bytte i Spanien på nervägen betalade vi 11,20 Euro
Det här är vår 6 övervintring här nere och Spanska tuber har funkat för oss.
Varför köpa dyra tuber när det inte behövs
HaDe Hasse
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Spansk gasolflaska

Ni som propsar på att köpa dyra alugas flaskor så undrar jag varför????
Vi har Spanska tuber och dessa kan fyllas i Portugal vid behov.
När vi är i Spanien så ställer vi ut en tom tub (på ställplatser) och då kommer det
en tutning när gasolbilen vill byta den..
Senast nar vi bytte i Spanien på nervägen betalade vi 11,20 Euro
Det här är vår 6 övervintring här nere och Spanska tuber har funkat för oss.
Varför köpa dyra tuber när det inte behövs
HaDe Hasse

Jag har aldrig hört eller sett någon som har LPG som varit missnöjd. Tvärtom man tycker det är det kanonbra och undrar varför man inte gjorde det tidigare.
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.664
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Spansk gasolflaska

Har man gjort en investering på en hel del tusenlappar på detta så är det rätt så klart att man vill vara nöjd. Det är mänskligt. Men en riktig fast gasoltank innebär för oss en tank som i alla fall motsvarar 5 P elvor.
 
F

F.d. 53018

Guest
Sv: Spansk gasolflaska

Hei alle! De spanske flaskene har samme kobling som de vanlige norske campingflaskene. Så har du norsk system, kan du bruke spanske og omvendt. Problemet er at på en vanlig spansk bensinstasjon bytter de bare flasker med egen firmalogo. Kontrakt om å leie spansk flaske får du normalt dersom du tar med deg passet.
Svenske flasker har samme kobling som norske såkalte industriflasker. Mvh! Alf
 
F

F.d. 29989

Guest
Sv: Spansk gasolflaska

Nedan är vad min kusin svarar min om köp av spansk flaskgasol.
Hon har bott i mer än 20 år i södra Spanien + hon har husbil = hon har bra koll.
"När det gäller gasolflaskor så kan man inte hyra dom. Däremot finns de att köpa tomma på loppmarknader och second-handbutiker. Sedan får man byta den tomma mot en full på en bensinstation. Får du tag på en orange (vanligast men mycket tyngre) byter man på Repsol, en blank byter man på Cepsa. Det ska inte vara ngt större problem att få tag på en. Båda typerna av gasolflaskor passar till samma koppling".
Med vänlig hälsning Philip
 
Toppen